Wat is jullie ervaring met het 'afdoppen' van de EGR klep, wegens telkens terugkerende storing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bouwjaar 2010 is toch nog garantie?
Volledig afdoppen zal niet meer gaan, vanwege de wettelijke regels.
Wordt het een plaatje met 1 of meer gaatjes van 6 - 8 milimeter erin. Dat wordt experimenteren wat nog gaat.
Dealer reset storing en geeft advies wat minder 'rustig' te rijden zodat het meer 'schoongeblazen'wordt.
Welke problemen verwacht jij met het geheel afdoppen?
12 jaar
Foutcode, afkeur APK, brandende MIL, vermogens/toerental beperking.
Zo lang je garantie hebt kun je overal naar toe. Misschien dat een andere dealer het probleem echt wil oplossen.
Is er al contact geweest met de importeur over dit probleem?
Heb je aangedrongen op reparatie onder garantie? Anders dit maar eens schriftelijk doen, zodat vast ligt dat het binnen de garantie gemeld is.
Weet je toevallig welke foutcode je krijgt? Liefst met nummer.
de code weet ik niet maar de betekenis volgens de monteur is EGR-klep storing
12 jaar
Ook die code is (afhankelijk van het exacte nummer) reden voor afkeur APK vanaf april.
Lijkt me dat reparatie op zijn plaats is.
in maart wordt hij 2 en moet hij voor onderhoud weg kunnen ze dit mooi meenemen in de garantie!
Heb jij enig idee van de kosten voor het wisselen van de EGR?
12 jaar
[quote=oldford]Ook die code is (afhankelijk van het exacte nummer) reden voor afkeur APK vanaf april.
Lijkt me dat reparatie op zijn plaats is.[/quote]
Volgens mij moet er dan alsnog een roetmeting plaatsvinden ipv afkeur.
@TS, ik zou niet wachten tot maart, maar meteen naar een andere dealer rijden zodra het lampje weer brandt, en daarbij melden dat dit al meerdere malen heeft gebrandt!
Wij hebben 2 transits lopen, 115pk en een 200pk. De eerste kreeg na een jaar een nieuwe EGR onder garantie. Een jaar later (na garantie) liep de motor steeds slechter, uiteidelijk kwam deze zelfs een viaduct niet meer op. Na inspectie bleek dat de inlaat bijna geheel dicht zat met een roet-olie mengsel, op de plaats waar de stalen pijp van de EGR de inlaat binnen komt, waardoor ook de sensor die daar zit helemaal vol smurrie zat.
Roet uit de uitlaat, via EGR, en olie uit de (altijd wel iets lekkende) turbo.
Daarna alles tussen turbo en cilinderkop schoon gemaakt en de EGR volledig dicht gemaakt met een aluminium plaatje.
Het lampje van de motorstoring gaat wel aan en blijft dan steeds branden, maar de motor loopt sindsdien al ongeveer 100.000 km als een zonnetje.
Daarna heb ik ook de 200 onder handen genomen, ook deze was al flink vervuild.
Ook deze loopt nu goed, het lampje blijft echter uit, waarschijnlijk omdat de auto een jaartje jonger is.
Van een Bosch-service monteur hoorde ik dat het met euro-5 motoren niet meer lukt om ze af te toppen, deze gaan in noodloop.
12 jaar
Anton, zie de nieuwe manier van APK keuren vanaf 1 april a.s. Staat een duidelijk stroomschema in.
Zie: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocument...
Sommige foutcodes is toch echt afkeur. Bij andere moet je dan weer uitlaatgassen gaan meten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar