Het volgende doet zich voor:
Ford Galaxy bouwjaar 2000
1.9 TDI 90 Pk (VW)
geen variabele turbo, pompverstuivers
Km stand 145.000
Motor raakt onregelmatig vermogen kwijt. Dit kan eens per dag zijn, soms om het half uur of zelfs korter.
Na het afzetten van het contact en opnieuw starten rijdt hij weer prima.
Foutcode die WDS aangeeft is P1556 wat inhoudt laaddrukregelklep onder regelgrens.
Advies testapparatuur is uitlaat controleren op dichtheid, turbo controleren op werking, turboslangen controleren op dichtheid, laaddrukregelklep controleren.
Turbodruk gemeten is 1,92 bar.
Uitlaat en turboslangen in orde.
Waste-gate gecontroleerd, zit los. Gaat bij een druk van 1.5 bar al bewegen en staat bij 1.8 geheel open.
Laaddrukregelklep leidingen gecontroleerd en klep vernieuwd.
Luchtmassameter vervangen door nieuw exemplaar.
Na al deze reparaties en controles blijft het probleem bestaan.
Het vermoeden bestaat nu dat het de turbo/waste-gate zelf is.
Is er iemand die dit probleem herkent of mij een aan een andere oplossing kan helpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik heb ook een keer een soortgelijk probleem gehad,en ook zoeken.
in eerste instantie gaf ie een onderbreking van de vlinderklep in het inlaatspruitstuk aan.raar, gezien ik nergens een klep kan vinden.en er dus ook niet op zit.
naar de(bevriende)seat dealer geweest,en daar laten uitlezen.
die gaf aan dat er eens storing was met de stopzetter in de pomp.
dus het zou kunnen zijn dat de meetaparatuur verkeerd aangeeft.
uiteindelijk ook vervangen,maar nog niet opgelost.
bleek de kabelboom bovenop de startmotor door het kantelen beschadigd te zijn,en voor de rare storing zorgen.
dus je kan die even controleren.maar het is moeilijk te zien,dus neem er even de tijd voor.
Een goed jaar geleden heb ik ook zo'n probleem gehad met een galaxy MY 2000. Ik kreeg net dezelfde foutcode van WDS. Na lange tijd (heeel lange tijd) heb ik het dan gevonden. Het probleem zat in de brandstoftoevoer. Er zit een pomp in de brandstoftank en er zit er nog één op de motor zelf, aangedreven door de nokkenas. Die laatste bleek soms niet het nodige debiet te leveren. Pomp vervangen en nooit meer problemen gehad. Het is maar een tip.
Heb je trouwens al eens contact opgenomen met de hotline? Ik denk dat zij er wel op de hoogte van zijn. Wij hebben er toen ook voor gebeld.
Als ik mij niet vergis bestaat er zelfs speciaal gereedschap om de opvoerdruk van die brandstofpomp te meten. Die zou zo'n 7 bar moeten zijn. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Van de Hotline ben ik nog niet veel wijzer geworden, jammer genoeg. Johan,Francis en Jetro hebben me tot nu toe niet verder kunnen helpen. Morgen komt de auto weer binnen en kan ik verder met dianose stellen. Ga je tip zeker natrekken.
Als ik je verhaal zo lees zit toch het probleem in turbo circuit.Als deze bijv. te hoog wordt,zal op een gegeven moment de auto in storing gaan en het vermogen van de mtor naar beneden gaan.Contact uit en weer aan en je hebt weer volle vermogen totdat hij weer een probleem opmerkt.Wat yoshi zei kan een probleem veroorzaken als bijv. de tank half leeg is.Je hebt dan kans dat ie in gaat houden en zelfs kan afslaan en niet meer aan wil slaan.controleren kan natuurlijk nooit geen kwaad.
welke draden waren die ligt aan het doorscheuren waren,gewoon uit nieuwsgierigheid.
het was de draad van de stopzetter van de inspuitpomp,die massa maakte,en dus de stopzetter een seconde ofzo dichtzette.volgens mij de zwarte draad met een witte streep,in de draadbundel die boven de startmotor loopt,net onder de accubak.en een draad van de inspuitpomp naar de pcm,die dan een storing veroorzaakte,waardoor de motor in "noodloop" ging en zichzelf uiteindelijk uitschakelde, of het motorvermogen verminderde.
Maar nogmaals,je moet heel goed kijken om het te kunnen zien!
anders bel ff met buchli.die weten er meer van,zijn van alles op de hoogte!
ff een toevoeging,je kent het probleem met de luchtmassameter?
want dat komt soms(lees,zeer!!)vaak voor.haal de stekker er eens af.of wissel hem ff om met een andere galaxy tdi 90 pk.
dit probleem is niet uit te lezen met ford diagnose systemen.dus niet met WDS of FDS2000.
kan het ook nog zijn!en het begint met soms vermogen verlies,en een tijdje daarna,geheel vermogensverlies!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar