Ford Focus: koelsysteem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo,

Met mijn focus ondervind ik de volgend twee problemen:

- temperatuurmeter springt soms spontaan in het rode, blijft daar enige seconden staan en springt weer terug naar het midden
- koelvin van de radiator draait bijna altijd. Ook bij koud weer en een ritje van bijvoorbeeld 10 km met 80km/u

Dit doet zich voor sinds drie maanden geleden door de ford garage de waterpomp is vervangen. De garage heeft tot drie keer toe het systeem ontlucht, maar het probleem blijft aanhouden. Ze hebben de temperatuur gemeten en geven aan dat de motor egaal warm wordt.

Het probleem doet zich helaas niet altijd voor, kan soms wel 300km lang niet voordoen en dan ineens om de vijf minuten dat de meter in het rode springt en na een paar seconden weer terug springt.

Ik heb zelf ook nog eens het systeem ontlucht op de manier zoals in andere items hier omschreven (dop half los en 4000rpm laten draaien). Heeft ook niet geholpen.

Garage geeft aan dat het draaien van de koelvin niets te maken kan hebben met het aanbrengen van de nieuwe waterpomp, want het zijn twee totaal los van elkaar functionerende systemen. Ze geven aan dat waarschijnlijk zout en daarmee corrosie een probleem zou kunnen zijn met slechte contacten. En dat daarom de "zelfdenkende" koelvin spontaan aangaat.

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen met dit probleem. De auto rijdt verder goed, trekt goed en wordt volgens mij ook niet overdreven heet, gewoon bedrijfstemp. Echter vin blijft draaien. Gaat overigens na een paar minuten bij stilstand en stationair toerental wel gewoon weer uit.

Als jullie aanvullende info nodig hebben, hoor ik het graag.

Groet en alvast dank voor eventuele reacties,

Wietse

kalma

Geplaatst door kalma (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

Deze motor heeft een cilinderkoptemperatuursensor, deze zit tussen de 1e en 2e bougie in de kop, het kan zijn dat de sensor niet goed is of dat de bedrading tegen een bougiekabel aankomt waardoor er een verkeerd signaal op komt.

Suc6

kalma (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je tip, ga ik onderzoeken!
Groet,
Wietse

kalma (0), 13 jaar geleden

ps heb nog wel een vraag. Kun je verklaren waarom dit probleem zich voordoet na het vervangen van de waterpomp? Zit daar een logische verklaring in?
Gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.