Geachte forummers,
Mijn zwager heeft een Scorpio 2.3 16v automaat van 1997 (laatste model). Vlakbij zijn huis deed de auto vreemd. De automaat wilde niet meer schakelen. Het klonk hetzelfde als dat je bij een handbak probeert een versnelling in te schakelen zonder de koppeling in te trappen. De tandwielen "poetsen" langs elkaar. Volgens hem waren er vooraf geen rare geluiden te horen en de bak schakelde normaal uitstekend. De auto heeft 10.000 km geleden nog een beurt gehad. Het is een elektronische bak (denk ik door de knoppen E en S op de console). Kilometerstand ongeveer 170.000.
Hij heeft de auto uitgeladen en verder laten staan. Later hebben we de auto naar zijn huis geduwd en daar viel me nog iets op. Terwijl de motor gewoon netjes draaide (voor stuurbekrachtiging want anders is ie niet te sturen) en wij de auto duwden hoorden we bij de achteras een "boenk, boenk, boek" geluid op dezelfde snelheid als dat de wielen draaiden. Bak stond in neutraal. Is dit normaal voor dit type Scorpio?
Ik heb samen met hem het hele Ford forum afgezocht, en heb gelezen dat automaten van de Scorpio niet tot de beste behoren. Meldingen van oververhitting van de koppelomvormer en verbranden daarvan door veelvuldig zware lasten trekken en fors optrekken, maar dat is voor hem niet van toepassing. Er zit geen trekhaak achter en hij rijdt niet met een zware voet en doet zeker geen stoplichtsprintjes.
Ook heb ik gelezen over de rembanden, maar dat zou een schokkerig schakelgedrag moeten geven. Ook hiervan is geen sprake, de bak schakelde zeer soepel en zeker niet "harkerig".
Tot slot las ik over verstopte filters/ zeven in de bak icm vervuilde ATF. Ik weet niet of dit de oorzaak zou kunnen zijn, aangezien de auto pas gelden nog die beurt heeft gehad. Mogelijk is dit niet meegenomen in de beurt.
Oliepeil is goed, niet zwart maar helderrood, ruikt ook niet verbrandt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Inmiddels is bekend door een bevriende automonteur dat het differentieel van de achteras de oorzaak is. Er zal dus een andere achteras onder moeten.
Na nogmaals te checken hoe en wat er losgehaald moet worden, bleek dat de steekas (cardan) was losgelopen. Alle bouten waarmee de as aan het differentieel hoort te zitten waren losgelopen (hoe is dit mogelijk?), waardoor de as uit het differentieel is gekomen. Na wat heen en weer rommelen met de auto en de as zit alles weer vast en rijdt de auto weer prima.
Scheelt weer een differentieel van 150 euro.;)
Dit even ter feedback voor mensen die hetzelfde probleem zouden kunnen krijgen.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar