Ford Mondeo: ST 220 weinig toeren en geen vermogen tevens soms startprobleem

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 V6

Auto Ford Mondeo ST 220 3.0 226 pk Duratec start koud goed, als je gas geeft loopt toerental op naar ca 4000 rpm, daarna stort torental in elkaar. Als je gaspedaal vasthoud loopt toerental terug en slaat de motor af. Als je weg wil rijden lukt dit wel, maar heel weinig gas gevenen schakelen onder 2000 rpm. Max. snelheid is uiteindelijk rond de 80km/h. Soms gaat ook minder goed en loopt de motor alleen stationair en danst dan tussen de 1500 en 500 rpm. Bij gas geven valt de motor uit. Als de motor op temp is geeft geen verschil.

Soms valt de motor uit als hij warm is en wil dan in het geheelniet meer starten. Na ca. 5 minuten wachten start hij vervolgens in een keer.

De brandstofpomp maakt een meer geluid dan normaal en klinkt net als het straten van een auto met een half lege accu alleen dan zachter.
Het lijkt er op of de motor geenbenzine genoeg krijgt, maar hij stinkt wel regelmatig naar benzine.

Brandstofdruk gemeten op nippel 4,5 bar.
Motormanagement geeft geen foutcodes.

Vervangen:
Brandstofpomp ca. 1 jaar geleden (vorige eigenaar bon voor € 440,-- zit erbij)
Brandstoffilter recent
Bougies recent
Bougiekabels recent
Luchtmassameter recent

Auto heeft 120.000 km op de teller staan.

Wie heeft een idee?

RobertST220

Geplaatst door RobertST220 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

verstopte kat???

RobertST220 (0), 9 jaar geleden

Nee, beide kats zijn geheel open. Overigens volgen de sondes 1 en 2 van beide banken grafisch gezien elkaar wel redelijk op. Zou kunnen betekenen dat de kats niet veel meer doen. Met uitlezen wordt overigens aangegeven dat sonde 2 van bank 2niet voorkomt, maar ik kan hem wel uitlezen en de verkregen waarden komen goed overeen met sonde 2 van bank 1.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Is de software van je motor management wel standaard?
Of is er iemand aan het "tunen" geweest die gelijk maar alle foutcodes heeft uitgezet?

Ooit al eens een software update (naar standaard) geprobeerd?

RobertST220 (0), 9 jaar geleden

Hoe kan ik zien of deze standaard is? De Ford dealer heeft aangegeven dat allewaarden oke zijn en begrijpt het probleem niet. Zij vermoeden dat er in het spruitstuk nog een brandstofsensor zit. Of devorige eigenaar heeft zitten tunen weet ik niet. In dat geval heeft hij zijn werk niet goedgedaan. Ik vind dat de auto niet presteert wat ik er van zou verwachten.

Hoe kan ik een software update (naar standaard doen? Is dat een soort reset of echt een firmware update uitvoeren?
Mijn idee is dat hij op de een of andere manier geen/onvoldoendebrandstof krijgt.

Ik heb ook al een injectorcleaner door de benz. gedaan, maar zonder resultaat.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Software update moet door de dealer gedaan worden. Dat is het opnieuw laden van de software in de motor-computer.
Soms kan de dealer zien of de software standaard is, soms ook niet.
Maar als je lambdasondes 1 en 2 hetzelfde beeld geven, verwacht is 2 foutcodes op de werking van de kat's.
Om nog maar niet te spreken over andere foutcodes gezien de klachten.
Je zegt dat er geen foutcodes uit te lezen zijn. Dan vermoed ik dat ze uitgeschakeld zijn.
Je kunt natuurlijk proberen of je een foutcode kunt forceren door stekkers los te trekken.

Je maakt mij niet wijs dat alle waarden oke zijn, gezien de klachten.
Brandstoftekort zou kunnen, maar stinken naar benzine wijst dan weer op misfires, een te veel aan brandstof of een lekkage.
Met een 4-gas tester moet er toch wat te zien zijn, denk ik.

Overigens, een tekort of een teveel aan brandstof dan wel misfires zouden ook weer foutcodes moeten geven.

RobertST220 (0), 9 jaar geleden

Ìk heb één keer een misfire uitgelezen. Dat was voordat ik de bougies en kabels heb vervangen. Als ik stekkers lostrek krijg ik wel degelijk foutcodes.
Ook de dealer gaf aan dat de waardes geen gek beeld gaven. Zou het kunnen zijn dat de computer faalt?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

De beide lambda sondes NA de kat geven in ieder geval al geen correct signaal.
Deze horen niet de voorste sondes te volgen. Dus die 2 signalen zijn al niet oke om mee te beginnen.

Of dat komt doordat beide kats inderdaad overleden zijn (als gevolg van eerdere of deze storing) of omdat de lambda regeling op dit moment incorrect werkt weet ik nu niet. Het kan al bij de vorige eigenaar (nieuwe pomp) begonnen zijn.

Dan hebben we nog de brandstof pomp die abnormale geluiden maakt.
Er is druk gemeten, maar hoe/wanneer is dat gedaan? Tijdens stationair lopen of ook boven de 4000 rpm als het toerental daarna instort?
Is er wel eens de brandstof flow (hoeveel liter per minuut) gemeten?
Is er door de vorige eigenaar een originele pomp gemonteerd?
Is er wel eens een 4-gas test gedaan?
Wat zijn de waardes van de "Long Term Fuel Trims", bij stationair, als je gas geeft en tijdens rijden?
Wat voor signalen geven de lambda sondes af bij stationair, als je gas geeft en tijdens rijden?

RobertST220 (0), 9 jaar geleden

BEDANKT VOOR JE REACTIE. ZIE MIJN ANTWOORDEN IN KAPITAAL TUSSEN JOU TEKST.
De beide lambda sondes NA de kat geven in ieder geval al geen correct signaal.
Deze horen niet de voorste sondes te volgen. Dus die 2 signalen zijn al niet oke om mee te beginnen.

Of dat komt doordat beide kats inderdaad overleden zijn (als gevolg van eerdere of deze storing) of omdat de lambda regeling op dit moment incorrect werkt weet ik nu niet. Het kan al bij de vorige eigenaar (nieuwe pomp) begonnen zijn.

Deze horen niet de voorste sondes te volgen. Dus die 2 signalen zijn al niet oke om mee te beginnen.
DAT VERMOEDEN HAD DE DEALER OOK AL, MAAR DIE MAAKTEN ZICH DAAR NIET ZO'N ZORGEN OM.

Dan hebben we nog de brandstof pomp die abnormale geluiden maakt.
HET GELUID GAAT SAMEN MET DE PROBLEMEN. EERST HOORDE JE HEM NAGENOEG NIET

Er is druk gemeten, maar hoe/wanneer is dat gedaan? Tijdens stationair lopen of ook boven de 4000 rpm als het toerental daarna instort?
IK HEB VANAVOND MIJN SPULLEN GEHAALD EN GEMETEN. OP CONTACT ZETTEN GEEFT ELTE KEER EENDRUK VAN 1,5 BAR. NA 3 KEER IS MAX BEREIKT 4,5 BAR. STATIONAIR BLIJFT DRUK 4,5 BAR. MET RIJDEN ZAKT DE DRUK NAAR 3 BAR. OP MOMENT DAT VERMOGEN INEENSTORT IS DRUK GEZAKT NAAR 1 BAR OF LAGER.
VANF 2 BAR HEEFT HIJ GEEN VERMOGE NMEER. BIJ GAS GEVEN ZAK DRUK STEEDS VERDER TOT ONDER 1 BAR. 0,6 BAR IS GEMETEN.

Is er wel eens de brandstof flow (hoeveel liter per minuut) gemeten? NIET DAT IK WEET

Is er door de vorige eigenaar een originele pomp gemonteerd? JA, BON FORD GARAGE ZIT ERBIJ

Is er wel eens een 4-gas test gedaan? NIET DAT IK WEET

Wat zijn de waardes van de "Long Term Fuel Trims", bij stationair, als je gas geeft en tijdens rijden?
Wat voor signalen geven de lambda sondes af bij stationair, als je gas geeft en tijdens rijden?

TYPE STATIONAIR GAS RIJDEN VOLLAST
LONG TERM BANK 1 -1,6 % + 8,6 % + 32,8 % + 26,6 % / +20,3%
LONG TERM BANK 2 -2,3 % + 6,3 % + 32,8 % + 16,4 % / +13,3 %
LAMBDA 1 BANK 1 0,740 V 0,005 V 0,920 V 0,000 V / 0,015 V
LAMBDA 2 BANK 1 0,005 V 0,085 V 0,900 V 0,000 V / 0,000 V
LAMBDA 1 BANK 2 0,770 V 0,020 V 0,045 V 0,000 V / 0,030 V
LAMBDA 2 BANK 2 0,000 V 0,025 V 0,030 V 0,010 V / 0,045 V

GEMETEN BIJ STATIONAIR TOERENTAL, TIJDENS RIJDEN CONSTANTE SNELHEID, VERVOLGENS ROND DE 2000 RPM BEETJE GAS GEVEN, EN TOT SLOT VOLLAST BELAST EN VOLLAST VANUIT STATIONAIR ONBELAST.

KAN ER EEN ANDERE OORZAAK ZIJN DAN KAPOTTE POMP? BV BIJ UITVAL DUURT HET CA 5 MIN. VOORDAT AUTO WEER STARTEN WIL.

IK HOOR GRAAG NOG EVENVAN JE.

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

zit hier geen drukregelklep op?op de brandstofrail?
zo te lezen heb je toch een brandstofdruk probleem

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Als de Ford dealer met dit soort waardes het probleem niet begrijpt, kun je die maar beter niet meer gebruiken.
De brandstofdruk is veel en veel te laag, alleen bij stationair is deze correct.
Die meting wordt dan ook nog eens ondersteund door de signalen van de lambdasondes voor de kat, die geven ook veel te arm aan.
Ook de fuel trims geven een zelfde beeld, duidelijk veel te arm.
Al met al nogal wat waarden die duidelijk NIET oke zijn.

Het lijkt mij een brandstof flow probleem. Hoe meer brandstof er nodig is, hoe lager de druk wordt.
Ik ben bang dat de pomp wederom overleden is, of deze krijgt niet genoeg stroom.
Ik zou als eerste de brandstof flow meten en daarna controleren of er wel altijd 12 volt voedingsspanning is op de pomp.
De brandstof druk bij de 1e start klopt al niet, zoals ik het lees is die 0 bar terwijl er normaal altijd een restdruk is.
Ook van het op druk pompen ben ik niet onder de indruk. Normaal is de druk er al de 1e keer.
Het lijkt erop dat de brandstof ergens weg lekt tijdens het stilstaan.

Ook raad ik ten sterkste aan om de software van de motor computer te updaten, zodat deze in ieder geval standaard is.
Want gezien de metingen en klachten had ik een veelvoud aan foutcodes verwacht - zoals misfires, mengsel te arm, kat werking onvoldoende.

RobertST220 (0), 9 jaar geleden

Waar zou de drukregelklep moeten zitten?
Meten van de flow, kan ik dat zelf (mijn kast geeft aan N/B) of moet ik hiervoor naar de dealer?

Spanning meten, doe ik dat bij de aansluiting van de pomp?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Flow (opbrengst) meten doe je door de pomp b.v. een halve minuut te laten draaien en dan de benzine op te vangen in een (grote) maatbeker.
Ik haal altijd de retourslang bij de brandstofrail los en vang daar de benzine op.
Maar het kan zijn dat deze geen retour meer heeft.

Die nippel waar je op meet: kun je die eruitdraaien en dan de brandstof opvangen?
Of zit die ergens aan de bovenkant?

De spanning zou ik op dan wel dicht bij de pomp meten. Wie weet wat voor verliezen er onder weg zitten.

RobertST220 (0), 9 jaar geleden

Nippel zit aan de zijkant. Ik kan er een verlengslang voor de drukmeter op aansluiten en dan opvangen.

Wat ik overigens nog in de opgeslagen data zie is dat de Staus Fuel System1 bij starten Open loop is en als de motor even loopt wijzigt dit naar closed loop.

Ik heb het van het weekend erg druk, met inhalen van werkachterstand door de feestdagen. Ik zal zien even tijd vrij te makenvoor de flow en spannings test. Wat hoort de flow te zijn?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Voor elke pk die de motor levert (bij vollast) heb je ongeveer 1/3 liter brandstof nodig per uur.
Voor een 220 pk motor is dat dan ruim 73 liter per uur. Maar dat is alleen het piek verbruik.
Om luchtbellen en drukverlies (zoals bij jou) te voorkomen moet de pomp ongeveer het dubbele leveren (dus ongeveer 140-150 liter per uur).
Dat is per minuut 2,5 liter. Deze waardes gelden voor een systeem MET retourslang.

Een verlengslang op de nippel is denk ik niet genoeg. De doorlaat van de nippel is mogelijk niet toereikend voor dit soort hoeveelheden.

Dat de status van de Fuel systems (zowel 1 als 2) bij en net na het starten Open Loop is klopt. Dat is normaal bij elke benzine motor.
De regeling kan pas werken (Closed Loop) als aan een aantal voorwaarden is voldaan. De belangrijkste is dan dat de lambdasonde warm is.

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

klinkt allemaal mooi hoor old ford
wel heel ouderwets
de druk meten is voldoende om te weten of hier een probleem in zit
en dat is in dit geval het probleem
pomp stuk
simpel en klaar

RobertST220 (0), 9 jaar geleden

@ fordmannetje
Ik heb liever een "ouderwetse" check ter bevestiging van een conclusie, dan een onterrechte investering van tijd en geld die niet ongedaan gemaakt kan worden met op de koop toe een probleem dat blijft.

@oldford
De vouw wilde graag nog even bij familie langs. Er is dus niets van gekomen. Op de terugweg ging wel het motormanagement lampje branden. Ik heb net de codes uitgelezen. Er stonden twee codes in P0420 en P0430. Na googlewerk kom ik tot de conclusie dat dit te maken heeft met de werking van de cats.

Ik zal vande week proberen de flow en de spanning op de pomp te meten.
Je hoort nog even me.

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

ik snap er nu helemaal niks meer van
je begon met inhouden
geen vermogen
de ford kon hem niet uitlezen,niks vinden
en nu kom je met foutcodes en lampje??????????????
ik hou er mee op hier
succes

RobertST220 (0), 9 jaar geleden

Ik begrijp er zelf ook niets van, het lijkt wel het een iets anders tot gevolg heeft. Ik was overigenooknog niet compleet. Het toerental valt niet meer terug. Als je schakelt of gas geeft blijft het toerental bij gas los laten hetzelfde en loopt vervolgens heel langzaam terug. Lager dan 1200 rpm komt hij niet.

Dit is wat ik zal doen.
1) codes en freeze frame data loggen en codes wissen
2) spanning pomp meter
3) flow meten
4) software update
5) zo nodig pomp vervangen
6) P0420 en P0430 waren op basis van waardes al verwacht (reactie 1 januari oldford) dus na punt 4 maar kijken wat de stand van zaken is (stationair zal dan wellicht ook weer normaal zijn?
7) als codes P420 en P430 terug komen en de auto verder goed rijdt zijn dan zijn de cats waarschijnlijk overleden. Moet ik die dan vervangen of kan ik die codes dan uit laten zetten? Als dat kan denk ik dat ik punt 4 en 5 omdraai omdat ik dat niet zelf kan.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Het komt misschien een beetje als mosterd na de maaltijd, maar ik zou geen meter meer met de auto rijden.
Dit om verdere schades te voorkomen, zoals verbrande kleppen, gesmolten zuigers of defecte katalysatoren.

Dat de codes op de katalysatoren wat erg laat verschijnen is mogelijk. Het duurt altijd al wat langer om die fouten te constateren.
Mogelijk heb je geluk met de katalysatoren en blijven straks na de reparatie de codes weg.
Zo niet, dan zullen beide kats vervangen moeten worden. En dan ook nog door originele kats en niet after market rommel.

Nu zijn problemen met de pomp een bekende fout bij deze auto. Dat gebeurt wel meer.
Maar als de 2e pomp al weer na 1 jaar sneuvelt, zou ik als de pomp stuk is even verder kijken.
Mogelijk zit er vuil in de tank. Of rijd je vaak de tank bijna volledig leeg voordat je gaat tanken?

RobertST220 (0), 9 jaar geleden

Vandaag flow gemeten, haast niet te doen, hoeveelheid is zeer beperkt, een klein pisstraaltje zoals ze zeggen. Ik heb op het filter eenslag aangesloten en de brandstof opgevangen. De diameter van het slangetje was groter dan de brandstofslag. Volgens mij heb ik geen retourslang. De leiding vanaf het brandstoffilter sluit aan op een T. De ene kant gaat naar de motor en de andere kant naar achteren. Ik vermoed datdie weer ergens in de tank zal uitkomen en voorzien zal zijn van een drukventiel?????.

Spanning heb ik niet kunnenmeten omdat de bekebeling bovenop de tank zit. Daar kan ikniet bij zonder de tank te verwijderen. Of is hiervoor nog een andere manier?

Ik ben met de auto naar mijn werkplek gereden. Wat opvalt is dat de druk wisselt en de auto het ene moment rond de 2200 rpm goed rijdt en het andere moment alleen nog maar stationair wil lopen en zelfs dan nog moeilijk. Bij gas geven valt hij dood. Even wachten 5 min en opnieuw starten en dan rijdt hij weer. Ik verwacht dat er meer is dan alleen de pomp.

Ik heb een VDO pomp gevonden voor 350 euries. Is dit origineel ofkan ik die alleenbij de Ford bestellen?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Ergens onder de achterbank verwacht ik een luikje waardoor je bij de plaats kunt komen waar de pomp in de tank zit.
Daar zal ook een stekker verbinding zitten, want het is niet normaal dat je ook nog een deel van de bekabeling moet uitgraven en vervangen.

Ook vanwege de wisselende drukken dacht ik aan de stroomvoorziening, maar voor hetzelfde geld is het gewoon de pomp die te warm loopt en vast komt te zitten. Je zult nu verder moeten en de pomp demonteren. Vervolgens zul je moeten controleren of er niet veel vuil in de buurt van de aanzuigbuis zit. Brandstoffilter zou ik ook vervangen. En als je bij het demonteren de stekker gevonden hebt kun je daar de stroom controleren.
Of deze laatste acties overlaten aan een bedrijf die weet waar de pomp zit, zoals een dealer.
Zou ik hem wel slepen naar die garage, eventueel met alleen een stationair draaiende motor, maar zeker niet rijden.

RobertST220 (0), 9 jaar geleden

Ik heb de spanning gemeten, nagenoeg 12Volt. De leidingen bij het filter gingenkeurig los, maar die bij de pomp willenniet los. Ik heb hiervoor een nieuw probleem toegevoegd met een foto van de aansluiting. Verder is alles los voor vervanging van de pomp. Er zit een rubber doorvoer voor de bekabeling. De vorige eigenaar heeft een luikje gemaakt zodat je zo bij de pomp kunt. Deze zit met een soort schroefdop op de tank geklemt.

RobertST220 (0), 9 jaar geleden

Bedankt allemaal,

De pomp is eruit en het is duidelijk dat hier een probleem zit. De tank is op een enkel bezinkseltje na schoon. Nadat de omp er uit was zie je een zwarte ronde vlek, precies onder het ronde filterring van de pomp.

Uit de pomp kwam zwarte brandstof. In heb de bak waar de pomp in zit open gemaakt en ook deze is goed zwart. (Foto 1)Het microfilter van de pomp is helemaal dicht gekoekt (zwart). (Foto 2) Geen wonder dat er weinig opbrengst was. Ik heb de retourklep er uit gehaald en het filter dat in de retourleiding zit is helemaal schoon. (foto 3) Als je aan de onderkant van de pomp kijkt zie je in de behuizing een grote ronde filterring zitten. Het vuil (zwart) zit aan de binnenkant. Dus niet aan de tank kant. (foto 4) Het vuil kan volgensmij ook niet uit de pomp zelf komen omdat het filter in de retourleiding schoon is. Ik vermoed dat het vuil afkomstig is van de retourdrukklep komt welke dus na het filter in de retourleiding zit. (Wordt in de opening op foto 3 geplaatst) De brandstof komt in de pompbak terug. Dat zou verklaren waarom het vuil op de filterring aan de binnenzijde zit en het vuil op het pompfilter aan de buitenzijde. De drukregelklep en het pompfilter heb ik niet als los verkrijgbaar gevonden. Ik zal de complete pomp vervangen.

Ik zal bij montage devoor de zekerheid de retourleiding door spoelen. Als er geenvuil in de retourleiding zit, wat ik gezien de reinheid van het filter in de retourleiding verwacht en het brandstoffilter in de leiding ook niet ergvervuild is ga ik er vanuit dat er geen vuil in de leiding is gekomen, waardoor de injectoren beschadigd kunnen zijn.

RobertST220 (0), 9 jaar geleden

Gisteren de nieuwe pomp ontvangen en die vandaag geplaatst.

Rijdt weer als een speer. Bedankt voor jullie reacties.

Domper is wel dat ik sinds dat de auto niet meer boven de 5000 rpm wilde komen al 3 x bij de garage ben geweest. Geen heeft de pomp getest en zijn er vanuit gegaan dat het de pomp niet kon zijn (was immers nog niet zo oud). Ik ben hier meer aan kwijt geweest als aan de hele pomp.

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

zie 2 januari #10

Highway (155) PRO, 9 jaar geleden

Heb je toch een keer ergens vuile benzine getankt, volgens mijn. Wel mooi dat het is opgelost en voor de duidelijke feedback.

Veel rijplezier.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.