Sinds enige tijd draait de koelventilator nadat de motor warm is geworden constant op hoge snelheid.
De Ford Dealer heeft e.e.a. geanalyseerd:
Alle verbindingen, relais en sensors die een rol spelen zijn OK
- Thermovoeler in thermostaathuis, inschakelen bij 100 grd. en schakelt uit bij 89 grd.
- Weerstand bij radiator OK
- Relais lage snelheid OK
- Relais hoge snelheid OK
.. en komt tot de conclusie dat de computer (C100) wel inschakelen doorgeeft als temp boven de 100 grd. komt maar niet uitschakelen als temp onder de 89 grd. bereikt.
Hij schakelt ook alleen hoge snelheid in, niet eerst lage snelheid.
Gevolg: Fan blijft draaien tot dat je motor uitzet. Als de temp. dan op 89 zit zal fan niet gaan draaien en weer aanspringen als temp bij 100 grd komt.
Oplossing schijnt te zijn de ECU vervangen, 850 of 1250 excl. BTW. Alternatief is nog paar jaar doorrijden met continu blazende ventilator.
Een ECU van een sloop auto wordt niet aanbevolen omdat als de uitvoering van de donor auto afwijkt van mijn Mondeo er tal van andere problemen ontstaan.
Vraag:
A / Heeft iemand hier ervaring mee?
B / Zijn er geen andere oplossingen? (bv een schakeling buiten de ECU om?)
B / Kan die ECU niet gerepareerd worden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
airco uitzetten en dan nog eens kijken of fan uit gaat
let op airco gaat altijd aan als de blower op voorruit is ingesteld
ecu kunnen ze testen/repareren bij ac tronnic of bba reman
Zal dat proberen, dank. Koelventilator bij radiator draait echter ook als Airco niet aanstaat (als het niet regent en bij lage buitentemperatuur).
9 jaar
Anders een losse schakelaar in het dashboard plaatsen om de fan na het rijden uit te schakelen, niet origineel maar wel een goedkope oplossing.
9 jaar
[quote=fordmannetje]airco uitzetten en dan nog eens kijken of fan uit gaat
let op airco gaat altijd aan als de blower op voorruit is ingesteld
ecu kunnen ze testen/repareren bij ac tronnic of bba reman[/quote]
Koelventilator gaat NIET in lage snelheid draaien als je de AC aanzet. Niet bij koude motor en niet bij warme motor. De AC werkt zelf helemaal niet meer heb ik gemerkt. Het probleem is dus groter dan ik dacht.
Kan het een met het ander te maken hebben?
9 jaar
Gisteren bij de garage geweest, de zaak bekeken en een afspraak gemaakt om het AC gedeelte te gaan doormeten. Een mogelijk verband met het vervangen van het thermostaathuis tijdens de onderhoudsbeurt bleef me echter bezighouden dus weer verder zoeken, kijken en lezen.
In Haynes etc. lees ik dat er een sensor in het thermostaathuis zit. Op afbeeldingen van het thermostaathuis van dit type motor, Duratec HE, Mondeo MK3 2000 2007, zie je ook een elektrische aansluiting.
Het thermostaathuis is nauwelijks te zien maar als je de koplamp uitbouwt zie je twee slangen die aangesloten zijn en rechts daarvan (linkerzijde auto) een vierkante pijpje met een elektrische aansluiting. Aan het holle uiteinde kan je de pinnetjes voelen, net niet zien omdat het achter het inlaatspruitstuk zit.
Ik kan in de omgeving van het thermostaathuis geen losse kabel vinden, wel een grijze verbindingsstekker waar aan beide zijde een kabel uitkomt. De ene kant loopt naar onderen weg, rechterzijde auto, de andere kant, naar boven toe en verdwijnt tussen twee pijpen van het inlaatspruitstuk.
Op het contact van de sensor zit dus GEEN kabel aangesloten. Kan dat te maken hebben met de uitvoering van deze Mondeo of klopt dat niet en kan dat de oorzaak zijn van het gedoe met de Koelventilator en de AC ?
Inmiddels bij de garage geweest:
Er zijn voor deze motor vanaf 2004 twee uitvoeringen van het themostaathuis. 1 met sensor en 1 zonder sensor. Aangezien er geen losse kabel te vinden is hier kennelijk een motor (Duratec HE) die geen behoefte heeft aan een sensor in thermostaathuis, er zit dus een loze aansluiting op. De Mazda uitvoering van deze motor heeft geen sensor in het themostaathuis. Jammer, zou mooi geweest zijn als dit de oplossing was.
9 jaar
Thermostaathuis met of zonder actuator.
Km stand 147.000 km
Prod. datum 19-05-2006
Voortzetting van de altijd draaiende koelventilator (hoge snelheid):
Het thermostaathuis is recent vervangen. Origineel zat er een thermostaathuis nr. 1476205 op, zie http://www.vogel-hechingen.de/shop/a/FOR...
Nu zit er een thermostaathuis op met nr. 1358178, op zie http://www.vogel-hechingen.de/shop/a/FOR...
