Beste lezers,
Graag zou ik jullie hulp willen inzake het volgende probleem:
Circa twee maanden geleden reed ik mijn Ford Ka naar een bestemming om iemand af te zetten. Hierbij heb ik een korte periode stilgestaan (ongeveer 1 minuut). Toen ik de motor weer wilde starten lukte het mij niet om de auto weer aan de praat te krijgen. Vervolgens de wegenwacht gebeld en die gaf aan dat dit mogelijk te maken zou kunnen hebben met de brandstoftoevoer, mede doordat de accu vrij nieuw en een goede staat is.
De auto werd weggesleept naar de garage en de beste man van de sleepdienst startte de auto nogmaals voordat ik de garage zou betreden. Miraculeus genoeg deed de auto het opeens weer en kon ik verder rijden. Ondertussen is de auto ook door de keuring heen gekomen zonder technische mankementen.
Gisteren reed ik weer en moest afremmen voor het stoplicht. Hierop begon de auto vreselijk te trillen en sloeg uiteindelijk af. Ik heb de auto proberen te starten, wat soms enigszins lukte maar al snel sloeg de auto weer af. Gisteren dus weer de wegenwacht gebeld en na 30 minuten wachten stond ik weer voor hetzelfde mirakel; de auto kon weer gewoon verder rijden en had geen problemen meer. Wel merkte ik toen ik de motor even uit- en aan had gezet dat de auto op een schokkende manier gas begon de geven in een redelijk hoog toerental. In de tweede en derde versnelling reed de auto - zonder dat ik zelf gas gaf - dan ook uit zichzelf door. Na circa 25 minuten op de snelweg te hebben gereden was dit echter niet meer het geval.
Weet iemand waar het probleem zou kunnen zitten?
Informatie:
Ford Ka
Bouwjaar: 2004
Km-stand: circa 200.000 km
Handgeschakeld
(Nieuwe accu uit 2018)
Ik zie jullie reactie graag tegemoet!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De symptomen wijzen op een onderdeel dat warm niet (goed) meer werkt.
Vaak is dat de krukaspositie sensor, maar het kan ook de bobine, de brandstofpomp(relais), de nokkenas positie sensor of zelfs de motor-computer zijn.
Een simpele test kun je doen met b,v, koudspray.
Als de motor is afgelsagen en niet wil aanslaan, koel dan 1 van de genoemde onderdelen af met koudspray.
Start de motor dan wel (of veel sneller) dan heb je de boosdoener gevonden.
koop een obd2 bluetooth/wifi stekker om je auto uit te lezen als het probleem zich dan voor doet kun je het zelf uitlezen en weet je de foutcode die daar bij hoort. Zo kun je het probleem dus zelf traceren. software om op je tel te downloaden is Torque pro, kost je eenmalig 3,55 werkt perfect. Ik gebruik het al een paar jaar.
5 jaar
Ah bedankt voor de tip wat betreft die stekker. Ik ga dat zeker even proberen!
5 jaar
Heeft de ANWB de auto uitgelezen in de keren dat je die er bij haalde?
Zo ja, hebben ze je verteld welke foutcode er uitgelezen werd? (Exacte tekst en/of nummer)
Hi Oldford,
Nee helaas niet. Het is tweemaal voorgekomen dat ik de ANWB heb gebeld en dat het probleem - voor tussenkomst van het uitlezen- was verholpen...
5 jaar
Aangezien je nergens vermeld dat de foutlamp (MIL heet die tegenwoordig) brandde, neem ik aan dat die uit bleef.
Volgens de regels moet de lamp nog 3 motorstarts blijven branden nadat het probleem is opgelost.
Als de lamp bij jou niet aan was, dan was er dus kennelijk ook geen fout geconstateerd.
Anders had de ANWB denk ik wel uitgelezen, nadat de motor weer was aangeslagen.
Dit is ook een van de symptomen van een defecte krukaspositie sensor.
Yes, foutlamp bleef uit. Krukaspositie sensor is een interessante, ik ga dit zeker even uitzoeken, thx!
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar