Ford Mondeo Wagon Nordic: PATS moduul probleem - niet starten

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8TD

Motor komt niet aan starten toe. Pats-ledje gaat snel knipperen wanneer sleutel wordt omgedraaid.
Vandaag takelwagen laten komen om naar de dealer te laten slepen. Op dat moment (na 4 dagen) ging het goed en startte de auto. Voor zekerheid naar dealer gereden om uit te laten lezen.
Monteur heeft de PCM geherprogrammeerd met WDS (?). Hierna terug naar huis.

Enkele uurtjes later geprobeerd te starten, maar terug naar AF en opnieuw het PATS probleem (zie hierboven). Startpoging vele malen herhaalt, maar het blijft bij knipperen van het Pats-ledje.

Waar kan ik die PATS module vinden, zodat ik zelf de contacten kan nagaan?

Welke nuttige adviesen zijn er voor dit probleem?

De garage zou geen foutcodes gevonden hebben, maar ik heb mijn twijfels.

flyingphilippe

Geplaatst door flyingphilippe (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je niet start, wat doet het lampje dan.
Na 60 seconden op contact geven sommige Pats(led) systemen een knippercode.
Oiram

flyingphilippe (0), 17 jaar geleden

Hallo Oiram,
Als ik het contact aanlaat, gaat het snel knipperen (na 60 seconden ?) over in 2 x knipperen, dan een pause en vervolgens opnieuw 2 x knipperen, enz.
Het zou dus knippercode 2 of 11 kunnen zijn ?
Philippe

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Code 22 Failed diesel pump control unit identification.
Geen sleutel probleem lijkt mij.
Lijkt alsof Pats geen antwoord krijgt van motor computer.
Weet niet waar de Pats moduul zit.(even dealer vragen)
Ik zou eerst eens de accu spanning omhoog brengen en het nog eens proberen(kleine kans maar toch?).
Blijft ten slotte digitale techniek(niet gauw kortsluitng maar zo maar geen communicatie).
Als de motor ECU geen spanning krijgt zou je deze fout ook kunnen krijgen.
Dit zou je kunnen contr. door te kijken of motor sensoren wel spanning hebben.
Oiram

flyingphilippe (0), 17 jaar geleden

Het is niet code 22, maar code 11. (knippert 1x, korte pause, weer 1x, langere pause, en dan herhaalt zich)
Op een Engelse site intussen gevonden dat dit betekent "Transceiver not connected"
Zou dus toch op een slecht contactje van het Pats moduul kunnen duiden. (misschien de reden dat hij het af en toe wel doet)
Ik zal eens dealer bellen om te vragen waar dat moduul zit.
Philippe

P.S. De Engelse site met de PATS foutcodes is: http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php?b...

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Stekkerje bij contactslot ook contr.
Oiram

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

ik zou adviezeren om alle sleutels opnieuw te laten inleren dit doet soms wonderen
suc6

flyingphilippe (0), 17 jaar geleden

Heren Oiram en Dirk,
Dat van die knippercode was voor mij een gouden tip.
Als eerste stap de zekering van het Pats systeem (no 6, 3A. in zekeringdoos onder motorkap) gecontroleerd en voor de zekerheid blank geschuurd. Teruggeplaatst en de sleutel omgedraaid. Het euvel was verholpen en ik kon normaal starten. Of dit toeval is of de werkelijke reden zal de toekomst uitwijzen.
Ja toch toeval! Na 4 dagen weer het knipper probleem (code 11) en niet starten.
Bemanteling van stuurkolom eraf gehaald en stekkertje van Pats-ontvanger (transceiver) enige malen eruit gehaald en weer teruggeplaatst. Sleutel omgedraaid en ja hoor hij deed het weer.
Zou dat het dan zijn geweest? Die illussie werd me de volgende morgen al ontnomen. Opnieuw hetzelfde probleem.

Vandaag verder gezocht. Het ontvanger-moduultje gedemonteerd en open gemaakt (3 klipjes). Ik constateerde dat de verbindingen naar de stekker "los" in het printplaatje staken. Met "los" bedoel ik niet gesoldeerd, maar alleen met een soort weerhaakje op zijn plaats gehouden. Leek mij om problemen te vragen. Ik heb alle verbindingen netjes gesoldeerd en het moduultje teruggeplaatst (zit om het contactslot). De motor gestart en deze deed het weer. Nu juich ik niet graag te vroeg en zal de komende dagen zien of het euvel wegblijft.

Het is een om problemen vragende (losse, niet gesoldeerde) verbinding met een printplaatje. Niet erg verstandig van Ford.

Oh ja, de PATS-module zelf zit bij mijn Mondeo Wagon achter het handschoenenkastje verstopt.

Volgens de dealer zou het niet aan de sleutels liggen. Toch zal ik dat voorlopig in petto houden.
Vreemd dat monteurs bij diverse Forddealers niets afweten van die Pats-knippercode. Maar ja, die worden van al die electronica vast stapel....
Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties.
Ik zal jullie op de hoogte houden als er nog iets verandert in de situatie.
Groetjes,
Philippe

Nu 12 juni 2007 (4 maanden later) nog steeds geen problemen! Het PATS-probleem is dus definitief opgelost.

- In feite hadden we hier te doen met een verborgen gebrek aan een Ford-onderdeel (PATS-signaal-ontvanger).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.