Ford Escort: Hoe warmer de motor word, hoe meer blauwe rook uit de uitlaat?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo,

Ik heb een ford escort 1.6 16v van 1998.

En sinds gisteren is het dat als ik ongeveer 5km gereden heb (vanaf koude motor) Begint ie te roken uit de uitlaat. Dat word naarmate de motor warmer word steeds erger. Als ik gas los heb, is de rook vrijwel niet aanwezig, maar wanneer ik snelheid houd, word het een stuk meer, en bij gas bij word het één grote rookwolk.

De escort heeft 148dkm gelopen en nog nooit problemen mee gehad.
Wel liep ie tot ca 1 week geleden als een naaimachine stationair, heel stil en soepel, en nu klinkt ie iets rauwer (niet schrikbarend)

Wel stonk ie altijd al heel erg naar benzine en is het verbruik ook bovengemiddeld hoog (1:11 op lange afstanden en gemiddeld in de stad/polder 1:8) De rook ruikt dan ook naar een mengeling van vooral benzine en olie.

Het oliepeil heb ik altijd tot aan de max gehouden (ivm hydraulische kleppen) maar zeker nooit iets boven de max.
Olieverbuik voorheen ca 1 liter op 15.000km!!!, huidig onbekend.




Waar kan dit aan liggen??? Het is echt ineens gekomen, dus zuigerveren lijkt me niet. Misschien klepseals oid, ik had dit evt al gevonden, maar hoe controleer ik dit: http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php... tis niet echt dat als ik gas loslaat en dan weer gas erop, dat er dan een megapluim uitkomt, het is meer een constante pluim bij gasgeven die erger wordt bij het oplopen in toerental.

Alvast bedankt

Lange Harry

Geplaatst door Lange Harry (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Lange Harry (0), 15 jaar geleden

Niemand enig idee???

Lange Harry (0), 15 jaar geleden

zijn et wellicht klepseals, zuigervere, koppakking en hoe test ik dit?

jjbalmszonen (0) PRO, 15 jaar geleden

Met klephoedjes heb je een hoog olieverbruik, zuigerveren test je met compressiemeten evt daarna nog een keer met wat olie op de zuiger spuiten,daarna een druktest, cilinder met gesloten kleppen onder een druk van ong 2 bar zetten, komt er lucht uit je klepdeksel of olievulpijp dan zijn je zuigerveren lek. Koppakking met compressietest/druktest/in koelvloeistofdrukvat kijken naar bellen.

Lange Harry (0), 15 jaar geleden

Maar het kan verder geen kwaad om mee rond te rijden in alle gavallen, zolang ik maar het olieniveau op hoogte houd???

Nu kan ik dus nog niet weten of ie nu veel of weinig olie verbruikt, want ik heb er nog niet zoveel mee gereden.

jjbalmszonen (0) PRO, 15 jaar geleden

Katalysator gaat op den duur stuk, die kan niet tegen teveel olie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.