Hallo,
Onlangs heb ik problemen met mijn ford escort gekregen. Ik heb deze 2de hands begin dit jaar gekocht, na enkele maanden begon het.
Het eerste wat mij opviel, was dat hij soms als je gas gaf op de snelweg heel even inhield, even het vermogen kwijt, maar dit gebeurde eigenlijk bijna nooit.
Even later kreeg ik startproblemen. Dit was alleen in de ochtend. op dat moment heeft de auto 10 tot 14 uur stil gestaan. Na werk, als hij 9 uur heeft stilgestaan, geen problemen.
Starten:
Startonderbreker uit
starten
motor draait goed rond, maar slaat niet aan.
na heel lang starten opnieuw proberen en vaak slaat hij plots de 2de of 3de keer aan.
Dit probleem komt alleen in de ochtend voor.
Vorige maand met dit probleem naar de garage gegaan, uiteindelijk hebben zij mijn bougies vervangen. Deze waren naar hun eigen zeggen aan vervanging toe.
Helaas heeft dit het probleem niet verholpen en even later kwamen de startproblemen weer.
3 weken na vervanging van de bougies, liep hij 's ochtends opeens op 3 cilinders.
Auto weer naar de garage.
Deze hebben uiteindelijk geconstateerd dat 3 bougies zo zwart waren dat ze niet meer goed vonkten. Deze hebben ze schoongemaakt. Tevens hebben ze de bougiekabels gecontroleerd met vocht, om te kijken of de vonken goed aankwamen, geen problemen hier. De compressie gechecked, deze was ook nog goed. Ze vroegen me nog of hij veel benzine en olie verbruikt. Olie heb ik 1 keer een liter bijgevuld na 7000km en hij rijdt 1:14. Ze waren het spoor ook bijster omtrent de startproblemen en de 3 zwarte bougies. Uiteindelijk hebben ze alles maar ingespoten met vochtafstotende spray.
Vanaf het begin werkt mijn koelwatertemperatuur meter in de auto niet goed. Vaak staat hij gewoon helemaal op 0, ook na een lange rit. Incidenteel gaat hij wel eens iets omhoog. Nu keek ik gisteren onder de motorkap, waar ik een kabel vond die door de vorige eigenaar was getrokken. Deze was parallel gezet aan de originele temp sensor kabel, maar liep de auto in. Het was een twee aderige kabel, de tweede ader kwam de auto weer uit en lag los. Weet niet of dit ermee te maken heeft, dit is namelijk al vanaf het begin, alleen toen waren er nog geen startproblemen.
Weet iemand in welke richting ik moet gaan zoeken?
alvast bedankt.
Alexander
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit weekend een lang stuk gereden.
Op de helft van de rit haperde de motor weer. Eenmaal aangekomen had hij ook weer startproblemen. Ben daar maar even een bougiesleutel gaan kopen en wat start spray.
Toen ik de startpray in de lucht inlaat spoot, viel de motor bijna uit en starten ging nog slechter.
Heb de bougies bekeken, alle 4 waren gitzwart. Schoongemaakt en de motor liep weer prima, starten ging ook weer beter. Probleem van het starten is alleen nog niet weg, maar wel verbeterd na het schoonmaken.
Nu denk ik (als leek) dat het mengsel verkeerd is. Volgens mij wordt dit gedeeltelijk geregeld door de labda sonde, zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik erachter kan komen of deze problemen geeft.
Het probleem met de startspray die er niet voor zorgt dat de motor een boost krijgt, maar juist bijna afslaat is ook vreemd. Duidt dit er op dat er misschien te weinig lucht in het mengsel aanwezig is?
tijdens het starten is de motor in een zogenoemd open loop, de injectie computer doet da nnog niks met terug koppeling va ndev. sensoren, waar hij wel wat mee doet is de Temp sensor van de koelvloeistof vervang deze eens.
op het moment dat de computer de gegevens van de Lambda mee neemt dan zit hij in een closed loop
Bedankt voor de tip!
Is er een mogelijkheid om deze sensor met een multimeter door te meten? Een vorige eigenaar heeft er namelijk een stereokabel parallel aan gezet(???), en ben nu eigenlijk wel benieuwd of hij dat gedaan heeft omdat er een bekabelingsprobleem was.
Denk je ook dat deze sensor de vervuilde bougies veroorzaakt? Of moet ik eigenlijk meer denken aan 2 afzonderlijke problemen ipv 1 algemeen probleem, wat ik tot nu toe dacht?
gr Alex
15 jaar
Beste Allekie,
Haal gerust maar even de stekker van de lamda eraf wellicht rijdt de auto dan wel goed.(dan is het hoogstwaarschijnlijk deze sonde)
Ook kun je proberen de stekker van de lmm eraf te halen en dan een rondje gaan rijden.(deze gaan ook vaak stuk en de motor kan dan echt slecht gaan lopen met bijv. zwarte bougie als gevolg.
Allebei de temperatuursensors zou ik vervangen(kosten niet zo veel)
Diegene aan de onderkant is voor de temperatuurmeter en diegen bovenop is voor de ecu(computer)
Zou ze allebei vervangen gaan vaak stuk
Groet,
Koen
15 jaar
[url=http://img37.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img37.imageshack.us/img37/7271/es...[/img][/url]
[url=http://img37.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img37.imageshack.us/img37/6217/es...[/img][/url]
[url=http://img37.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img37.imageshack.us/img37/3002/es...[/img][/url]
[url=http://img37.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img37.imageshack.us/img37/8121/es...[/img][/url]
Gr Stefan
15 jaar
Bedankt voor alle reacties.
Net nog even nogmaals gekeken wat er zou gebeuren als ik startspray direct in de luchtinlaat spoot. De motor stotterde en viel uit. Duidt dit dan meer in de richting van de lmm?
Kan iemand mij vertellen waar ik deze onderdelen online zou kunnen bestellen. Het wordt steeds leuker om gewoon zelf aan je auto te sleutelen en er wat meer vanaf te weten, dan hem elke keer bij de garage neer te zetten. :)
gr.
Alexander
15 jaar
Hallo Alexander,
Ik zoek veel onderdelen op www.onderdelenzoeker.nl deze site zoekt voor je bij autodemontage bedrijfen en werkt prima.
Lokale sloperijen afbellen kan ook natuurlijk.
Groet,
Koen
15 jaar
@Koen,
Bedankt voor de tip. Als er nieuws is post ik de resultaten.
gr Alex
15 jaar
Kan ook je zekeringkast zijn,even de soldeerpunten opnieuw doorsolderen(let wel allemaal)
gr Jan
Heb net even wat onderdelen doorgemeten in de auto.
Koelwatersensor, (die op de slang zit) heeft geen weerstand meer, kapot.
Koelwatersensor, die op de motor zelf zit, weerstand komt overeen met temperatuur
LMM= Weerstand klopt
Als de LMM er vanaf gaat, dan loopt de motor slechter en gaat hij stotteren.
Als de Lambda sonde eraf gaat, gebeurt er helemaal niks.
Zou het dan toch de Lambda sonde zijn? Ik laat hem er nu even af en dan kijk ik even hoe hij morgen ochtend start. (of heeft deze niks met starten te maken)?
gr Alex
15 jaar
Lambda lijkt me een een kanshebber,maar zou niks moeten doen bij een koude start.
Probeer ook eens je accuklemmen eraf te halen(paar minuten)en dan weer aan te sluiten dit reset de ecu.
Daarna 10 min stationair laten draaien om hem weer in te leren vervolgens een stuk op toeren gaan rijden/houden
Alles foutcode's van losgetrokken sensors zijn er dan uit.
Groet,
Koen
15 jaar
Beste Koen,
Heb de ECU gereset, maar gaf geen verschil. Heb tevens een nieuwe lambda sonde besteld, als ik de resultaten hiervan weet dan post ik het.
Vandaag weer naar de bougies gekeken, waren weer zwart dus wederom schoongemaakt. Lambda sonde bekeken en met alcohol schoongemaakt, bracht geen verschil.
Heb wel gelezen dat een kapotte Lambda sonde eenvoudig te herkennen is. Als de motor op temperatuur is en je houdt je gaspedaal op dezelfde stand, dan mag het toerental niet fluctueren. Dit gebeurd bij mij wel erg.
Doordat het mengsel verkeerd is, krijg ik weer zwarte bougies en weer startproblemen. Merk namelijk wel dat hij beter start net nadat ik de bougies heb schoongemaakt.
Gr Alex
15 jaar
Heb je inmiddels ook de temperatuursensor vernieuwd?
15 jaar
Nog niet, hoop ik deze week te doen. Denk dat ik beide temp sensoren tegelijk vervang. Tevens moet ik nog even kijken wat te doen met dat parallelle kabeltje van de vorige eigenaar.
15 jaar
Ik zou eens beginnen met de temp sensor voor de ecu te vervangen..en eerst kijken wat hij daarmee doet,die andere sensor kan ook de boosdoener zijn voor het metertje op het dashbord..
Het probleem wat je hebt,duid op een teveel aan brandstof,vandaar ook de zwarte bougie's,en dit kan bv komen door de temp sensor!
Heb je hem zowel warm als koud gemeten ?
Ik gok dat je probleem in één van deze dingen zit :
* Temp sensor koelvloeistof *
* Luchtmassameter *
* Krukas/Nokkenaspositiesensor *
Gr Stefan
15 jaar
[url=http://img268.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img268.imageshack.us/img268/7839/...[/img][/url]
Niet enorm goed te zien, maar iemand vertelde mij dat dit een van de twee temperatuursensoren was. Het lijkt nu voor mij veel meer op de Temperatuurschakelaar, radiateurventilator, Klopt dit? Aan deze zit namelijk het tweede parallelle kabeltje van de vorige eigenaar.
[url=http://img2.imageshack.us/my.php?image=0...][img]http://img2.imageshack.us/img2/5781/0606...[/img][/url]
Dit is dan de temperatuursensor voor mijn Ecu, toch? Deze gaf de correcte weerstanden, maar vervang hem toch maar.
Zit er dan nog ergens een temp sensor die ik over het hoofd heb gezien?
gr Alex
15 jaar
Bovenste is inderdaad voor de ecu.
Zou hem gewoon vervangen als ik jou was.
De sensor voor de meter zit onder het thermostaat huis.(waar je nu kijkt,maar dan aan de onderkant!)
Schuin erin geschroefd.....beetje moeilijk te vervangen,maar met een beetje handigheid en een knikstuk op je sleutel lukt het wel.
Groet,
Koen
15 jaar
Koen, Super bedankt, laatste vraag voordat ik de verkeerde sensoren bestel.
Is de sensor voor de ECU dezelfde als voor de dashboard meter?
gr Alex
15 jaar
[quote=Koen van Hees]Bovenste is inderdaad voor de ecu.
De sensor voor de meter zit onder het thermostaat huis.(waar je nu kijkt,maar dan aan de onderkant!)
Schuin erin geschroefd.....beetje moeilijk te vervangen,maar met een beetje handigheid en een knikstuk op je sleutel lukt het wel.
Groet,
Koen[/quote]
Als je het goed leest verteld Koen het al. Met de meter neem ik aan dat Koen het dashboard bedoelt.
@toezicht
De sensor op de bovenste foto is inderdaad die voor de ECU, de andere sensor, tbv mijn dashboard, zit aan de onderkant van de thermostaat. Deze sensor moet ik morgen nog even opsporen. Nou vroeg ik me af of dit type sensor hetzelfde is als die van de ECU, dan kan ik hem namelijk nu al bestellen. Ik kom namelijk online vaak een temp sensor voor de ECU tegen, maar een temp sensor tbv de dashboard meter heb ik nog niet gevonden.
15 jaar
Nu vraag je 2 keer hetzelfde!de sensor voor de ecu staat los van die wat het metertje op het dashbord aanstuurt!
Controleer eerst eens of de motor wel echt warm word,je kunt nog altijd die sensor bestellen..
Alles wat je extra vervangt is onnodig,maarja wie ben ik..en het is jou spaarpot.
15 jaar
@Koen
Bedankt, voor alle tips!
Ik heb de tweede temp sensor gevonden. Ga vanmiddag even kijken of de contacten vies zijn, soms doet mijn dashboardmeter het namelijk wel.
Ik hoop dat ik dan gelijk kan zien of dit hetzelfde type sensor is als die voor mijn ECU. Dan vervang ik ze voor de zekerheid allebei.
gr Alex
15 jaar
[quote=toezicht][quote=Koen van Hees]Bovenste is inderdaad voor de ecu.
De sensor voor de meter zit onder het thermostaat huis.(waar je nu kijkt,maar dan aan de onderkant!)
Schuin erin geschroefd.....beetje moeilijk te vervangen,maar met een beetje handigheid en een knikstuk op je sleutel lukt het wel.
Groet,
Koen[/quote]
Als je het goed leest verteld Koen het al. Met de meter neem ik aan dat Koen het dashboard bedoelt.[/quote]
Klopt helemaal..die bedoel ik.
15 jaar
[quote=allekie]@Koen
Bedankt, voor alle tips!
Ik heb de tweede temp sensor gevonden. Ga vanmiddag even kijken of de contacten vies zijn, soms doet mijn dashboardmeter het namelijk wel.
Ik hoop dat ik dan gelijk kan zien of dit hetzelfde type sensor is als die voor mijn ECU. Dan vervang ik ze voor de zekerheid allebei.
gr Alex[/quote]
Meerdere malen gezegd gewoon nieuwe erop gaan vaak stuk en kosten niet de wereld.
Ook niet online bestellen,maar zou gewoon langs de automaterialenzaak gaan dan weet je zeker dat je de goede krijgt.
Zijn trouwens niet dezelfde andere dikte en andere stekkers.
Groet,
Koen
15 jaar
Ga vanmiddag langs de autozaak
Thanks for the tip!
15 jaar
en ?
15 jaar
Verwacht niet dat de sensors de oplossing zijn voor dit probleem(toch vervangen hoor meter etc moet gewoon goed werken dus uiteindelijk heb je er toch wat aan.)
Denk nog steeds op 1 de lambda en op 2 de lmm misschien wel allebei.
Groet,
Koen
15 jaar
@ Koen & Stefan,
De autoonderdelenhandelaar en de Ford specialist kenden de sensor die bovenop mijn thermostaat niet. Zij kwamen met een ander type aanzetten, waar mijn kabel niet zou oppassen. De stekker die er wel op zou passen werden niet los verkocht...
Uiteindelijk zelf via internet wat gezocht en heb mijn sensor gevonden, deze doorgegeven aan de Ford specialist morgen kan ik hem afhalen. (F2AF-12A648-AA)
Wel al de sensor voor mijn dashboard meter gekocht. De Lambda sensor moet ik deze week ook in huis hebben. Ik hoop dat we het probleem dan hebben opgelost, anders kan ik altijd nog de LMM vervangen.
gr Alex
15 jaar
Oke ben heel erg benieuwd.
We wachten het even af.
Groet,
Koen
15 jaar
Extra tip is om onder je voorruit (andere kant dan de accu)even de stekkers die daar liggen open te maken en schoon te maken met contactspray.
Als de afwatering een keer dicht heeft gezeten dan komen deze stekkers onder water te staan(mooie contructie van Ford).
De stekkers gaan dan oxideren met alle gevolgen van dien.
Volgens mij gaan bijna alle kabels uit de motorruimte via deze stekkers naar de zekeringenkast.
Had voorheen ook startproblemen en nu niet meer.
Zeg niet dat het aan de stekkers ligt,maar deze waren zwaar geoxideerd bij mij dus dat zal zeker niet goed zijn.
Groet,
Koen
15 jaar
Trouwens dat is een veelvoorkomend probleem bij deze auto's(en ongetwijfeld meer)oxiderende stekkers.
Heb bij mij gewoon alles wat ik kon zien schoon gemaakt en ingespoten.
Wie weet helpt het?zou het gewoon doen.(mocht je dit nog niet gedaan hebben)
Ook even alle massa schoonmaken en eventueel goed vastmaken/inspuiten.
Groet,
Koen
15 jaar
Heb gisteren beide koelwatertemp sensoren vervangen. Tevens alle stekkers die ik kon vinden ingespoten met contactspray, geen oxidatie tegengekomen. Massa punten los gehaald, schoongemaakt en weer terug gezet.
Auto starte meteen, ook 's avonds nadat hij 5 uur stil had gestaan.
Helaas, vanochtend wederom lastig starten. Ik heb al wel gemerkt dat de bougies weer schoongemaakt moeten worden, dus ik hoop eigenlijk dat als ik de Lambda sonde heb vervangen, de bougies heb schoongemaakt, het hele probleem achter de rug is. Zo niet, dan hebben we de LMM nog.
gr Alex
ps. mijn dashboard meter functioneerd weer perfect :)
15 jaar
Lambdasonde lijkt me niet,aangezien die vlak na de koude start nog niet meedoet met het instellen van de inspuiting..
Ik heb je een mooi schema gestuurd hierboven,als je dit nu eerst even doormeet,ipv de halve auto van nieuwe onderdelen te voorzien..kost het niet alleen veel tijd en geld..maar je kunt dan simpel al een paar dingen uitsluiten.
Gr Stefan
15 jaar
[url=http://img200.imageshack.us/i/1106200918...][img]http://img200.imageshack.us/img200/2872/...[/img][/url]
[url=http://img231.imageshack.us/i/1106200918...][img]http://img231.imageshack.us/img231/2232/...[/img][/url]
[url=http://img241.imageshack.us/i/1106200919...][img]http://img241.imageshack.us/img241/4766/...[/img][/url]
De vervangen onderdelen.
Stom dat ik er overheen had gekeken, maar bij de pluspool van de accu was wel wat corrosie, dit heb ik verwijderd en de platen weer opgeschuurd. Bougies weer schoongemaakt. Na alle handelingen de ECU gereset. Auto starte meteen en liep geweldig. Heb trouwens ook een motor reiniger in de tank gegooid.
@Stefan,
Heel erg bedankt voor het schema, alle weerstanden heb ik kunnen doormeten. Alleen is het me niet gelukt om bij de ECU de inkomende spanningen van de sensoren te meten. Ik nam eigenlijk aan dat een BOB stekker een onderdeel is wat je tussen de stekker naar de ecu en de ecu zelf plaatst, hierdoor is het eenvoudig de metingen te verrichten.
Het klopt ook dat je zegt dat de Lambda bij de koude start niet meedoet.
Mijn gedachtegang was eigenlijk als volgt. De ecu gebruikt wel het koelwatertemperatuur signaal tijdens starten, na deze sensoren door te hebben gemeten merkte ik dat er één aan vervanging toe was. Dus heb ik ze allebei maar vervangen. Ik las dat de Lambda en de LMM een signaal afgeven aan de ECU als de motor warm is. De combinatie van deze signalen zorgt voor de correcte lucht/brandstof verhouding. Tevens las ik dat als de LMM kapot zou zijn, de motor beter zou moeten gaan lopen, als ik deze ontkoppelde ging hij juist slechter lopen. De Lambda sonde zou ook als je je gaspedaal op de zelfde plek ingedrukt houdt het toerental gelijk moeten houden. Als de toeren erg omhoog/omlaag zouden gaan, zou de lambda sensor kapot zijn. Omdat mijn bougies elke keer zo zwart waren dat ze niet meer goed vonkten, ging ik ervan uit dat het mengsel te rijk was en dat dit aan de Lambda sonde zou liggen.
Dit was een beetje de gedachtegang gebaseerd op allerlei reacties op dit forum. Maar het blijft natuurlijk de gedachtegang van iemand die net een beetje de hedendaagse motoren met een ECU gaat begrijpen.
Ik hoop dat hij morgen ochtend goed start. Ik hou jullie op de hoogte en wederom bedankt!
gr Alex
15 jaar
Vanochtend startte de auto goed. Dit kan natuurlijk ook weer komen doordat de bougies helemaal schoon zijn. Laten we hopen dat de problemen weg zijn.
Bedankt voor alle tips!!!
gr Alex
15 jaar
Probleem is weg, auto rijdt een stuk zuiniger en stiller:)
Heb vorige week ter controle een bougie verwijderd en deze zag er mooi grijs uit.
Heel erg bedankt allemaal!!!
15 jaar
Hopend dat het hierbij dan maar blijft Alex..
Bedankt voor de feedback!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar