auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: Kachelventilator

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000 Zetec Ghia

Goeden dag, mijn kachelventilator is er opeens mee gestopt. Wanneer je de airco op de voorruit zet zou hij ook automatisch moeten aanslaan, dus niet. Airco doet het wel, zekering (30) is goed. Handmatig doet de aanjager het niet. M.vr.gr. Henk

Geplaatst door

Healb (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

spanningsregelaar van de aanjager kapot, of de aanjager zelf, makkelijk te meten, haal de stekker van de aanjager en meet of er spanning komt, zo ja, is de aanjagermotor kapot. je kunt dan ook even voelen of het motortje niet vast zit door aan de ventilatorschoep te draaien.

Sloopkogel 0
badge

12 jaar

Peter, hoe krijg ik de aanjager er uit, hij zit rechts achter het kastje.

Healb 0

12 jaar

bij de mondeo weet ik het niet precies, bij de meeste auto's kun je onder het dashboardkastje een beschermplaat weghalen en vervolgens het ventilatorhuis open maken/schroeven.
In sommige gevallen moet je even het hele dashboardkastje eruit halen om er bij te komen.

Sloopkogel 0
badge

12 jaar

Peter bedankt voor je antwoord. Ik heb het een en ander weggehaald en zie de motor zitten maar er uithalen, geen idee. het zal wel weer een truuk zijn maar ik zie het niet, graag een mondeo monteur met de oplossing.

Healb 0

12 jaar

Ben verder aan het zoeken, op de stroomdraad aan de zijkant van de aanjager, zitten 2 draden, een gele en een donkere, gemeten of er stroom op stond, motor lopend, aanjager aangeschakeld, geen stroom, dus ik denk dat we voor de aanjager moeten zoeken. Er zit onder de motorkap een aantal zekeringen waarvan 1 voor de aanjager 40A, dit is een blokje. Hoe kan ik o.a. uitzoeken of deze nog heel is?

Healb 0

12 jaar

sorry dat ik het zeg maar voor een ex automonteur zijn dit wel erg domme vragen.

fordmannetje 0
badge

12 jaar

Ik was een hele slechte automonteur, maar graag een antwoord, er bestaan geen domme vragen. Ik ben een gepensioneerd graficus met als hobby autos en mijn slechte kant is de elektronica, maar ik doe mijn best. Ben lid van het ATC waar ik ontzettend veel op steek, maar zo als je merkt nog niet genoeg.

Healb 0

12 jaar

aha ik zie dat je nu je gepensioneerd monteur in gepensioneerd graficus hebt verandert
ja je valt door de mand he.

fordmannetje 0
badge

12 jaar

mijn antwoord......ga naar een garage,die weten wel hoe je een zekering controleerd

fordmannetje 0
badge

12 jaar

Ik heb de 40A zekering er uitgehaald en door gemeten en deze was goed, wat ik ook nog kan doen is kijken of de zekering wel spanning krijgt, als dat niet zo is dan zit het dan in de verbinding naar de accu, of zie ik dat verkeerd?

Healb 0

12 jaar

Ik heb nog geen oplossing, op de 40A staat spanning en op de draden naar de aanjager niet bij motor aan. Wie weet waar ik verder nog moet zoeken.

Healb 0

12 jaar

Ben alles opnieuw aan het doormeten en kwam er achter dat de ventilator wel spanning kreeg, ik heb toen een extra massa aangesloten en zowaar de ventilator ging lopen, heeft waarschijnlijk wat vast gestaan. Dus deze gepensioneerde graficus heeft het toch weer opgelost. Bedankt voor het meedenken.

Healb 0

12 jaar

dan zal hij altijd op 1 stand blijven draaien
de massa wordt via een kachelweerstand geschakeld

fordmannetje 0
badge

12 jaar

De massa heb ik niet vast gezet alleen even aangesloten waarna hij aansloeg, daarna weer verwijderd. Ik heb geen knop met standen gewoon draaien en dan gaat hij harder lopen. De aanjager doet het weer als van ouds. Ook reageerd hij goed op de airco. Misschien dat het weer een keer terug komt maar dan weet ik wat ik moet doen.

Healb 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.