auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort 1995: slecht starten en stotteren tijdens het rijden

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1600

Sinds enkele maanden start m'n Escort Clipper met 1600 Zetec uit 1995 af en toe niet in 1 keer, ik moet dan enkele keren starten voordat ie aanslaat.
Hij start ook niet altijd op dezelfde manier zoals m'n vorige Escort dat wel deed, sleutel omdraaien, motor sprint onmiddellijk aan en dan geeft het systeem als het ware zelf een dotje gas. Deze geeft wel eens een dotje gas, maar vaak ook niet en gaat de motor gewoon draaien.
Hij reed altijd wel perfect, miste geen slag, niks op aan te merken, maar sinds gisteren begint ie te stotteren onder het rijden, vooral bij het optrekken.
Nou dacht ik zelf aan een vervuild brandstoffilter en daar had ik enige tijd geleden ook al eens om gezocht, maar ik kon het ding toen niet vinden, volgens de vraagbaak moet ie er wel zitten, vanaf de onderzijde van de wagen bereikbaar.
Zou het de oorzaak kunnen zijn of zou het ook aan een defecte brandstofdrukregelaar kunnen liggen?
Of misschien de brandstofpomp, hetgeen ik niet hoop...

edit
Ik heb net, zaterdagochtend, 20 km gereden, start was goed en hij reed als een nieuwe, terwijl ie gisteren tijdens 2 ritten van 50 km beide keren de bovenstaande problemen had.
Zekeringkast?

edit
Toch weer enkele keren een hikje gehad, brandstoffilter vernieuwd, drukregelaar vervangen door eentje van de sloop,
relais van de pomp vervangen..
Jammer dat het geen verbetering brengt.

Geplaatst door

exter (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je de bougiekabels al eens vervangen, als deze slecht zijn stottert hij ook vooral bij het optrekken. gr Bas

bastiaan43 0

18 jaar

gasklephuis reinigen kan ook helpen, loopt hij wel mooi stationeer anders pcv klep reinigen en resetten - klem enkele minuten eraf halen gr bram

toyota11665 0

18 jaar

Gasklephuis reinigen, en toerenregelklep reinigen.
Kan ook bougiekabels, of dis-ontsteking zijn.
Krukas-positie-sensor is ook nog een optie.
Benzinefilter zit onder de auto, als het goed is rechtsachter( aan de zijde van de vulopening)

technodumbo 0

18 jaar

@Bas van Gelder
is een optie...

@toyota
Loopt perfect stationair..

@Techno Dumbo
Benzinefilter is intussen vervangen, er is nu ca 300 km met de auto gereden en geen hikje meer gehad, dwz tot vanmorgen, tijdens een ritje van 30 km 2 kleine hikjes.

Motor wilde vanochtend helemaal niet aanslaan, bij het op contact zetten was de brandstopfpomp niet de gebruikelijke 3 sec te horen.
Wegenwacht geweest en die heeft z'n eigen accu parallel gezet met startkabels en toen sloeg de motor wel aan.
Volgens hem was het te wijten aan de 43Ah accu die er in zit, dit moet minstens 55Ah zijn.
Ik ga er vanmiddag de juiste accu in zetten en dan maar weer eens zien...

edit
Er zit inmiddels een 55Ah DETA accu in, computer is vanzelf gereset tijdens het wisselen van de accu's.
Tijdens de eerste 10 km heeft de motor 4x gestammerd tijdens het rijden, is waarschijnlijk een gevolg van het opnieuw data laden van de computer, stationair toerental lag op een bepaald moment op 1500 ipv ca 800 maar was na enige tijd ook weer normaal.
Startmotor draait wel een stuk sneller rond, we wachten het weer af...

edit
Hij staat nu bij de Fordgarage, het lijkt nergens op...

edit
Men is er 3,5 uur mee bezig geweest, uiteindelijk 2 extra draden gelegd vanaf het contact naar de voedingsaansluiting van de bobine en die van de injectors.

edit
Nu al weer honderden kms mee gereden, alles is weer OK.
Het defect zit naar alle waarschijnlijkheid in de zekeringkast.

exter 0

18 jaar

update
Na 2 maanden geen problemen te hebben gehad deed zich plotseling weer het verschijnsel voor van het niet aanslaan en tevens het ontbreken van het geluid van de brandstofpomp. Ik had ondertussen al een wisselrelais aangelegd zodat ik de pomp van spanning kon voorzien in geval van nood, maar ook dit mocht niet baten, er was waarschijnlijk nog iets spanningsloos.
Ik heb de zekeringkast laten zakken en aan het relais van de pomp gevoeld, deze trok niet aan.
Toen ik de zekeringkast weer had bevestigd en de sleutel op contact draaide hoorde ik weer de benzinepomp en bij het starten sloeg de motor weer aan.
Nu heb ik de zekeringkast vervangen door een nieuwe.

De oude heb ik gedemonteerd en de solderingen onder een loepje bekeken. Het merendeel van de ca 500 solderingen is gebarsten, in meer of mindere mate maar er zitten hele slechte bij.
Geen wonder dat er storingen ontstaan.


Stationair toerental blijft vaak hangen op 1000 - 1200 toeren, na enkele tellen wil ie wel weer eens terug naar 900, maar vaak ook niet.
Waar zal ik dat eens gaan zoeken? Stationairklep? Gasklephuis?

exter 0

18 jaar

Inderdaad zou ik gasklep en stationaireregelklep eens goed schoonmaken
Verder moet je bij deze motoren voor zorgen dat de contacten van stekkers van het motorregelingscircuit goed schoon zijn en vrij van oxidatie omdat er vrij lage stroompjes over deze contacten lopen. vgr, Bas.

bastiaan43 0

18 jaar

Waar kan ik de stationairregelklep het best losschroeven? Er zijn 2 mogelijkheden

a de 2 boutjes met kruiskop losdraaien
b de 3 boutjes met zeskant losdraaien

exter 0

18 jaar

de 3 zeskant boutjes loshalen. vgr Bas

bastiaan43 0

18 jaar

Dank je Bas en waar kan ik hem het beste mee reinigen?

En die 2 kruiskopjes, hoeven die niet los?

exter 0

18 jaar

nee hoeft niet hoor . je kan het beste met remmenreiniger schoonspuiten. En er voor zorgen dat hij weer luchtdicht wordt gemonteerd. Geen valse lucht dus. Ook even dat gaatje schoonmaken dat links, vlak voor de gasklep zit. vgr Bas.

bastiaan43 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.