Ik heb hier een ford ka staan, laatste model.
Deze heeft schade gehad, en is nu gerepareerd, nieuwe airbags geplaatst en airbagmodule gereset.
Nu is de benzinetoevoer dmv de computer gedeactiveerd.
Volgens het boekje moet je dit deactiveren door auto op contact te zetten, vervolgens knipperlichthendel een aantal handelingenn en auto weer van contact af
Dit werk niet bij mij.
Als ik de auto op contact zet begint gelijk het rechter knipperlicht indicatie lampje op het dashbord te knipperen, alleen het rechterknipperlicht buiten de auto niet.
Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat is het kenteken?
wellicht zit er een schakelaar op die de brandstofpomp uitschakeld na een aanrijding, bij de oudere ka's zit die rechtsvoor onder het dashboard.
gr john
[quote=fordmonteurtje]wat is het kenteken?[/quote]
58-jnl-6
14 jaar
[quote=johndoornbosch]wellicht zit er een schakelaar op die de brandstofpomp uitschakeld na een aanrijding, bij de oudere ka's zit die rechtsvoor onder het dashboard.
gr john[/quote]
Ben de onder het hele dashbord aan het zoeken geweest maar kan niets vinden.
14 jaar
Zekering 21 in motorruimte is voor de benzinepomp, is die heel?
Anders moet je het toch gaan zoeken in de richtingsaanwijzer, waarom gaat deze branden in het instrumentenpaneel? zitten alle massa draden wel weer goed vast? is de schakelaar soms defect geraakt?
Als die schakelaar of dat circuit niet goed werkt kan je ook de resetfunctie niet goed uitvoeren en zal hij dus niet aanslaan.
Foutcodes uitlezen voor verdere diagnose.
extra info:
Werking van elektrische brandstofpomp:
De brandstofpomp wordt via een relais door de regeleenheid van het motormanagement geregeld.
De pomp wordt gestopt:
*indien het motortoerental daalt beneden ca. 40 omw/min.
*na een bepaalde tijd (circa 3 seconden) met de contactsleutel in de stand ON zonder dat de motor wordt gestart (getimede activering)
*indien de traagheidsschakelaar is geactiveerd.
Regeling van functie ONDERBREKING BRANDSTOFTOEVOER:
Deze auto beschikt niet over een traagheidsschakelaar; de onderbreking van de brandstoftoevoer wordt geregeld in overeenstemming met de hierna beschreven logica:
1) de Airbagregeleenheid registreert de botsing en stuurt het activeringssignaal van de FPS (Fire Prevention System, brandpreventiesysteem) via de CAN
2) nadat deze het FPS activeringssignaal heeft ontvangen, doet het Carrosseriecomputerknooppunt het volgende:
- waarschuwingssignaal activeren
- interieurverlichting inschakelen
- portieren ontgrendelen
- doorgeven dat een botsing heeft plaatsgehad via de CAN (B en C)
3) het instrumentenpaneel signaleert dat de onderbrekingsfunctie van de brandstoftoevoer heeft ingegrepen
4) de regeleenheid van het motormanagement onderbreekt de brandstoftoevoer.
OPNIEUW INSCHAKELEN:
De volgende procedure moet met behulp van de stuurkolomschakelaar worden uitgevoerd om de correcte werking van de auto te herstellen.
CONTACT OP OFF (startconditie)
CONTACT OP ON
Activering van de rechter richtingaanwijzer
Deactivering van de rechter richtingaanwijzer
Activering van de linker richtingaanwijzer
Deactivering van de linker richtingaanwijzer
Activering van de rechter richtingaanwijzer
Deactivering van de rechter richtingaanwijzer
Activering van de linker richtingaanwijzer
Deactivering van de linker richtingaanwijzer
CONTACT OP OFF
Suc6
[quote=Doktor]Zekering 21 in motorruimte is voor de benzinepomp, is die heel?
Anders moet je het toch gaan zoeken in de richtingsaanwijzer, waarom gaat deze branden in het instrumentenpaneel? zitten alle massa draden wel weer goed vast? is de schakelaar soms defect geraakt?
Als die schakelaar of dat circuit niet goed werkt kan je ook de resetfunctie niet goed uitvoeren en zal hij dus niet aanslaan.
Foutcodes uitlezen voor verdere diagnose.
extra info:
Werking van elektrische brandstofpomp:
De brandstofpomp wordt via een relais door de regeleenheid van het motormanagement geregeld.
De pomp wordt gestopt:
*indien het motortoerental daalt beneden ca. 40 omw/min.
*na een bepaalde tijd (circa 3 seconden) met de contactsleutel in de stand ON zonder dat de motor wordt gestart (getimede activering)
*indien de traagheidsschakelaar is geactiveerd.
Regeling van functie ONDERBREKING BRANDSTOFTOEVOER:
Deze auto beschikt niet over een traagheidsschakelaar; de onderbreking van de brandstoftoevoer wordt geregeld in overeenstemming met de hierna beschreven logica:
1) de Airbagregeleenheid registreert de botsing en stuurt het activeringssignaal van de FPS (Fire Prevention System, brandpreventiesysteem) via de CAN
2) nadat deze het FPS activeringssignaal heeft ontvangen, doet het Carrosseriecomputerknooppunt het volgende:
- waarschuwingssignaal activeren
- interieurverlichting inschakelen
- portieren ontgrendelen
- doorgeven dat een botsing heeft plaatsgehad via de CAN (B en C)
3) het instrumentenpaneel signaleert dat de onderbrekingsfunctie van de brandstoftoevoer heeft ingegrepen
4) de regeleenheid van het motormanagement onderbreekt de brandstoftoevoer.
OPNIEUW INSCHAKELEN:
De volgende procedure moet met behulp van de stuurkolomschakelaar worden uitgevoerd om de correcte werking van de auto te herstellen.
CONTACT OP OFF (startconditie)
CONTACT OP ON
Activering van de rechter richtingaanwijzer
Deactivering van de rechter richtingaanwijzer
Activering van de linker richtingaanwijzer
Deactivering van de linker richtingaanwijzer
Activering van de rechter richtingaanwijzer
Deactivering van de rechter richtingaanwijzer
Activering van de linker richtingaanwijzer
Deactivering van de linker richtingaanwijzer
CONTACT OP OFF
Suc6[/quote]
Bedankt,
Dat brengt al meer helderheid waar ik moet gaan zoeken.
zekering 21 zal ik eens nakijken.
Het verhaal met het activeren van de rechter en linker wisser had ik al gedaan maar hielp niks, of misschien toch iets met de schakelaar, zal daar vanavond ook naar kijken.
nog even een paar vraagjes over jou verhaal:
3) het instrumentenpaneel signaleert dat de onderbrekingsfunctie van de brandstoftoevoer heeft ingegrepen
Wat geeft het instrumentpaneel dan weer? enig idee?
4) de regeleenheid van het motormanagement onderbreekt de brandstoftoevoer.
Heeft de airbagmodule hier nu niks meer mee te maken? de module is gereset, en de airbagmelding op het instrumenten paneel zijn verdwenen.
14 jaar
3, geen idee, nog niet bij de hand gehad en de beschrijving meldt daar niets over.
4, de airbagmoddul heeft een inwendige crash-sensor, die registreert de aanrijding en geeft dat door (via can bus) aan de verschillende andere modules zoals de computer motormanagment, die onderbreekt het brandstofrelais.
Met de foutcodes wissen en resetten van de airbag moduul doe je niets anders dan die crash-sensor weer opnieuw aanzetten voor een volgende registratie (botsing), de brandstofonderbreking blijft totdat je dat ook reset. (met de raw schakelaar)
Misschien dat je met een diagnose tester dit ook kan resetten, geen ervaring mee.
Suc6
Hallo Doktor
Bedankt voor het meedenkne.
De oplossing is gevonden
De beschrijving van jou om het signaal te resetten had ik te snel gedaan,
hoe het mij gelukt is, met een uitgebeide omschrijving.
CONTACT OP OFF (startconditie)
CONTACT OP ON
Indicatielamp rechter richtingaanwijzer op instrumentenpaneel knippert.
(Langzaam) Activering van de rechter richtingaanwijzer
Indicatielamp rechter richtingaanwijzer op instrumentenpaneel brand constant.
Indicatielamp linker richtingaanwijzer op instrumentenpaneel gaat knipperen.
(Langzaam) Deactiveren van de rechter richtingaanwijzer
Indicatielamp rechter richtingaanwijzer op instrumentenpaneel gaat uit
(Langzaam) Activering van de linker richtingaanwijzer
Indicatielamp linker richtingaanwijzer op instrumentpaneel brand constant.
Indicatielamp rechter richtingaanwijzer op instrumentpaneel gaat knipperen.
(Langzaam) Deactiveren van de linker richtingaanwijzer
Indicatielamp rechter richtingaanwijzer op instrumentenpaneel gaat uit
(Langzaam) Activering van de rechter richtingaanwijzer
Indicatielamp rechter richtingaanwijzer op instrumentenpaneel brand constant.
Indicatielamp linker richtingaanwijzer op instrumentenpaneel gaat knipperen.
(Langzaam) Deactiveren van de rechter richtingaanwijzer
Indicatielamp rechter richtingaanwijzer op instrumentenpaneel gaat uit
(Langzaam) Activering van de linker richtingaanwijzer
Indicatielamp linker richtingaanwijzer op instrumentpaneel brand constant.
Indicatielamp rechter richtingaanwijzer op instrumentpaneel gaat knipperen.
(Langzaam) Deactiveren van de linker richtingaanwijzer
Indicatielamp rechter richtingaanwijzer op instrumentenpaneel gaat uit
(Langzaam) Activering van de rechter richtingaanwijzer
Indicatielamp rechter richtingaanwijzer op instrumentenpaneel brand constant.
Indicatielamp linker richtingaanwijzer op instrumentenpaneel gaat knipperen.
(Langzaam) Deactiveren van de rechter richtingaanwijzer
Indicatielamp rechter richtingaanwijzer op instrumentenpaneel gaat uit
(Langzaam) Activering van de linker richtingaanwijzer
Indicatielamp linker richtingaanwijzer op instrumentpaneel brand constant.
Indicatielamp rechter richtingaanwijzer op instrumentpaneel gaat knipperen.
(Langzaam) Deactiveren van de linker richtingaanwijzer
Indicatielamp rechter richtingaanwijzer op instrumentenpaneel gaat uit
CONTACT OP OFF
Alleen brand nu het lampje van de stuurbekrachtiging nog, nog even zoeken waar dit vandaan komt.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar