Ford Ka: Ford Ka, koppelingsdruk over 12 uur weg

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Hoi allemaal,

Sinds een week heb ik "plots" een probleem met mijn ka. Als de auto langere tijd heeft stil gestaan >12 uur is de druk op de koppeling weg. Na een a twee keer pompen is de druk terug en kan ik gewoon rijden zonder dat er iets aan de hand is. Ik heb wel wat druk op het pedaal, maar als hij nog in de versnelling staat ligt het koppelpunt heel laag en koppelt hij al ( je schrikt je rot de eerste keer :) )

Van horen zeggen deelt de koppeling het hydrolisch systeem met de stuurbekrachtiging. Ik heb onder de auto gekeken maar geen lekkage kunnen waarnemen. Ook de olie in het potje voor de stuurbekrachtiging blijft op het zelfde nivo.

Ik zit zelf aan de volgende dingen te denken:
- Lucht in het systeem
- Keerklep die miniem open blijft staan

Wie o wie herkent dit probleem en weet misschien een oplossing ?

Mvg.

Barry

mrrepel

Geplaatst door mrrepel (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Meest logische verklaring is een lek ergens in het hydraulische systeem. Vloeistof kan ook intern weglekken.
Misschien even langs de dealer rijden en die er even naar laten kijken?

scott10811 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoogstwaarschijnlijk is een drukcilindertje lek, als je de koppeling inhoud, houdt je druk op het systeem waardoor het cilndertje harder gaat lekken en is snel de koppelingsdruk weg.
Als de auto stilstaat, lekt het cilindertje ook, alleen langzamer, na 12 uur is er blijkbaar genoeg weggelekt dat de koppeling even niet functioneerd.
Er zit geen lucht in het systeem, anders had je hem al niet meer op druk gekregen. Als je het stofhoesje verwijderd van een cilindertje (gever- en nemercilinder) kan je meestal wel zien of 'ie lekt.

Het koppelingssysteem zit meestal op het REMVLOEISTOFreservoir aangesloten, soms heeft het koppelingssysteem een eigen reservoir

mrrepel (0), 14 jaar geleden

De auto is ook weer rijp voor de APK, ik zal jullie bericht geven over wat het probleem was. Alvast bedankt voor het meedenken.

P.S. Ik lees net dat mijn uitleg dubbel gelezen kan worden. Als ik twee keer pomp na een lange tijd stilstaan werkt alles perfect.

De klacht zoals beschreven is als ik niet eerst twee keer pomp.

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat de hoofdkoppelingscilinder (bij pedaal) inwendig lekt, komt meer voor en dan heb je geen verlies naar buiten toe.
Hulp/werk-cilinder is zo niet te bekijken, zit in het koppelingshuis. als deze lekt dan zie je dat wel doordat je vloeistofpeil in remvloeistofreservoir gezakt is en er druppels aan de onderkant van de bak hangen.

Suc6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.