Enkele weken geleden merkte ik dat ik steeds dieper moest trappen om te kunnen ontkoppelen en sinds kort ontkoppelt ie helemaal niet meer. Nu ben ik op deze site niet de eerste met dat probleem bij deze auto en zowat alle aanwijzingen die vervolgens worden gegeven gaan in dezelfde richting: Het stelmechanisme boven het koppelingspedaal.
Met behulp van deze info heb ik het koppelingspedaal gedemonteerd, maar kwam ik erachter dat het stelmechanisme niet defect is; er zijn geen afgebroken tandjes zichtbaar en de kabel staat zelfs op de strakste stand afgesteld.
Het is me echter ook opgevallen dat er de laatste tijd soms een metaal-achtige tik vanuit de bak(?) hoorbaar was, wanneer ik met uitgeschakelde motor de koppeling intrapte om b.v. te starten. Zou dit er mogelijk mee te maken kunnen hebben en buiten dat; heeft iemand een idee wat de oorzaak is en hoe dit verholpen kan worden?! Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De mogelijkheid dat de drukgroep defect is lijkt me hier niet vreemd, de metaalachtige tik heb je vaak als delen van de diafragma de hoop opgeven.
Dat wordt waarschgijnlijk een complete koppeling vernieuwen.
Willem
Willem, bedankt voor je snelle reactie. Ik herinner me nu ook dat er de laatste tijd vaak een trilling hoor- en voelbaar was in het koppelingspedaal tijdens het rijden (niet zozeer tijdens ontkoppelen), wijst dat soms ook in de richting van de drukgroep?!
Wanneer de complete koppeling inderdaad vervangen moet worden, wordt het helaas een enkele reis richting sloperij denk ik. Er staat 346.000 km. op de teller en dan is een dergelijke reparatie niet echt verstandig meer.
Er zit echter nog wel een goed werkende LPG-installatie (AG, in '97 ingebouwd, maar geen G3) met een twee jaar geleden vervangen verdamper in. Weet iemand toevallig of daar, gezien de huidige benzineprijzen, nog interesse voor bestaat?! Dan houd ik er tenminste nog iets aan over, al weet ik dat ik niet mag mopperen over het uithoudingsvermogen van mijn (inmiddels) Eskrot. ;-)
19 jaar
Ja ach die eskrotjes zijn nog beste autotjes.
Maar het is inderdaad niet echt waard meer.
Maar hij rijdt toch nog??, nog lekker tuffen tot je een auto gevonden hebt.
ik denk dat je het geluid dat je hoort inderdaad door de drukgroep en druklager.
Wij zijn hier ook bezig een kadettje op 400.000km te rijden
(nu op 347.000km) maar hier is een nieuwe koppeling ingezet op 300.000km).
Of er animo is voor een niet-g3 installatie weet ik niet helaas.
Willem
Hoi,
Ik heb momenteel ook problemen met de koppeling. De koppelingsas geeft geen tegendruk en tikt ook ergens tegen aan. Na wat onderzoek (er is bar weinig hierover te vinden) denk ik dat het de aandrukvork, druklager of drukplaat is.
Opbouw koppelingsmechanisme:
Extern
1. koppelingspedaal
2. koppelingsmechanisme
3. kabel
4. hevel (zat bij mijn Escort trouwens een breuk in)
5. koppelings-as
Intern
5. koppelings-as
6. aandrukvork, schanier ???????
7. druklager
8. drukplaat
9. koppelingsplaat
(correct me if i'm wrong :)
Om in de koppeling te kijken is het nodig om de koppeling mét de versnellingsbak van de motor te halen.
Daarvoor heb je een "versnellingsbak demontage hulp/motorbalk" nodig. Een balk waarmee je de motor aan één kant op zijn plek kan houden en de versnellingbak kan laten zakken. Tevens moeten de aandrijfassen en schakelmechanisme gedemonteerd worden.
Voor een gedetailleerde beschrijving kan ik je de instructies uit een vraagbaak mailen.
Weet iemand een alternatief voor "versnellingsbak demontage hulp/motorbalk". Er is namelijk erg moeilijk aan te komen. Alleen Brezan in Deventer had er een te koop 55,- excl.
Is het misschien mogelijk om zo'n ding ergens te huren of te lenen?
Veel succes met je koppeling.
Vanfan
19 jaar
Ik maak die balken zelf.
Heb ik ook voor mijn vectra gedaan.
Werkt prima.
Willem
Hoi Willem,
Maak je die balken ook zonder dat je een lasapparaat tot je beschikking hebt? Oftewel, hoe maak je zo'n balk?
Waar moet die balk precies op steunen? De rand van de motorkap lijkt me niet sterk genoeg.
Iemand ervaring met het motorblok van onderen steunen?
19 jaar
ik heb het gehad met een escort, dat de gaffel aan de bak gescheurd was.
De kabel vanaf pedaal trekt wel aan de gaffel, maar de as de bak in, draaide niet.
Check tt ff....
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar