Ford Escort: escort 1.4i 1997 koelventilator slaat niet aan.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i cvh / pt-E

Hallo,

Ik kwam er vanochtend in de file achter dat de koelventilator niet aanslaat als de motor temperatuur te hoog oploopt,ik ben even bij een tankstation gestopt en heb de zekering gecontroleert,deze was goed en er staat spanning op,toen heb ik de stekker van de schakelaar gehaald en deze doorverbonden met een splitpen,dit had geen effect de ventilator ging niet draaien en de zekeringbleef heel,later ben ik gaan meten en ik heb geen spanning op die stekker. ( op 1 van de 2 pennen zou spanning moeten staan,of is het een massa schakeling ) ???
Een paar maanden geleden heb ik de koelventilator vervangen omdat als toen de ventilator aan sloeg,het motortoerental een paar seconden erg zakte (+/- 600tpm) en de koplampen even wat zwakker gingen branden.
Ik moet binnenkort ook de thermostaat vervangen want het duurt vrij lang om de motor op te warmen en bij normale rijsnelheid ( 80, 100, 120, 140km/u ) komt de naald maar net uit het witte vlak.
Maar dit kan toch niks met een ventilator te maken hebben?
Een tijdje geleden is het 2x voorgekomen dat onder het rijden zomaar alles uit valt (radio,verlichting,ruitenwissers),en een paar seconden later gaat alles weer aan,alleen de motor blijft het doen.

-De zekering is heel en er staat spanning op.
-geen spanning op de schakelaar.
-Temperatuur meter werkt over het hele bereik.
-ventilator kan gewoon vrij rond draaien,gaat niet zwaar ofzo.

Wie weet hier meer over??

M.v.g. Martien

capri freak

Geplaatst door capri freak (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jan T (30) PRO, 17 jaar geleden

martien als je spanning op de zekering hebt en niet op de stekker dan zal er daar tussen een onderbreking zitten of een slecht contact .
je zult dus de bedrading na moeten lopen en het makelijkste gaat dat als je het schema erbij hebt.

groetjes jan.

capri freak (0), 17 jaar geleden

hallo jan,

Bedankt voor de reactie,ik ben net nog aan het meten geweest (met het schema er bij),het probleem zit of in de zekeringkast,of in een draadboom.
Ik heb bij de schakelaar de draad door geknipt die van de zekering komt en deze ge-isoleerd,toen heb ik een nieuwe draad (2.5mm) er tussen gezet met een 30A zekering gelijk van de accu naar de schakelaar,dus hij blijft nu ook na-koelen als het contact uit staat.
Het werkt nu weer goed en het motortoerental zakt nu ook niet zo erg meer.

Groetjes martien.

jan T (30) PRO, 17 jaar geleden

nou martien ik vind dat een prima oplossing.
zelf doe ik het ook vaak zo in plaats van een nieuwe zekeringkast.
al zal een deel van mijn collegas het er niet mee eens zijn.

groetjes jan.

capri freak (0), 17 jaar geleden

haha,ja inderdaad een beetje smokkelen mag toch?
liever een paar stekkertjes en draadjes van de baas,dan een nieuwe zekeringkast van 300,- ofzo!

groetjes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.