Hallo, ik heb sinds een lange tijd een probleem. Mijn Escort uit 1992 heeft de volgende problemen ;
* Er komt witte rook uit de uitlaat als de motor koud is, en ik handmatig het toerental verhoog.
* De motor loopt koud slecht stationair, en slaat zelfs af. Als de auto is afgeslagen kan ik hem de eerste minuut zeer slecht starten, als ik een minuutje wacht en daarna de auto start, gaat dit op de normale manier.
* Koelvloeistof raakt te snel op
* Aan de linkerkant van de motor bij de (V-snaar / distrubutieriem) hoor ik met een koude motor een tikkend geluid (Kleppen?) als de motor warm is is dit geluid bijna helemaal weg.
Voorbeeld van mijn start en go.
Ik stap de auto in. De auto word normaal gestart en de eerste 5 a 10 seconden loopt de motor stationair zeer vloeiend (Verdacht vloeiend!). Daarna gaat het wisselvallig verder, op sommige momenten heeft de motor het zo moeilijk dat de hele auto begint te trillen alsof er valse lucht word aangezogen, of alsof je de koppeling in stilstaande stand op laat komen in combinatie met de handrem/rem.
Als ik op dat moment de weg op rijd, weet ik 100% zeker dat bij de eerste stop de auto af slaat. Hij is dan ook zeer moeilijk te starten, als ik even wacht start hij daarna als een zonnetje en begin je van voor af aan.
Ik doe dit dus niet meer, ik wacht tot de motor warm is gelopen zo'n 5 minuten en daarna kan ik normaal wegrijden, in het begin heeft de auto het af en toe nog moeilijk maar hij slaat niet meer af, als de motor helemaal warm is is het probleem helemaal niet meer aanwezig.
Door vanalles te hebben gelezen op internet denk ik dat de koppakking kapot is en dat er ook een probleem is met de kleppen.
De koppakking weet ik 90% zeker, de kleppen daar kan ik niks over zeggen.
Is de koppakking kapot?
Als deze kapot is, kan ik deze zelf repareren?
Door het lezen van andere koppaking-repareer sites kom ik dingen tegen als ;
* Koppakking de bouten moeten in een speciale volgorde worden aangedraaid
* Koppakking bouten moeten met een bepaalde kracht worden aangedraaid
En allemaal van zulke dingen, wie kan me hier een beetje mee helpen?
De auto heb ik nu al bijna 1,5 jaar, ik heb hem voor 525,- gekocht en ik heb 1 keer de uitlaat laten vervangen (270,-) en ik heb bij de laatste apk aan de achterkant een heel stuk van het remmensysteem laten vervangen (450,- incl. apk en kleine beurt + 2 nieuwe banden)
Hier wil ik mee zeggen dat ik er geen 800,- wil insteken om de koppakking te laten vervangen, dat is natuurlijk gekkenwerk.
Daarom wil ik dit ook zelf doen.
Kan iemand me verder helpen? Kan ik nog meer controleren of de koppakking kapot is, kan ik de bougies + deksel etc verwijderen om naar de koppakking te kijken (Heeft dat nut, kan dit kwaad om alleen te kijken?)
Alvast mijn excuses voor het misschien wel onduidelijke verhaal, ik lig er al de hele nacht over na te denken.
Mochten er nog dingen zijn die ik zelf na kan kijken om het probleem te "verfijnen" dan hoor ik dat natuurlijk graag!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je een vraagbaak koopt via een verkoopsite kan je al heel veel leren.
Door de bougies te verwijderen en te bekijken kan je misschien zien bij welke cilinder de koppakking lekt.
Maar dat de pakking lekt is wel zeker, dus veel nut heeft het eigenlijk niet.
Als je de pakking gaat vernieuwen komt daar onder andere ook de kosten van nieuwe kopbouten bij.
En hoe is het met de distributieriem?
Is de auto nog ver van de apk af?
Hoever zijn de achterbalken, dorpels en wielkasten verroest?
Kortom is de auto het allemaal nog wel waard?
De auto is nog ver van de apk af, hij is het op zich niet waard om hem te laten repareren bij een dealer vanwege de hoge prijs van 800 euro.
De distributieriem is volgens mij nog goed, ik heb er geen problemen mee en er komen verder geen rare geluiden vanaf. Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten bij de riem?
De achterbalken dorpels en wielkasten zijn verroest, op zich niet zo'n probleem.
Ik vind dat ik op z'n minst een poging kan wagen om het zelf te doen, de auto heeft me anderhalf jaar probleemloos van a-z gebracht en heeft me ruim 100K rondgereden.
Probleem is dat ik niet precies weet hoe ik een koppakking moet vervangen.
Het ziet er namelijk simpel uit.. schroefjes losdraaien oude koppakking weg, nieuwe koppakking erop schroefjes aandraaien en de rest ook weer opbouwen.
Hoe zit het bijvoorbeeld met de speciale aandraaimethode, de kracht waarmee de koppakking vast gezet moet worden.
Ik zie hier in de handleiding (Gedownload van internet) - Screw in all bolts finger tight and then tighten them in the stages given and in the sequence shown to the specified torque.
Is dit te doen? Ik wil heel graag mijn kennis met auto's vergroten. Een koppakking vervangen is erg "moeilijk/secuur" en geeft me de kans om er veel over te leren, zelfs als de auto niet meer rijdt.
Dadelijk sta ik ergens stil met een "opgeblazen" motor, dan is de auto meteen exit en dat vind ik zonde.
Het risico om de auto nog een jaar (Misschien wel 2 jaar na de apk) te kunnen gebruiken is het mij eigenlijk wel waard.
Het mankement wat hij nu heeft is gewoon erg vervelend voor mijzelf en de auto.
16 jaar
hoi ramon ik heb ook wel eens een hoop problemen gat met de koppaking endergekijke dingen ik heb toen het motor
blok gewisseld een compleet blok koop je hier voor 75 euro mits het een 8klepper is
is het een 16klepper dan 125 euro kortom goedkoper dan alles te reviseren want je weet
nooit wat er allemaal nog bij komt en zoon motor blok is vrij makelijk te vervangen
ik hoop dat je er iets mee kunt
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar