Ford Escort: Escort 1800 TD '98 - Goede dynamo laadt niet bij ? (Schema gezoc

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: TD

Iemand een idee hoe ik aan het komplete elektrische schema van de laatste Escort - 1800TD - 1998 kan komen ? ?
Voor zo ver ik weet gaat de vraagbaak maar tot 1996 of is niet kompleet. Bij voorbaat dank, Piet_in_2007@yahoo.com

Goede dynamo ?? laadt niet bij. Beetje rare storing.

Het lijkt vanuit (omgeving) dashbord te komen. (Die is er een keer uit geweest voor de kachel).
Nog geen tijd gehad om alles te meten.
Ook bij een volle accu brand het laadstroomcontrollelampje en dan klappert tegelijk het (motor-?-)relais-tje.
(Klein bruin relais-tje, rechts onder). Later neemt dat weer af.
Alleen direkt na het starten en met een volle accu lijkt het of de dynamo soms even 5 seconden oplaadt, maar dat lijkt maar af en toe zo.

Zou het kunnen dat er destijds een verkeerd laadstroomcontrollelampje in gegaan is ??
Ik zou ook eens voorzichtig (hoeveel?) spanning willen zetten op "de dunne draad naar de Dynamo" om te kijken of hij dan gaat laden.

Als iemand een schema heeft (of weet waar te vinden) waar al dit soort zaken op staan dan zou ik het graag weten.
De dealers zijn niet zo bereidwillig om copy'tjes te maken. (De laatste verwees me naar ford.nl) .
en de vraagbaak gaat geloof ik maar tot het vorige model of er staat alleen maar een basis-schema in....

Inmiddels heb ik even een paar keer -via 12V lampjes- spanning gezet op de dunne D+ draad
maar de dynamo gaat niet bijladen.
Met los gekoppelde D+ draad staat er ongeveer 9V op.
Met aangekoppelde D+ draad was het ongeveer 3 V , dacht ik.

Misschien toch maar eens wat gaan demonteren. Maar ja, die handige radiateur... :-(

Eventueel bedankt.. Piett .

Piett

Geplaatst door Piett (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Piett (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor het mee denken, het is inmiddels opgelost.

karel2 (0), 16 jaar geleden

Naar mijn weten is er een vraagbaak vanaf 1996 t/m 1998 hierin staan ook de diesels.
Is gewoon via de boekhandel te bestellen

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 16 jaar geleden

Piet had het al opgelost.
Maar wat wel opvalt is dat hij geen oplossing heeft vermeld.
Was het de + draad van de dynamo?
Oiram

Piett (0), 16 jaar geleden

Hoi, Ik zag dat er nog enig leven was op deze pagina.. Even goed nadenken hoe het opgelost is.. Met een dynamo revisie eigenlijk.
Ik heb wel het een en ander "weg gesloopt" (radiateur etc.) om er makkelijk bij te kunnen.
De gebruikelijke dingen waren versleten en er zat geloof ik een "los dingetje" in dat leek op een condensator of een weerstand.
Achteraf denk ik dat het klapperende (motor-?-)relais-tje te maken heeft gehad met de lagere "boordspanning".

Op de (Diesel) brandstofpomp is geloof ik ook nog een keer een nieuwe vervroegingsklep (oid) gezet ("advanced-selenoid") omdat
de motor soms onregelmatig liep maar achteraf kan dat misschien ook wel door die lagere "boordspanning" gekomen zijn....

En gisteren is er een nieuwe hoofdremcylinder en twee nieuwe achter-rem-cylindertjes op gezet.
Aan een kant lukte dat door de komplete "as-naaf" los te maken mbv de vier bouten aan de achterzijde.
Maar aan de ander kant wilde die "truck" niet lukken omdat het ergens achter een remschoen bleef hangen
dus daar moest de grote centrale wielnaaf-moer los. Maar dat is weer een ander verhaal... :-) Piett.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.