Wij krijgen een Ford Explorer 6 cilinder V-blok op LPG binnen die tijdens het rijden gestrand is.Motor krijgt brandstof en bougies hebben een vonk.
Wie heeft technische informatie en/of ervaring met een dergelijke auto??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toch eens kijken naar ontsteking. (bobine of versterker (indien aanwezig)) De vonk die je ziet kan je op het verkeerde been zetten, omdat deze niet sterk genoeg is.
Inmiddels een schema gekregen via Olyslager en daar komen verder geen bijzonderheden achterweg. De uitlaat losgemaakt omdat we aan een dichte kat zaten te denken en ook de naderhand ingebouwde startonderbreker gechecked. Tot onze opluchting liep de motor direkt !!!Dus de kat zit verstopt dachten we. Om dat zeker te weten, hebben we de uitlaat weer gemonteerd en de motor gestart. Hij liep 30 selonden en begon te pruttelen en sloeg na hevig sissen en pruttelen weer af. Uitlaat weer losgemaakt en gestart. Een hoop geknal,zowel in de inlaat als uitlaatkanalen, maar nooit meer lopen.Alles weer nagelopen.We hebben een goeie blauwe vonk, (misschien wel teveel?) brandstof,de kleppen leken door de tegendruk van de uitlaat wel open te blijven, maar na heel lang starten zonder brandstof en zonder bougies, kwam de compressie weer op gang.Maar nog steeds niet meer lopen die motor.
Nu 2 vragen aan de techneuten onder u: het is een 6 cilinder V-6 met een dis-ontsteking.Hoe kunnen we checken of de ontstekingstiming juist is? En waarom zou die NIET juist zijn?We hebben wel een timing-lamp, maar geen testapparaaat voor een dis ontsteking.
Punt 2: Is het mogelijk dat er teveel brandstof wordt ingespoten veroorzaakt door de verstopte kat? Want het lijkt alsof de motor verzuipt.En als dat zo is, wat kan daar de oorzaak van zijn? De luchtmeter? De elektrische waarden zijn volgens ons goed.
Ben benieuwd !
altijd moeilijk dat bijzondere spul !!
maakt het nog uit of je het op lpg of benzine probeert ?
ik weet niet of deze motor is voorzien is van hydraulische stoters (volgens mij wel)
Maar ik krijg bij het lezen van het verhaal het idee dat de stoters de kleppen los drukken (compressie-verlies ! )
wat betreft de timing, volgens mij kun je timinglamp gewoon op cyl 1 aansluiten, de frequentie is 2x zo hoog maar dat maakt niet uit.
22 jaar
Nog niet veel wijzer, behalve dat de compressiedruk weg is en blijft.Wij vermoeden dat de klepstoters door "black sludge" te weinig oliedruk krijgen om de kleppen goed te openen/sluiten.
Oliedruk is 2 bar in het blok.Het is niet te meten in de kop,dus het is mogelijk dat daar de druk te laag is.
Probleem lijkt opgelost: het nokje van het tandwiel van de nokkenas is weggeslagen waardoor het tandwiel is verdraait, met als gevolg een verkeerde kleptiming.Nieuw tandwiel monteren en op tijd zetten en hopen dat het weer starten en lopen is.Waarschijnlijk zijn de kleppen goed gebleven, maar dat berichten we nog.
Motor loopt inderdaad weer als vanouds.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Explorer of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar