Als laatste redmiddel zoek ik mijn heil hier maar weer. Mondeo 2.0 TDCi van 2004, allesbehalve vrij van problemen geweest, roet echt overmatig.
Zitten 4 nieuwe verstuivers in, is zelfs drie maanden terug een nieuwe turbo geplaatst. Auto roet constant, iets gas geven bij stationair draaiende motor geeft al een pluimpje. Probleem wordt steeds erger en ik durf het gaspedaal amper nog aan te raken. Volgas geeft zo'n enorme roetwolk, dat deze echt in de lucht blijft hangen! Even volgas de oprit van de snelweg pakken is onmogelijk, er wordt dan een heel spoor achtergelaten.
Het probleem begon al voor het vervangen van de turbo en de verstuivers, maar is niet verholpen. Brandstoffilter is ook al vernieuwd, daar ligt het niet aan.
Van de turbo tot aan het inlaatspruitstuk zijn alle slangen op scheurtjes/lekkage gecontroleerd. Geen enkele scheur te vinden. Ook geen blazend geluid te horen. Stekkers van de brandstofpomp gecontroleerd. Tevens is vanaf de turbo tot aan het inlaatspruitstuk de boel brandschoon, geen olie en koolaanslag, alles gereinigd. De EGR afsluiten helpt ook totaal niet. ECU resetten helpt niet. Luchtmassameter afkoppelen helpt ook niet.
Momenteel heeft de auto ook een defect vliegwiel. Loopt slecht stationair. Dat wordt verholpen door de koppeling in de 4e versnelling op te laten komen. Auto schokt en trilt hierdoor tijdens het rijden.
Ook houdt de auto merkbaar in. Ik krijg het idee dat het inhouden en het roeten niet met het vliegwiel te maken heeft. Of zou er zoveel speling zitten op het dubbelmassa vliegwiel, dat de sensor totaal verkeerde waardes doorgeeft?
Ik weet het echt niet meer. De garage is ook door de ideeën heen en ik zit met een enorme kostenpost opgescheept. Als iemand een idee heeft, help mij alstublieft!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoe blijft het peil van de motorolie ? het kan zijn dat je motorolie aan het opstoken bent (via bv een lekke koppakking) en dat wil best roeten.
Krijgt de motor voldoende lucht ? (luchtfilter schoon, slangen niet geknikt oid ?
Hoi Sjaak,
Bedankt voor je vlotte reactie!
De motor moet zeker voldoende lucht krijgen, twee maal een nieuw luchtfilter geplaatst, maar dat had geen effect. Alle slangen zijn prima in orde. Heb ook gekeken naar de vacuumleidingen, maar ook die zien er prima uit.
Motorolie blijft keurig op pijl en ik kan geen spoortje van olie terugvinden in het koelwater. Ik begreep dat er olie in het koelwater terecht komt als de koppakking lek is.
De auto lijkt vooral in te houden rond de 2000 toeren. Na bijvoorbeeld een stuk constant in de 5e versnelling 100 te hebben gereden, voel ik gewoon dat de motor inhoudt. Ik kan dan flink gas geven en dan houdt ie niet meer in, maar dat veroorzaakt zo'n rookontwikkeling dat ik dat niet eens meer aandurf. Ik ben zelf al weer bang dat het de turbo is, deze is drie maanden terug vervangen. Maar ik kan me niet voorstellen dat die weer zo snel kapot gaan en een oorzaak daarvan weten we ook nog niet.
De rekeningen voor de diagnose e.d. lopen inmiddels in een rap tempo omhoog en ik heb het idee dat de garage ook niet veel verder gaat komen.
16 jaar
Als de koppakking lek is, wil dat niet perse zeggen dat er olie in het koelwater komt. Het is maar net hoe de kopppakking lek is. Hij kan ook lekken tussen een koelkanaal en de cilinder, maar kan ook lekken tussen een oliekanaal en de cilinder, waardoor de olie in de cilinder verbrandt wordt, waardoor de auto zwart gaat roken en het motoroliepeil gaat zakken.
Heb je het verbruik van diesel wel bijgehouden (maw, hoever kom je met een liter diesel ?)
Het verbruik is de laatste tijd inderdaad wel flink gestegen. Berekend aan de pomp kom ik nu op gemiddeld 1:13,5 tot 1:14,5. Voor alle problemen begonnen was dat minstens 1:17. Het idiote is dat de brandstofcomputer voor alle problemen behoorlijk nauwkeurig was, deze week maar minimaal af. Ik krijg nu nog steeds dezelfde waardes te zien als voorheen, alleen is het werkelijke verbruik veel ongunstiger.
Ik begrijp je verhaal m.b.t. een lekke koppakking. Is dit verder aan te tonen, zonder dat de kop gedemonteerd dient te worden? Heb al eens een compressietest voorgesteld bij de garage, maar daar waren ze niet zo happig op. Schijnt dat daarvoor de gloeibougies eruit moeten en dat die geregeld willen breken (met alle kosten en gevolgen van dien).
Ik heb al overlegd met Ford Nederland m.b.t. enige vorm van coulance, maar daar gaat waarschijnlijk weinig uitkomen. De auto heeft wel 190.000 km gelopen, maar het is bizar hoeveel grote problemen er tegelijk komen. Een auto mag zekerheid onderhoudskosten hebben, maar dit gaat mij wat te ver. Ben met de nieuwe turbo en verstuivers al 3500 euro lichter. Vliegwiel (berekend op 1500 a 200 euro) komt daar nu ook bij en als de koppakking ook nog eens lek is ben ik nog verder van huis.
Ik ga in ieder geval zometeen nog eens het oliepeil controleren, maar tot nu toe heb ik geen olieverbruik geconstateerd.
16 jaar
Oliepeil staat goed, voor zover ik herinner hetzelfde als 10.000 terug (olie ververst).
Heb inmiddels al wel een scherpe offerte gekregen voor het vervangen van het vliegwiel. 1200 euro voor vliegwiel, koppeling en drukgroep e.d. en dat inclusief montage. Daar kan de Ford dealer wat van leren.
Heb tevens de bruine en blauwe stekker van de brandstofpomp gereinigd en ingespoten met contactspray. Ook een ecu-reset uitgevoerd. Stationair loopt de auto nu beter, al gaat ie alsnog na een tijdje minder mooi lopen. Alle slangen van de turbo nogmaals gecontroleerd, het inhouden voelt echt aan alsof er een gigantische scheur in zit, maar totaal geen scheurtjes o.i.d. aangetroffen.
Bij de rand van de carterpan, net boven de turboleiding die eronderdoor loopt, zag ik wel olie. Heb de hele boel gereinigd en kijk nou morgen na een lange rit of daar ergens lekkage zit. Maar ik neem aan dat de auto niet gaat roeten als daar een lek zou zitten.
Zodra de auto stationair wat minder gaat lopen is een belasting met de koppeling (elke versnelling, niet alleen de vierde!) voldoende om de boel weer normaal te laten lopen.
16 jaar
Als je verbruik omhoog gegaan is, is toch het brandstofsysteem de eerste verdachte. Het zal toch niet zijn dat er iets met de brandstofpomp is dat deze extra veel inspuit (Denkt dat je aan het starten bent of dat het koud is); (Is meer een algemene gedachte, ben niet specifiek bekend met deze motoren)
Ik heb eens meegemaakt, dat een verkeerd type verstuivers gemonteerd was.
Deze motor rookte toen ook als hier beschreven.
16 jaar
Het lijkt idd op een verstuiver probleem, gezien het verbruik en het niet mooi rond lopen.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar