Problemen begonnen in het voorjaar met een kleine koelvloeistoflekkage (druppels) bij het thermostaathuis. Ik heb toen een pil erin gegooid en geen problemen meer gehad tot afgelopen maand. Vrouw had auto geparkeerd en iemand attendeerde haar op enorme plas vloeistof onder de auto. Koelvloeistofreservoir was nagenoeg leeg.
De auto toen maar naar de dealer gebracht en die constateerde inderdaad lek bij thermostaathuis. Dus deze en de thermostaat en multiriem (daar was vloeistof op gelekt en daarom niet meer betrouwbaar aldus monteur) vervangen.
Vrouw haalt auto op en ziet dat batterijlamp op dashboard brandt maar rijdt gewoon weg.
De volgende dag rij ik voor het eerst weer in de Fusion en mij valt ook direct de batterijlamp op. Ook hoor ik af en aan een relais onder de stuurkolom klikken bij het gasgeven. Daarbij flikkeren de dimlichten ook in intensiteit en gaan willekeurig het ABS-lampje en handremlampje aan en uit op het dashboard. Het geluid van de ventilator is ook niet steady, maar het is net of hij soms sneller draait en soms weer langzamer (varieert in toonhoogte zeg maar).
Dus terug naar garage: diagnose is "defecte dynamo". Dit vind ik erg vreemd: de auto heeft het altijd goed gedaan, en net nu ze bij thermostaathuis en multiriem hebben gezeten (allemaal in de buurt van of zelfs verbonden met dynamo) gaat deze stuk? Ze bieden aan om deze te vervangen maar ik weiger en neem auto eerst weer mee. Ze waarschuwen nog dat ik waarschijnlijk niet ver kom want de 'accu laadt niet meer'.
Bevriende monteur meet in het kader van 'meten is weten' thuis alles eerst zelf na en dit zijn de bevindingen:
- Spanning bij dynamo is tussen de 14-15 v;
- Spanning bij de accu is hoger, tot zelfs wel 16 v;
- Accu laadt wel (zelfs dus met overcharge).
Hij doet ook een proefrit en neemt dezelfde vage symptomen waar: relais klikt (na onderzoek blijkt dit het zgn. [u]'battery saver relais'[/u] te zijn) en lichten flikkeren in intensiteit net zoals de fans en ook bijv. het plafondlampje brandt niet met dezelfde intensiteit maar flikkert. Dit alleen maar met lopende motor trouwens, als de auto uit is branden de lampen wel gewoon rustig met dezelfde intensiteit.
Nogmaals deze bevindingen aan de Ford-dealer voorgelegd en diagnose is volgens hen 99% zeker de dynamo.
OK, overstag gegaan en zelf nieuwe dynamo gekocht en gemonteerd.
Helaas na een proefrit blijkt er helemaal niets verbeterd: nog steeds precies dezelfde symptomen.
Voor een soort second opinion dan maar de ANWB gebeld. Deze heeft ook nog eens alles doorgemeten en geeft aan dat de auto last heeft van piekspanningen. Volgens hem kan dit alleen maar door defecte spanningsregelaar komen. Hem voorgelegd dat er net een nieuwe dynamo inzit. Tja, hij wist het anders ook niet... Hij raadde aan om met alle grootverbruikers (airco, achterruitverwarming) aan te rijden want dan blijft de spanning wel keurig rond de 14,5 V hangen. Als de grootverbruikers uit gaan, dan meet hij tot wel 16 V bij de accu.
Wie heeft enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ben zo onderhand radeloos. Tot nu toe is schade beperkt gebleven tot doorgebrande H4 lamp, maar ben bang dat de computer ook stuk gaat door de hoge spanningen..
Harold
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je een nieuwe dynamo hebt gekocht, direct weer terug gaan naar je leverancier.
Dynamo niet goed. Andere monteren.!
Hehe, eindelijk een oplossing.
Wat blijkt? Het was een kabelbreuk in een van de drie draden die van de dynamo loopt.
Dit wordt erg vaak mis gediagnosticeerd als een dynamoprobleem. Zo ook bij mij. Voor niks een nieuwe dynamo gekocht!
Deze website http://vehicle-electrics.co.uk/ heeft mij als leek op de hoogte gebracht en ik vervolgens weer de automonteur van de Ford dealer, die blijkbaar nooit eerder van dit probleem had gehoord.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Fusion of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar