Hallo een iedereen op dit forum, dit is de eerste keer dat ik hier gebruik van maak en tevens de eerste keer dat ik een probleem met mijn Escort heb.
Ik heb al enorm veel zitten lezen en zoeken maar ben hier eigenlijk mee gestopt omdat ik vierkante ogen kreeg en misselijk werd van een te veel aan nicotine; achter de computer rook ik zo af en toe .......... ahum.
Makkelijker is het om het probleem voor te leggen en jullie om advies te vragen, dus bij deze.
Het probleem:
Een koude start is geen probleem, koud wegrijden is geen probleem, koud stoppen doen we beter in N (automaat wil dol graag verder).
Na een aantal kilometers wanneer de motor warm is moet ik een andere procedure gaan volgen; warm starten is geen probleem, warm weg rijden is geen probleem, warm stoppen moet ik al van te voren bedenken ........ bij plotseling van het gas af zakt het toerental in en motor slaat af, in een aantal situaties kan dit handig zijn maar het is zo langzamerhand str...t vervelend geworden.
Op advies van de garagist bougies en kabels vervangen, onlangs distributie, multiribsnaar en waterpomp vervangen tevens een brandstofsysteem reiniger toegevoed opdat alle smurrie en misschien vuil in de injectoren het probleem veroorzaken. Niets van dit alles heeft geholpen.
Ik ben een aantal keren hier op het forum de stappenmotor en de luchtmassameter tegen gekomen, volgens mij voornamelijk bij problemen met een koude motor. Hebben deze twee ook te maken met het probleem van mijn auto.
Graag een advies, waarvoor al vast dank.
(Extra informatie: Escort 1.6 16V, 1997, Zetec, 5W30, nieuwe distributie/waterpomp/multisnaar/bougie&kabels, euroloodvrij)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Stappenmotor als in stationair stappen-motor of regelaar heeft er wel mee te maken.
Dat ding moet net genoeg open gaan om de motor stationair te laten draaien. Kan vervuild zijn.
Stationair regelaar zit bij Ford vaak ingebouwd in het spruitstuk, maar kan ook in een slang zitten die om de gasklep heen gaat.
dat klopt meestal als je toeren zakt of hij gaat zagen zit het in de regelklep je kan hem loshalen en schoonmaken en dan controle wat er gebeurd hij zit meestal onder het inlaatspruitstuk je moet de wagen op de brug hebben je komt er anders niet bij. de slang zit meestal alleen bij een mondeo
Dus als ik het goed begrijp is de werkwijze: bij gebrek aan een brug de auto aan de voorzijde goed hoog opkrikken en dan van onder af het stappenmotortje demonteren, schoonmaken, terug monteren en testen.
Lekker, vuile handen is niet zo'n probleem maar een natte rug omdat de straat z..k nat is zal minder prettig zijn ....... het is niet anders.
Ok, eerst even een happie eten en dan vuile handen maken, ik laat jullie weten wat ik tegen kom.
14 jaar
Draait motor niet te zwaar door de automaat?
Dit model heeft vlgs mij een CVT bak en ik heb zelf hier wel een Escort gehad die stationair problemen had doordat de bak een probleem had.
Als je hem warm in de N zet slaat hij dan ook af?
Oiram
Gebeurd ook wel eens maar dan wel met een koude motor. Dus wanneer er gestopt moet worden met een koude motor ga ik bij tijds van het gas af, laat het toerental terug zakken en om helemaal stil te gaan staan zet ik eerst de bak in N en kom dan pas geheel tot stilstand. Als de motor warm is is dit probleem verholpen, je merkt dat ook omdat de auto in D dan niet echt meer kruipt.
Het toerental zakt bij een warme motor net te ver in dat tie afslaat, bij direct opnieuw starten draait het motortje weer netjes.
Kortom, het toerental moet ik heel langzaam terug laten vallen, in D of N maakt niet echt uit, anders slaat tie af. Een te snelle terugval in toeren is dus afslaan.
14 jaar
IS ER IEMAND DIE HET LEUK VIND OM EEN STAPPENMOTORTJE/STATIONAIRKLEP ZO AF EN TOE TE DE- EN MONTEREN ? ? ?
IK NIET in elk geval, m'n handen zijn te groot of de ruimte om dat ding is te klein; hoe heeft iemand het kunnen verzinnen ! !
Ik moet nog wel testen of het schoonmaken wat heeft geholpen, dus wederom wordt vervolgd.