De openingstemperatuur verschilt. Die met actuator opent bij 98 graden. De originele zonder actuator bij 90 graden. De actuator wordt niet aangestuurd om in het thermostaathuis bij wisselden motor belasting een klep al of niet te openen.
Kan die 8 graden verschil en het niet openen van een klepje in het thermostaathuis leiden tot storingen?
Bv. de temperatuur sensor in het motor blok voelt dat de temperatuur hoog is en zet de koelventilator aan waardoor die permanent draait zodra de motor op temperatuur is.
De AC blijkt het na monteren van het nieuwe thermostaathuis ook niet te doen maar dat kan ik niet beredeneren
.. zou iemand mij dat kunnen uitleggen?
De garage heeft 2x e.e.a. doorgemeten en komt beide keren tot de conclusie dat de PCM defect is en vervangen moet worden. Op een of andere manier ben ik nog niet overtuigd dat die PCM zo in eens stuk zou zijn na een reparatie.
9 jaar
[b]AutodiagnoseKennemerland
AC systeem is los van het koelvloeistof systeem. Dus dat een thermostaat van het koelsysteem vervangen niet leid tot het werken van de airco is te beredeneren. Echter gebruikt de ford mondeo van 2006 een twee traps koelventilator (AC ingeschakeld, constant laag toerige ventilator, motor daarbij ook op bedrijfs temperatuur zal de ventilator in de hogere stap gaan), dit model heeft ook diverse bedrading problemen in de kabelboom naar de ECU. Roze draad richting de koelvin wil wel eens breken. 8 graden verschil kan storingen creeeren maar als een koelventilator altijd 100% snelheid draait is er meestal een andere oorzaak aanwezig.[/b]
Interessant item. Wat voor storingen kan zo'n temp. verschil veroorzaken? 90 C of 98 C maakt toch niet zoveel uit.
9 jaar
[quote=Account-beheer][b]AutodiagnoseKennemerland
AC systeem is los van het koelvloeistof systeem. etc. .... 8 graden verschil kan storingen creeeren maar als een koelventilator altijd 100% snelheid draait is er meestal een andere oorzaak aanwezig.[/b][/quote]
OK, dank. Bedrading is gecontroleerd en in orde.
Mijn analyse is dat de motor, eenmaal op temperatuur, constant 98 graden is ipv 90 graden.
De ECU is ingesteld op koelfan aan zetten boven 90 graden, dus als de thermostaat pas opent bij 98 graden is zal de motor continue te heet zijn en de ECU de koelfan inschakelen en voortdurend laten werken. Wellicht dat de te hoge temperatuur in de ECU ook nog andere dingen in de war stuurt.
Ik denk dat FORD eerst het juiste thermostaat moet monteren, zoals op 26/4-15 ook al is aangegeven door "Monteur /APK keurmeester". Dan pas kan je kijken of er andere problemen zijn (die waren er niet voordat het verkeerde thermostaat gemonteerd werd).
9 jaar
OPGELOST.
Dank aan allen die gereageerd hebben en zo hebben bijgedragen aan het vinden van de oplossing.
Met name "Monteur /APK keurmeester op Forum" die op 26 april reageerde met:
Als je het model motor hebt waar geen stekker op de thermostaathuis zit moet je ook diegene monteren zonder stekker, degene met stekker heeft namelijk een andere openingstemperatuur. Het is ook geen sensor maar een actuator die de klep elektronisch kan openen. Heb hier op de Mondeo hetzelfde probleem gehad en na de montage van een huis zonder stekker aansluiten geen problemen meer gehad.
Het duurde even maar dat was de goede richting. Opgelost. De garage heeft het thermostaathuis (TH) met actuator vervangen door een TH zonder actuator. Deze heeft weer de lagere motortemperatuur (90 graden). De koelventilator gaat niet aan, probleem opgelost. Wel vreemd dat Ford in zijn Etis systeem aangeeft dat de beide typen TH uitwisselbaar zijn, dat is dus niet zo.
9 jaar
ging dit over een benzine auto of een diesel? Ik heb nl recentelijk een 2008 1.6 tdci focus gekocht als opvolger van een 2007 1.6 tdci en heb na aanschaf de distributieriem en waterpomp meteen laten vervangen; de eerste dag viel me al op dat de koelvin nagenoeg continu aan was en na een dagje rond gereden te hebben was er eigenlijk niks meer aan de hand (temperatuur buiten was wel minder hoog) Nu is t vandaag ook weer warmer en blijft de koelvin weer continu op de hoogste stand loeien. de temperatuur op het dashbord is prima alhoewel ik me kan herinneren dat de vorige ford "altijd" net ietsje koeler aan leek te geven en die auto blies zelden of nooit via de koelvin, heel heel zelden als t echt warm was en in files e.d.
6 jaar
@Bennie Bouwman: dit ging om een 1.8 benzine motor, 125 Pk. .... en thermostaathuis met of zonder actuator.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar