Ford Focus: Lekstroom 0,1 Ah van groep elektronische modules / instrumenteng

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Mijn auto heeft een aantal weken geleden een nieuwe accu gekregen. De oude was al 8 jaar oud en deze heb ik vervangen nadat deze na een aantal weken stilstand leeg was geraakt in de kou.

Het probleem is nu dat de (nieuwe) accu leeg is na 2 weken stilstand.

Omdat de accu nieuw is heb ik eerst gekeken of het probleem aan een lekstroom zou kunnen liggen. Ik meet een lekstroom van 0,1 Ah (gemeten aan minpool accu) wat mogelijk het probleem is.

Analyse
Hoofdzekering nummer 7 verwijderd (voeding van elektrische installatie) reduceert de lekstroom tot 0,01 Ah. Bij het terugzetten van de zekering blijft de lekstroom 0,01 Ah. Wanneer 1 van de deuren wordt geopend, loopt de stroom weer op na 0,1 Ah

Vervolgstap
Verwijderen van zekering nummer 36 (elektronische modules / instrumentengroep) reduceert de lekstroom weer van 0,1 naar 0,01 Ah

Het lijkt er dus op dat het instrumentarium de boosdoener is.
Wat ik echter niet kan plaatsen is waarom de lekstroom niet optreedt als ik de hoofdzekering er uit heb gehaald en weer terug heb gezet. Deze lekstroom treedt alleen op wanneer 1 van de deuren wordt geopend. De lekstroom blijft lopen als de deur weer dicht zit.

Heeft iemand hier een verklaring en mogelijk een oplossing voor?

elbertvanremmerden

Geplaatst door elbertvanremmerden (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

elbertvanremmerden (0), 13 jaar geleden

Probleem met de lekstroom bleek geen probleem te zijn. In het amtgarageforum kwam ik tegen dat de lekstroom na een halfuur zou moeten verdwijnen. Ik heb een ampere meter een half uur op de pluspool gehangen. Na dit half uur was de lekstroom gezakt tot 0,05 Ah. Dit is een normale waarde begreep ik uit het forum.

Probleem wat overblijft is de accu de na ruim een week stilstand leeg is, na volledige oplading mbv batterijlader. Heeft iemand hier een idee over? Zou het de accu kunnen zijn? Deze is nieuw dus zou je niet verwachten, maar toch

kombikart (0), 13 jaar geleden

Ik zou toch nog eens naar de accu laten kijken ook al is die nieuw.
Heb hier ook eens een nieuwe accu laten monteren en die was al kapot bij montage. Liep ook leeg in een paar dagen tijd.

Gr Fred

elbertvanremmerden (0), 13 jaar geleden

Probleem is nog niet opgelost. Ben naar de garage geweest voor controle op de accu en de lekstroom die zij kunnen meten. Hun antwoord was dat ze niets konden vinden. De accu is goed volgens hun en er was geen lekstroom.
Omdat ze niet 100% zeker waren van de accu, hebben ze mij gevraagd om de accu voor een week (ik heb deze week niet van de auto gebruik gemaakt) af te koppelen en daarna nog een keer te proberen of de accu dan nog voldoende stroom zou hebben. Dat bleek het geval, de accu startte na deze week gewoon weer.

Ik heb de accu daarna weer aangesloten, na ruim een week stilstaan was het toch weer mis. De accu was weer leeg waardoor ik weer niet kon starten.
Overigens, ik sluit uit dat het om een laad probleem zou kunnen gaan omdat ik de auto maar 1 keer in de twee weken gebruik. Vaak dan alleen voor lange afstanden.

Al met al lijkt het probleem lekstroom te zijn denk ik, maar ik kan deze niet echt vinden (na een half uur is de lekstroom teruggezakt tot een acceptable 0,05 Ah) en bij de garage vinden ze deze ook niet.
Heeft misschien iemand nog een suggestie? Kan het kou zijn, vocht, sporadische sluiting? Ik heb echt geen idee en hoop dat iemand me kan helpen. Het is wel lastig namelijk als je iedere keer na een week niet gereden te hebben, de accu moet opladen.

anarchie1974 (0), 13 jaar geleden

heb je een alarm, sensoren in de kooi zitten? klokjes, radio, gps zender, autoladers etc.etc?
ik heb hetzelfde gehad weliswaar niet met een ford, maar bleek dat mijn radio , autolader gsm, en ingebouwde gps ontvanger na een week voldoende stroom trokken om een accu in een week leeg te trekken, (weliswaar een oudere accu) maar ja wat draait er allemaal mee in de auto?
kortom zou alles eens losmaken uittrekken om de boosdoener te vinden.

elbertvanremmerden (0), 12 jaar geleden

Ben uiteindelijk naar de Ford dealer gegaan. Mijn airbaglampje bleef ook steeds branden.
Accu bij de dealer doorgemeten en ja hoor, deze bleek toch defect! Was blijkbaar niet goed doorgemeten bij de eerste garage.
Accu laten vervangen en het probleem is opgelost. Ook het probleem met het airbaglampje is nu ook opgelost.

kombikart (0), 12 jaar geleden

Dan had ik dus gelijk.
Fijn dat het opgelost is.

Gr Fred

Futterer (0), 11 jaar geleden

Ik heb hetzelfde probleem als Elbert. Alleen hier krijgen we het niet opgelost... inmiddels al 3 accu's van ANWB verder.

Ford wordt weliswaar voor korte afstanden gebruikt, maar dat zou niet het probleem mogen zijn volgens Ford.
Danny, jij gaf aan dat het aan van alles kan liggen qua electronica? Ik heb alarm erop zitten, maar dat heb ik er om te testen ook eens niet aangezet een tijd lang... maar dan loopt ie ook leeg. (ik ben echt geen techneut, dus ik weet niet of dat het alarm als het er niet op staat ook nog stroom trekt).

Enigzins ten einde raad....

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

zelfde verhaal
wat is de lekstroom??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.