close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: Ford Mondeo 2.0 tdci 130pk automaat met abs code p0500 en c1305

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Goedendag allemaal. Heb hier een hoofdpijn auto staan waar ik niet uitkom. Een Mondeo uit 2003 met abs en automaat geeft de codes p0500 en c1305 aan. De abs pomp is vervangen abs sensoren en de tellerklok maar nog steeds geeft de auto geen snelheid aan. Toerenteller werkt wel alleen de snelheidsmeter niet. Wie o wie kan mij helpen? Heb al van alles geprobeerd.

Geplaatst door

boycot (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Via de zelfdiagnose van het instrumentenpaneel al geprobeerd of de snelheidmeter-klok correct wordt aangestuurd vanuit het instrumentenpaneel?
Lopen kilometers in de dagteller wel op tijdens het rijden?

Heino4267 655

9 jaar

Zit er, ondanks dat de auto ABS heeft, toch niet een afzonderlijke wagensnelheidsensor gemonteerd? Is het een automaat?

Unikneet 0
badge

9 jaar

De snelheidsmeter wordt aangestuurd. Heb zelf test gedaan.
En er zit geen afzonderlijke snelheidsensor op en het is automaat

boycot 0
badge

9 jaar

Nou lijkt me instrumentepaneel in eerste instantie wel in orde als zelftest @heino succesvol bleek. Maar toch even antwoord op heino's vraag of kmstand wel oploopt misschien belangrijk.

Maar hoe weet je dat er geen afzonderlijke wagensnelheidssensor aanwezig is?

Is een het 4 of een 5-bak de automaat? Ik zit nl. een schema te bekijken van het instrumentenpaneel en daar denk ik uit te kunnen halen:

-bij een automaat 4-bak een losse wagensnelheidsensor, wiens draden naar de motor-ecu gaan. De motor-ecu gooit dan berichten over wagensnelheid op de hogesnelheids can-bus en die bereiken zo het instrumentenpaneel, waarna de processor in het paneel de snelheidsmeter aanstuurt.

-bij een automaat 5-bak een wagensnelheidsensor, maar nu komt het: die zou in het kleppenblok transmissie zitten?! Die communiceert dan met de transmissieregelmodule, en die zet de berichten wagensnelheid op de can-bus etc. zelfde als bij de 4-bak.

Ze geven dit in een schema aan door het component met een dunne stippellijn te omkaderen, met dan de beschrijving erin "AT 4x", en "AT 5x" (4 of 5 bak automatic transmission).

Pin me er niet op vast hoor want deze heb ik zélf nog niet meegemaakt bij een automaat! Ik moet dus puur van het elektrisch schema uitgaan. Hopelijk kan iemand die dit werkelijk aan de hand heeft gehad het bevestigen. Als het een 5-bak is, kun je dan ook de transmissieregelmodule afzonderlijk uitlezen op foutcodes? En het instrumentenpaneel, kun je dat ook uitlezen? Valt daar nog iets op foutcodes etc. Met welk apparaat lees je trouwens uit en welke regelmodules heb je wel of niet uitgelezen?

Trouwens de C1305 foutcode lijkt te wijzen op een fout in een langsversnellingssensor of bedrading, die meet abrupte vertraging of versnelling vooruit/achteruit en heeft met het airbagsysteem te maken, niets met je probleem.

Unikneet 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.