14 jaar
Als hij koud soms afslaat (ondanks de N) lijkt het id een beetje in de stationair regeling te zitten.
Als de auto (in de N) smorgens voor het eerst koud gestart word hoeveel toeren draait hij dan?
Oiram
Heel erg precies weet ik natuurlijk het toerental niet maar de meter in de dash geeft rond de 900 rpm aan; opzich best netjes lijkt mij.
14 jaar
Afslaan controleren (zoeken) controleer ik als eerste die stationair regeling door de toerenteller
goed in de gaten te houden.
Koud, draait hij snel genoeg (900 lijkt mij toch iets te laag)
En als je dan div verbruikers aanzet tegelijk (blower, achterraamverwaring en licht) blijft hij dan dat toerental draaien of zakt het toerental. (dit hoort niet)
Andere controle is: als je met warme motor de auto uit laat rollen in de N, wat is dan het toerental.
En wat doet dit toerental op het moment dat de auto stilstaat (de laatste seconde) zakt dit dan nog iets.
Oiram
Wanneer ik de auto laat uitrollen in N gebeurd er op zich niet veel, alleen als je dus opeens het gas los laat slaat de motor af. Dit doet tie in N, P, R en L. Maar dan voornamelijk wanneer de motor warm is.
Koud en dan wat gebruikers inschakelen gaat volgens mij ook wel goed, toerental zakt niet extreem in. Eigenlijk doe ik dit nooit, eerst motor warm rijden en dan pas een blower vol aan zetten, koude lucht blazen heeft weinig zin. Airco staat wel eens aan maar nooit wanneer de motor nog koud is ..... een raampje open is goedkoper in gebruik.
14 jaar
ik heb sinds kort een hyundai coupe 2,0 16V fx van 99 die ging ook niet soepel met gas loslaten ook inhouden of afslaan , ik heb mn stappenmotor eraf gehaald en schoongemaakt was erg vies ( roet en metaal deeltjes erin ) en ik heb de gasklep schoongemaakt was helemaal zwart ( kun je vinden door de dikke zwarte slang van het luchtfilterhuis naar het blok te volgen deze komt uit bij het gasklephuis ) hier slang eraf en een niet pluizende doek ( ik had een t shirt ) in spuiten met remmenreiniger en dan de binnenkant + rand van de klep en het randje waar deze tegenaan komt bij dichtstand schoonmaken . Mijn auto rijd er stukken beter door .
14 jaar
Zojuist auto de auto proberen te starten ...... géén succes ...... in z'n geheel niet starten, ook niet met een beetje gasgeven.
Wat is hier aan de hand ????
14 jaar
Eerste storing
Eerst die stappenmotor/gasklep controleren.
Als er een lambdasonde slecht is kan je de afslaan problemen (warm) ook krijgen.
Niet aanslaan
Kijken of hij "vonkt"?
Bougies"vet"?(verzopen)
Oiram
Bougies zijn schoon, vonk genoeg; m'n hand tinteld nog steeds; nieuwe kabels etc.
Stappenmotortje is er af geweest .... zou die dusdanig defect zijn dat er dan helaal niet gestart kan worden (bv te weinig lucht) ??
14 jaar
Nee al laat je de stekker eraf moet hij nog aanslaan.
Ja dat van die vonk had ik er beter nog even bij kunnen zeggen (denkkkk om een evt schok)
Dus niet vast houden tijdens de controle.
Heeft hij wel brandstof?, beetje benzine in de inlaat (cola dopje meer niet!)
En denk om brandgevaar, dus brandstof uit de buurt, zelf ook uit de buurt en dan pas starten.
Niet ergens een stekker of slang vergeten??
Oiram
Gisteren voor ik ging beginnen heb ik nog getankt.
Ik noem even iets geks ..... kan het te maken hebben dat de auto erg ver achterover heeft gestaan met z'n wiel bijna 40 cm van de grond ?? Vacuum trekken in de brandstof leiding ?? Gasklepsensor die er ook af is geweest voor extra ruimte ?? Ik noem maar wat, dus niet gelijk gaan lachen.
14 jaar
Al die onderdelen, en handelingen lijkt mij sterk dat hij daarom niet aanslaat.
Ford heeft soms een aanrijdingsbeveiliging ergens in de auto, is die niet geactiveerd?
Staat wel in het onderhoudsboekje waar die zit.
