Ford Mondeo: onzettend roken bij acceleren

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: tdci

hoi misschien dat iemand mij kan helpen met volgende.

enkele weken geleden ging het gloeilampje branden en ja na uitlezen de verstuivers.
er zijn 2 revisie verstuivers in geplaatst bij in plaatselijk garage (geen ford dealer overigens).
ik kreeg de medeling dat in het begin de auto wel wat zou roken\roet afgeeft maar dat zou wel verdwijnen.

Nu enkele weken en 1000 km verder blijft hij roken...als ik wat feller optrek dan zie ik de auto's achter mij niet meer door de roet.
verder verbruikt hij nu ook veel meer diesel as voorheen.

dus weer terug naar de garage en deze heeft er weer een dag aan gewerkt en kon niets vinden en heeft uiteindelijk hem elders laten uitlezen.
deze kwam met de melding turbo druk verlies of zo...kan volgend garage een turbo druk sensor zijn of de speling op de lagers van de turbo.
ook gaf deze computer met exacte datum aan dat de auto ook voor de reparatie flink gerookt moet hebben, wat niet het geval is.
60 000 km geleden is er een nieuwe motor met turbo ingekomen dus ik hoop dat de turbo niet zo snel slijt.

kan de conclusie turbo/sensor de oorzaak zijn van het overvloedig roken en meer diesel verbruik zijn ???

of is er toch iets anders aan de had wat mijn garage over het hoofd ziet.
alvast bedankt

math1

Geplaatst door math1 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Exacte melding (inclusief nummer) zo veel duidelijk maken.
Ik denk niet dat het je turbo druk sensor is. Ik denk dat je turbo druk te laag is en dat de sensor dat keurig meldt.
Gescheurde slang, lekke intercooler, defecte turbo regeling, defecte turbo. Dat zijn maar een paar van de oorzaken.

math1 (0), 13 jaar geleden

hoi old ford
bedankt,

vanmorgen mijn garage gebeld en gezegd dat misschien ook iets te maken zou kunnen hebben met de turboslang
(ik heb ook info bij een ford dealer monteur gevraagd en hij kwam met min of meer het zelfde antwoord als de uwe..
echter dit werd mij niet in dank afgenomen .

ik zag al aankomen dat ik weer 300euro armer werd na al een fikse rekening en het alsnog niet opgelost zou zijn.

Nu hij werd boos en nu ik kon mijn auto opkomen halen einde...ik vind dit erg jammer en vond het altijd een goede garage.
maar ja,... het is niet anders. Opzoek naar een andere garage of toch naar de ford dealer..

dus... de exacte melding met nummer gaat niet meer lukken.
maar toch deze vraag
..hoe kan het zijn dat ik hem weg breng voor een reparatie en dat hij voorheen niet rookte en nu na het monteren van 2 injectors wel.

kan het zijn dat spontaan de turbo of slang stuk gaat.
en niet te vergeten het verbruik is sindsdien toegenomen.
of is hier toch nog iets met de injectors aan de hand...de reparatie hiervan heeft ruim 3 weken geduurd.

verder merk ik dat de turbo inkomt rond de 2000 toeren dat trek hij behoorlijk door , tot 2000 toeren is hij niet de snelste zeker nu dit weer met de airco en de ventilator aan .Als deze aanslaat merk je dit in vermogen.


misschien dat u nog wat tips in de kast hebt.
alsvast bedankt en fijne dag.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Tegenwoordig moet je de injectoren inleren bij het diesel computersysteem.
Of dat in 2002 ook al zo was? Is iets dat in ieder geval de Ford-dealer kan.

Alles kan, dus een turbo of slang of sensor kan spontaan kapot gaan, maar er kunnen ook fouten bij de reparatie van de injectors gemaakt zijn.
Ik zou de auto door een dealer laten controleren. Die kan de motor in ieder geval wel uitlezen en coderen als dat nodig is.
Ik denk dat je daar uiteindelijk goedkoper uit bent. Een dag zoeken, niks vinden en dan uiteindelijk ergens anders laten uitlezen klinkt niet goedkoop.

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

Klinkt inderdaad nogal amateuristisch allemaal.
Uit eigen ervaring: ik hoor dat er een hoop gesleuteld is , motor, tubo , verstuivers etc.
Na een dusdanige reparatie heb ik ook weleens een auto teruggezien omdat de slang tussen de turbo en de intercooler eraf was geschoten.
Deze moeten erg goed vastzitten , bij de minste lekkage krijgt de motor naar rato te weinig lucht en teveel diesel, dat verklaart rook tijdens het opkomen van de turbo.
Dus ik ben het met oldford eens, laat dat even nakijken en daarna evt nog uitlezen bij de dealer.

dirk2269 (0) PRO, 13 jaar geleden

controleer eens de turbo slang voor op de motor dit is een s bocht slang deze gaan regelmatig stuk er zit een scheur in het midden van de slang
gr dirk

math1 (0), 13 jaar geleden

allen zover bedankt..

heb het idee dat de garage na de reparatie van de injectoren er niets meer aan gedaan heeft. (waarom ???)
zijn verhaal klinkt allemaal verwarrend. hij had er een dag aan gesleuteld hij zou naar specialist in duitsland gereden zijn om uit te lezen maar de dag teller stond extact op de zelfde stand van toen ik hem bracht ....erg ongeloofwaardig voor mij.
sterker nog .....het roken zou wel een gebroken olieschraap veer zijn.

op dit moment heb ik hem terug, als ik rustig optrek valt het met roken wel mee.
ik ga op zoek naar een eventueel lek in de slangen en hierna na een betrouwbare garage...voel me wel behoorlijk beet genomen.
groetjes Mat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.