auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo : Koelsysteem / Airco

Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2500

Hallo

Ik heb de volgende vraag over het koelsysteem van mijn Mondeo 2.5 V6 automaat.
Er zitten twee koelventilatoren in. Klopt het dat deze gelijktijdig aanslaan op één temperatuursensor (onder op de radiateur) of moeten deze onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd. Zo ja, waar zit dan die tweede sensor?
Ik heb mij namelijk laten vertellen dat eerst de ene moet aanslaan en dan de andere bij verschillende temperaturen.
Klopt het ook dat beide ventilatoren altijd draaien bij ingeschakelde airco of regelt de klimaatcontrole dit?
Heeft iemand toevallig een electrisch schema van deze auto.

Groeten,

Joop

Geplaatst door

Joop5830 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er zit geen termoschakelaar op.
De koelfan voor de motorkoeling word door de computer(PCM) aangestuurd.
Dan draait er maar 1,als het goed is.

Zet je de airco aan,dan gaan ze allebei draaien.
Dat word aangestuurd door een relais,in combinatie met de drukschakelaars in je aircosysteem

Niels8175 0
badge

18 jaar

Niels

Wat is dat dan voor een ding onder in de radiateur waar een stekkerverbinding op zit. Iemand heeft ons verteld dat dit de thermo schakelaar is.
Weet jij ook bij welke temperatuur de koelfan moet aanslaan want hij slaat nu aan bij 95 graden (in het expansievat gemeten), dat lijkt mij wat aan de hoge kant.
Wat moet ik dan doen om de fan bij een lagere temperatuur aan te laten slaan.

Zo maar een vraag:
Hoe kan je trouwens de boel doorverbinden om de fan constant te laten draaien of kom je dan in de problemen met de airco.

Groeten.

Joop5830 0

18 jaar

Joop,dat ding zit denk ik niet in de radiateur,maar in de behuizing van de koelfan's.

Dat is een weerstand,zodat je koelfan op hoge,en lage snelheid kan draaien.Dit is voor je airco,en heeft te maken met de druk in je systeem.Is de druk hoog(warm buiten),dan gaat de koelfan op hoge snelheid draaien.Is de druk laag(kouder buiten),dan gaat ie op lage snelheid draaien.

95 graden is een goede temperatuur.Vergeet niet dat water onder druk(in het koelsysteem),een hoger kookpunt heeft dan 100 graden.
De thermostaat opent bij ongeveer 90 graden,dus als bij 95 graden de fan aanslaat,is dat meer dan voldoende...

Het zal wel te doorverbinden zijn,maar waarom zou je?
Alles werkt toch naar behoren...;)

Niels

Niels8175 0
badge

18 jaar

Oké Niels,
het begint me allemaal steeds duidelijker te worden.
Ja, je zal wel denken waarom vraagt die dat allemaal maar dat heeft te maken met het feit dat bij het opwarmen van de motor de druk in het koelsysteem behoorlijk opliep en ik daardoor constant een lichte lekkage had bij de waterpomp, dan ga je natuurlijk denken aan het slecht funtioneren van de thermostaat of de werking van de koelfan. Na de thermostaat te hebben vervangen had ik nog steeds lekkage. Dan maar de waterpomp vervangen waarna nog steeds lekkage. We werden er onderhand een beetje gek van. Toen bleek na stom toeval dat als de airco aan stond er geen lekkage te bespeuren was, daardoor ging ik twijfelen of de koelfan op tijd aanging. Voor alle zekerheid ook de dop van het expansievat maar vervangen, je weet het maar nooit.
Tot op heden nog steeds lekvrij maar maakte me een beetje zorgen over de temperatuur. Maar je geeft al aan dat er niets mis is met de koeltemperatuur. Mogelijk was de de dop van het expansievat ook niet helemaal jofel.

Bedankt voor tips

Joop

Joop5830 0

18 jaar

Ik heb te vroeg gejuigd.
Ik heb weer lekkage bij de waterpomp. Zou het kunnen zijn dat er een klein scheurtje in het waterpomphuis?? zit want ik heb zo onderhand het hele koelsysteem al gereviseerd. Volgende zaken al vervangen: De Thermostaat, Alle slangenklemmen, Waterpomp, Dop koelvloeistof-reservoir. De temperatuur wordt hooguit 97 a 98 graden, de koelfan slaat aan bij warme motor.
Na opwarmfase lijkt het of de druk in het koelsysteem niet weg kan, als ik dan de dop van het koelreservoir losdraai ontsnapt er behoorlijk wat lucht, als ik daarna de dop weer dichtdraai loopt de druk niet meer op ook niet bij verhoogt stationair.
Het is normaal dat het syteem onder druk komt te staan tijdens opwarmen, één maal warm loopt de druk niet meer op maar het bevreemd mij dat hij in de opwarmfase de druk om één of andere reden niet kwijtraakt en dat hij dan bij de waterpomp gaat lekken. Bij het afpersen van het systeem in de garage lekt het nergens. Ik heb grote twijfels over het waterpomphuis !!!
2 maanden geleden is de automatische bak vervangen want die had z'n beste tijd gehad, misschien is bij de dé of montage van de bak de waterpomp geraakt (zit er vlak boven) waardoor er een haarscheurtje inzit. Ik gok maar wat want ik zou het anders ook niet weten.
Wie heeft er nog suggesties.

Groeten,

Joop

Joop5830 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.