Oiram
Heb ik ook aan gedacht en gecontroleerd; schakelaar zit in de zijkant links naast de zekeringenkast; schakelaar is ingedrukt.
Welke gedachte heb jij over die gasklepsensor, die is er af geweest. Ik heb een Ford garagist gesproken en die zei me dat dat ding wel met 'veerspanning' terug gemonteerd moet worden, en dat de as van de gasklep ook netjes in het midden tussen de nokjes dient te vallen. Maar is dat dan bij een geopende of een gesloten gasklep. Volgens mij kan dat ding maar op één maniet gemonteerd worden; dus met een heel lichte 'veerdruk'.
Nog even voor alle duidelijkheid:
1) wanneer nullastklep/stationairklep etc (onder/achter/aan inlaatspruitstuk) (gewoon gemonteerd en aangesloten) defect is ?
Starten en draaien JA of NEE
2) wanneer nullastklep/stationairklep etc volledig open of dicht dicht zit en dus defect is ? (gewoon gemonteerd en aangesloten)
Starten en draaien JA of NEE
3) wanneer luchtmassameter defect is (gewoon gemonteerd en aangesloten)
Starten en draaien JA of NEE
4) wanneer gasklepsensor defect is (gewoon gemonteerd en aangesloten)
Starten en draaien JA of NEE
5) wanneer mijn zelfbeheersing het heeft laten afweten ?
Doorgaan met zoeken naar een oplossing JA of NEE
Ik weet het nu niet meer; overigens puntje 5) was grappig bedoeld, die auto gaat rijden alleen weet ik nog niet wanneer.
Groetjes
14 jaar
Die gasklep is mij niet helemaal duidelijk, is toch gewoon met gaskabel?
Alle onderdelen die jij noemt 1 t/m 4: moet de motor (op zijn minst slecht) op kunnen aanslaan.
Normaal: vonk, brandstof en compressie, aanslaan.
Vonk heb je, maar brandstof?
Als ik hier een auto krijg die niet aanslaat en wel vonkt kijk ik als eerste of hij wel
aanslaat wanneer ik de motor zelf even wat benzine geef.
Oiram
Na even een paar dagen carpoolen en natuurlijk weer een heldere blik op het probleem te krijgen heb ik vanmiddag weer een blik onder de motorkap geworpen.
Tot mijn grote verbazing wilde de motor al bij de eerste start poging aanslaan; zonder dat ik iets heb gedaan, anders dan de contactsleutel omdraaien.
Mijn prangende vraag is natuurlijk waarom de motor nu wel aanslaat en vorig weekend niet; ik kan het antwoord niet verzinnen.
Het motortje draaid redelijk netjes en slaat niet af wanneer je het gas plots los laat.
Wel blijft bij mij de vraag of de luchtmassameter kapot is daar er eigenlijk geen verschil is in stationairtoerental of regelmaat wanneer de motor draaid.
Dus zou ik graag van u alle nog één keer willen horen hoe de motor zou draaien wanneer de stekker van de luchtmassameter word los getrokken. Een omschrijving dus die een (super)amateur zoals ik direct begrijp.
.
14 jaar
Ik zou het eerst zo maar even een paar dagen proberen, misschien ben je wel van al je problemen af.
Is hij misschien toch verzopen geweest, wil dan id vaak wel starten na een paar dagen te hebben stilgestaan.
Wat die LMM betreft
Zijn niet vaak defect bij dit type.
Zou er eerst niet mee bezig, eerst zo proberen direct heb je er weer een probleem bij.
Oiram
We zijn nu zo'n veertien dagen verder ............... we rijden nog steeds zonder problemen. Eigenlijk doet ie het beter dan voorheen. Een ander probleempje heeft zich inmiddels wel voor gedaan; de stuurkolom schakelaars zijn denk ik aan het slijten. Grootlicht schakelen wil niet echt lukken daar deze automatisch terug valt naar dimlicht en de knipperlicht schakelaar komt niet meer automatisch terug naar de midden stand. Gewoon versleten denk ik en verzangen voor twee andere van de sloop.
Omtrent het starten en stationair draaien wil ik een ieder die mij van advies heeft voorzien ontzettend bedanken en ik hoop dat ik jullie ook voorlopig niet meer nodig heb. Nogmaals bedankt.
(ik blijf natuurlijk de berichten op dit forum lezen, je steekt er altijd wel wat van op)
Groeten en heel veel sleutel plezier.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar