Ford Escort: motor start niet

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i

Van het ene moment op het andere wilde de motor niet meer aanslaan. Daarna heb ik nog met een beetje friemelen en tikken op draden en motor de auto nog kunnen starten, maar dat doet hij nu helemaal niet meer. De motor wordt wel in beweging gebracht, maar hij wil niet aanslaan. Volgens een vriend heeft de auto een electriciteitsprobleem. Er komt geen vonk in de bouchies en bobine heeft ook geen stroom. Bobine is echter wel goed. Heb een andere ontstekingsmodule erin gezet, maar het probleem bleef voor doen. het moet haast een electrisch probleem zijn, maar wat dan? Wie o wie kan mij hierbij helpen?

De dashbord lichten doen het trouwens wel en de auto heeft geen startonderbreking.

Sandro

Geplaatst door Sandro (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Zekeringkast kapot.

Komt vaak voor bij deze modellen..

Je kan een nieuwe zekeringkast plaatsen,maar ook je hoofdrelais doorverbinden..

Maar is maar een tijdelijke oplossing...

Sandro (0), 18 jaar geleden

Ik heb de zekeringskast bekeken, heb de bobine bekeken, de bdp gever, de ontstekingsmodule, de computerbox, maar nergens een fout ontdekt. Enige wat resteert is naar de dealer brengen om uit te lezen.

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat heb je aan de zekeringkast bekeken dan?Daar kan je niets aan bekijken...

Het zijn 2 printplaten waar de fout in zit...

Trust me,het is de zekeringskast....(bijna 100% zeker)..

Niels

bastiaan43 (0), 18 jaar geleden

Sandro als je de zekeringkast uit elkaar haalt dan zal je zien dat er diverse soldeerverbindingen zijn die zijn gebarsten waardoor spanningverlies of onderbreking optreed. Deze punten opnieuw solderen heeft weinig zin omdat er punten bij zijn waar je niet bijkomt. Dus de enige oplossing is vervangen .Groet Bas

Sandro (0), 17 jaar geleden

Niels,gisteren,nadat de auto een tijdje heeft stilgestaan, heb ik de auto naar de dealer gebracht om hem te laten uitlezen. Resultaat; de zekeringskast en/of onstekingsmodule kapot. Ik heb vandaag een tweedehands zekeringskast geplaatst en de auto starte weer. Het was dus inderdaad de zekeringskast zoals je aangaf.Ik heb echter (nog) niet de ontstekingsmodule vervangen. Tijdens de testrit merkte ik echter dat het acculampje ging branden. Tevens merkte ik dat bij het openen van de deur met lichten aan niet het waarschuwingsgeluid aansloeg. Evenmin reageert digitale klok niet als ik die op tijd wil instellen en bij het draaien van de sleutel van het contactslot gaat het acculampje en olielampje niet branden, zoals die wel behoort te doen. Tijdens het rijden of bij het lopen van de auto brandt het acculampje. Volgens de handleidingboek van Ford betekent dit dat de accu niet wordt opgeladen. Dit probleem had ik niet voordat de zekeringskast kapot was. Is dit te wijten aan de ontstekingsmodule die volgens de Ford garage ook kapot zou kunnen zijn (lijkt me niet), of kan het zijn dat er door een kapotte zekeringskast een ander onderdeel kapot is of kan het zijn dat de tweedehandse zekeringskast die ik gekocht heb ook niet 100% in orde is?

exter (0), 17 jaar geleden

Niet alle zekeringkasten zijn gelijk, er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen.
Ik heb net een nieuwe zekeringkast gekocht en daar moesten 3 extra bruggen in aangebracht worden.
Heb zojuist de oude kast gedemonteerd en er zit 1 dubbelzijdige gevouwen printplaat in met hele dikke banen.
Ik kan zo op het eerste gezicht geen slechte soldeerlassen ontdekken, maar het zijn er dan ook ontzettend veel.
Wat me wel opviel dat de uitvoering zeer robuust is, jammer dat er toch vrij vaak iets mee aan de hand is, toch weer 128 euris uitgegeven...

bastiaan43 (0), 17 jaar geleden

Je hebt waarshijnlijk een zekeringkast gekocht met andere gebreken dan je eerst had
Als je dit wilt oplossen zal je een nieuwe moeten kopen en goed opletten op de doorverbindingen dat die op de juiste plaats terecht komen. vgr Bas

Michielrc7825 (0) PRO, 17 jaar geleden

er zijn verschillende zekeringkasten, zo te horen heb je bepaalde verbindingen (bruggen) niet aangebracht.
Als je zeker weet dat je tweedehands zekeringkast goed is dan kun je ze het beste naast elkaar leggen en de nieuwe vergelijken met de oude en de extra bruggen overbouwen en verwijderen.
groeten michiel

Sandro (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor de reacties!
Bij het kopen van de zekeringkast had ik niet de garantie dat deze zekeringkast in orde was. Ik heb ze wel naast elkaar gezet en van buiten zijn de oude en de gekochte exact hetzelfde. Ik kon van buiten geen verschil zien. Alle plugs pasten ook perfect. Ik zal nog een keertje controleren of ik alle plugs goed heb aangebracht op de zekeringskast en of ik wellicht een plug niet ben vergeten( maar kans is klein). Anders zal de zekeringkast wel zoals jullie suggereren andere gebreken hebben.
Groetjes Sandro

exter (0), 17 jaar geleden

Daar kan je rustig vanuit gaan, ik heb m'n oude zekeringkast gedemonteerd en in eerste instantie zag het er zeer degelijk en solide uit. Totdat ik de solderingen met een 25x vergrotend loepje bekeek.
Ik schat het aantal solderingen in de zekeringkast op z'n 500 en het gros is in meer of mindere mate gebarsten, het mag eigenlijk een wonder heten dat ik niet meer ellende met dat ding heb gehad.

Duzzz... een 2ehands zekeringkast raad ik je zeker niet aan, een nieuwe kost iets van 128 euro maar dan heb je ook wat.

Sandro (0), 17 jaar geleden

Probleem is opgelost! en raad eens. Het lag niet aan een kapotte zekeringskast, maar aan een kapotte zekering!
Ik vond het dus merkwaardig dat ik bij het vervangen van mijn zekeringskast een probleem bij kreeg die ik vantevoren niet had, namelijk tijdens het rijden ging het acculampje branden en waarschuwingsgeluid sloeg niet aan. Ik heb vanmorgen mijn oude zekeringskast teruggeplaatst en toen had ik dit probleem niet, maar starte de auto weer niet (het aanvankelijk probleem). Dus de gekochte zekeringskast was (ook) kapot. Toen heb ik alle zekeringen (bruggen?) van de gekochte zekeringskast een voor een op mijn eigen zekeringskast aangebracht. Zodoende kwam ik erachter dat een van de zekeringen ( een vierkante rode) kapot was en na het vervangen starte de auto gewoon weer en had ik geen enkel ander probleem meer.

Ik wil jullie er even op wijzen, dat ik de auto naar de FORD dealer heb gebracht om hem te laten uitmeten. Volgens de dealer zou het probleem zijn een kapotte zekeringskast en waarschijnlijk ook een defecte ontstekingsmodule. Het zou mij 500 EURO kosten om dit probleem door hun te laten repareren. Gelukkig heb ik een tweedehandse zekeringkast gekocht voor 40 euro en omdat deze ook niet helemaal in orde was ben ik erachter gekomen dat het uiteindelijk om een defecte zekering/brug was. Zo zie je maar dat je zelfs niet blindelings op de officiele FORD DEALER kan vertrouwen. Als het aan hen ligt was ik nu 500 euro armer en dat alleen voor een defecte zekering! Mensen opgepast! En in dit geval kan je zien dat zelf sleutelen aan je auto loont. En mijn wantrouwen in de autogarages is hierbij alleen maar bevestigd. Uiteraard wil ik geen kwaad woord wijden aan de proffesionals die ons (particulieren) advies geven in dit forum.

Wees Alert
Sandro

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.