close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Ranger: Motor word warm, KVS spuit uit expansievat en borrelt bij warme

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 TDCI

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op deze forum dus ik hoop dat ik goed zit.

De probleem zit in het koelsysteem en weet niet echt waar ik moet beginnen. Probleem is dat ik in het buitenland zit (Indonesie) en de mensen niet de juiste kennis hebben als in Nederland. Ze zeggen overal wat anders en zelf ben ik ook geen goede sleutelaar.

Ik denk zelf aan een lekke koppakking maar voordat ik daaraan begin dmv hoge kosten heb ik liever jullie reacties eerst.

Ikzelf heb een auto met dezelfde motor als een Ford Ranger, namelijk een 2.5 TDCI met 108.000 op de teller.

Een half jaartje geleden ging ik de bergen in, en ineens zag ik dat de temperatuur hoog opliep en dat er allemaal stoom van de motor afkwam. En het bleek dat me neef bij het checken van de radiateur de dop vergeten was terug te zetten. Dus er zat geen water meer in. Wij aan de kant en wachten tot het een beetje minder was. Er was nergens een winkel te vinden dus we deden er maar water van de vijver erin.
De volgende dag hebben ze de radiateur leeg laten lopen en KVS erin gedaan.

Nu 6 maanden later komen de problemen. Ineens brandde het olielampje en bleek dat de olie van de motor op was. Die heb ik gelijk ververst en gelijk opnieuw gevuld. Maar een weekje later toen ik op de snelweg zat, deed de airco het niet meer en bleek dat de motor temperatuur weer omhoog ging. Daarna rustig gaan rijden zodat de temperatuur weer omlaag gaat.
Bij het checken van de radiateur blijkt dat de KVS op was en alles uit het expansievat waar het slangetje zit eruit gooit.

Er kwam een keer witte rook uit, maar het rare is dat na het vervangen van de olie geen witte rook meer uit komt. Nu komt er alleen rook uit als je ineens plankgas geeft en dan komt er alleen rook uit als je op hoge toeren zit.
In zen neutraal zelf of als die stationair loopt komt er geen witte rook uit.

In de radiateur zelf word de water minder maar hij pakt geen water uit de expansievat. die borrelt wel een beetje als de motor warm word. Hoe warmer de motor word hoe sneller die borrelt.
De dop van de radiateur word een beetje bruin. Ze zeggen dat het roest is maar ik zelf weet het niet. De oliedop zelf ziet er goed uit.

Bij het starten van de motor word de bovenste slang van de radiateur word warm en de onderste word niet zo warm. De bovenste slang van de radiateur word ook niet keihard ofzo.

De kachel en de airco die functioneren wel maar zodra de motor warm word, functioneert de kachel en de airco niet meer.

Wat de problemen kunnen zijn denk ik.
1. Is dat ik een lekke koppakking heb gekregen sinds ik een overhitte motor heb.
2. ze hebben de radiateur niet ontlucht bij het vervangen van de KVS.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Als jullie ergens foto's of video's nodig hebben dan maak ik ze graag.

Alle reacties zijn welkom!!!

Alvast bedankt

Geplaatst door

stylo89 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

check de volgende punten:
- vul het koelsysteem op en ontlucht het. laat de motor op temperatuur komen en kijk of de koelschroef aanslaat.
gebeurt dit niet check de sturing van de koelschroef, of de thermostaat.
-gebeurt dit wel en is er toch nog drukopbouw in het koelsysteem dan heb je waarschijnlijk een lek in de koppakking.

goldevil 0

11 jaar

maak eens een foto van de motor. Is dit een PSA motor? Peugeot/Citroen?

Highway 670
badge

11 jaar

Ik wil ik jullie alvast bedanken voor jullie reacties.

@Goldevil
De koelschroef is de ventilator wat draait achter de radiateur of wat?
Die start gelijk zodra je de motor start.
Ik heb hem laatst een grote beurt gegeven van 100.000 bij Ford zelf, daar hadden ze al nieuwe KVS eringedaan maar of ze hem ontlucht hebben weet ik niet
Ik zal hem deze week gelijk weer ontluchten zodra ik tijd heb.
Dan laat ik het verder weten.

@Highway
Hier is de foto van de motor zelf. Een duratorq 2.5 TDCI maar of het een PSA is weet ik niet.

nogmaals heel erg bedankt voor jullie moeite.

stylo89 0

11 jaar

Net bij het maken van de foto bleef de expansievat ook nog borrelen met de motor uitgeschakeld. Als de motor warm word dan borrelt die en bij een hele lange rit of als ik de bergopwaarts rij dat die meer kracht nodig heeft gooit hij de KVS via de slangetje boven de expansievat eruit

stylo89 0

11 jaar

Zo ver ik op de hoogte ben is dit een Ford motor, maar pin me er niet aan vast. Het lijkt mijn dat de koppakking er uit ligt. Kijk bij koude motor of je luchtbellen in de radiateur krijgt. Is de koude start goed, loopt hij direct mooi rond?

Highway 670
badge

11 jaar

Bij een koude motor geen borrels in de expansievat van de radiateur... maar na ongeveer een minuut begint die heel langzaam te borrelen naarmate die wat warmer word, word het steeds sneller.
als je hem start bij een koude motor met de dop eraf van de radiateur, dan gooit die er wel een klein beetje eruit. Vroeger deed die dat niet.

maar de koude start is gewoon perfect.

stylo89 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ranger of stel zelf een nieuwe vraag.