close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort: Stotteren ford escort clipper 1.6i 16v

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 16v

Hallo,

Zit met het volgende probleem:
Als ik mijn clipper start na een dag stilstand ofzo dan loopt hij de eerst paar minuten erg onregelmatig en slaat bijna af.(of helemaal)
Na een paar minuten is het probleem weg en rijdt hij echt probleemloos.

Vorige week trok hij helemaal niet meer door en stotterde heel erg.
In de garage is toen de lambasonde vervangen en is het probleem opgelost.
Maar de koude start blijft een probleem.

Wel zag ik dat er een bougiekabel is met een behoorlijke verdikking zou dit de oorzaak misschien kunnen zijn?

Alle tips waar ik moet gaan zoeken zijn erg welkom.
Auto heeft al behoorlijk wat geld gekost en ik wil dit eigelijk graag zelf oplossen.
Computer is al uitgelezen bij de ford dealer,maar die gaf niks aan.

Alvast bedankt.

Groet,
Koen

Geplaatst door

Koen van Hees (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bougies goed?
De kabels kunnen deze klacht id ook veroorzaken.
Oiram

Bougies zijn vervangen,maar hoe kan het zijn dat als de bougiekabels inderdaad niet goed zijn(of eentje)dat hij dan na een paar minuten wel goed loopt?

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

16 jaar

Aanvullende informatie is dat deze auto een verleden heeft van wat achterstallig onderhoud.
Kan het daar misschien iets mee te maken hebben?

Auto had nog maar 80.000 gelopen toen wij hem kochten(nu ongeveer 100.000 en heeft nog veel eerste onderdelen van de fabriek.

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

16 jaar

De motor heeft op sommige momenten echt een goede vonk nodig.
Bij koude motor en accelereren kunnen deze onderdelen(als ze slecht zijn) problemen veroorzaken, en bij warme motor merken je dan (nog) niets.
Of ze moeten echt slecht worden natuurlijk.

Ik zeg niet dat dit je probleem is maar je geeft zelf al aan dat een kabel er slecht uitziet.

Oiram

Onderdelen vanaf de fabriek daar is niets mis mee als ze maar werken. Maar een bougiekabel met een bult erop lijkt mij nou zo fijn niet
Ik zou die kabels maar vervangen en neem wel de originele die ford is erg gevoelig voor die kabels evenals de bougie's. Als hij koud slecht loopt en warm goed, kan het ook wel eens zo zijn dat je er te dikke olie in hebt er hoort 5w30 in gr Bas

bastiaan43 0

16 jaar

Net even gekeken welk olie erin zit,maar dit is inderdaad 10w40 (laten doen bij de kwikfit).
Kan niet begrijpen dat ze er zomaar de verkeerde olie ingooien.

Zal volgende week de olie vervangen en de slechte bougiekabel vervangen en dan hoop ik dat het probleem minder wordt.

Eventuele andere suggesties zijn nog steeds heel erg welkom,maar in ieder geval al bedankt voor de tips.

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

16 jaar

Dat die 10w40 de verkeerde olie is,vindt ik wel een beetje kort door de bocht,aangezien het verschil met 5w30 klein is.
Bedrijven als Kwikfit werken graag met een universele olie, om het simpel te houden denk ik.
Ik weet vrijwel zeker dat de olie niet het probleem is.
Zet er nou maar een nieuw bougiekabelsetje op,daar verwacht ik meer resultaat van.

E.T.Wiersum 0

16 jaar

Zal eerst een kabeltje halen en als het geen resultaat heeft kan ik alsnog de olie verwisselen.

Dank voor de tip.

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

16 jaar

Koen doe er beslist 5w30 in en vooral nu de winter voor de deur staat En ga nu niet 1 kabel vervangen als 1 kabel defect of slecht is,zijn die andere 3 ook niet best meer. Ze hebben er allemaal even lang ingezeten. gr Bas

bastiaan43 0

16 jaar

[quote=E.T.Wiersum]Dat die 10w40 de verkeerde olie is,vindt ik wel een beetje kort door de bocht,aangezien het verschil met 5w30 klein is.
Bedrijven als Kwikfit werken graag met een universele olie, om het simpel te houden denk ik.
Ik weet vrijwel zeker dat de olie niet het probleem is.
Zet er nou maar een nieuw bougiekabelsetje op,daar verwacht ik meer resultaat van.[/quote]
Ik denk dat de olie wel het probleem is. Koud loopt hij slecht en warm is het over. Bovendien is die olie voor die zetec motor een bekent probleem gr Bas

bastiaan43 0

16 jaar

Dankje Bas zal de tip meenemen.

Heb pas volgende week tijd dus het moet nog even wachten.
Hou jullie op de hoogte.

Mochten er mensen zijn met andere tips dan hoor ik wel.
Verder is me opgevallen dat als het luchtfilter weg is dan zit er daaronder nog een klein rechthoekig filtertje.
Waar dient deze voor?
Bij mijn auto is hij bijna compleet vergaan en valt in kleine stukjes uit mekaar.
Tevens heb ik alle stekkerverbindingen losgehad om schoon te maken en in te spuiten met contactspray.
Heb alle verbindingen gehad die in het zicht zitten,maar misschien zie er nog wat over het hoofd die ook belangrijk zijn.
Zoja waar zitten die dan?

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

16 jaar

Dat kleine stukje schuimrubber vangt de de vettigheid op die wordt afgezogen van de bovenzijde kleppendeksel,dan blijft je luchtfilter langer schoon. Zet er maar een nieuw stukje in. Kijk verder naar het stekkertje van de krukassensor die zit boven de startmotor achter dat filter.
Gr Bas

bastiaan43 0

16 jaar

Aangaande de olie kan ik vermelden dat ik ook 10w40 in mijn escort heb. Als ik de oorspronkelijke handleiding nalees, dan is deze olie de juiste. Ik heb er nog geen problemen mee gehad.

Lucky luck 65

16 jaar

[quote=Lucky luck]Aangaande de olie kan ik vermelden dat ik ook 10w40 in mijn escort heb. Als ik de oorspronkelijke handleiding nalees, dan is deze olie de juiste. Ik heb er nog geen problemen mee gehad.[/quote]
Daar is enige jaren geleden een wijziging voor gekomen. Als je wagen koud is,laat hem dan eens 1 minuut draaien dan uitzetten en de volgende dag weer proberen te starten. Je motor zal pas na zo'n 15 minuten aanslaan doordat je klepstoters gevuld zijn met dikke koude olie en je start dan met kleppen die niet sluiten waardoor er geen compressie wordt opgebouwd. Als hij wel direct start is er een modificatie op de kop geweest gr Bas

bastiaan43 0

16 jaar

Er moet inderdaad 5w30 in.

Daar is het blok voor ontworpen.
Bij dikkere olie, b.v 10W40 krijg je bij lagere temperaturen problemen met de oliedruk in de kop. Die word te hoog.
Dan blijven de klepstoters open staan.

Er is destijds een modificatie geweest voor de oliepomp, en de doorstroombegrenzer in de cilinderkop.

Niels8175 0
badge

16 jaar

Update.
Andere kabels hebben helaas niet veel geholpen(wel iets)
Andere olie is er nog niet van gekomen,maar ga ik zeker doen voor de winter.
mede door de kabels loopt hij iets beter,maar hij 'zaagt'gewoon een keer of drie en dan loopt hij gewoon door.

Vreemd.
We wachten de olie even af en dan kijk ik verder.
Andere tips zijn zeker nog welkom.

Hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

16 jaar

Andere olie heeft helaas niks geholpen.
Wordt er onderhand knettergek van.
Nu het kouder is wordt het probleem steeds groter.
Als je s;morgens start en je geeft meteen gas dan kom je haast niet van je plek af als je hem gewoon laat"zagen"en dan na een paar seconden weg rijdt dan gaat het iets beter,maar het is om te janken.

Zoals eerder gezegd na 1 kilometer is het weg en loopt hij gewoon goed.
als iemand nog een idee heeft dan graag.

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

16 jaar

Zag in een andere topic iets over een toerentalsensor.Waar zit dit?en wat kan ik daar aan doen?

Gr,

Koen van Hees 0

16 jaar

Update,

Gister lamdasonde kapot gehad(zie ander topic)en nu de stekker van de lamda eraf.
En nu start hij wel goed s,morgens.Hoe kan dit nou?

Klopt het dat de lamda verwarmd wordt en als die misschien niet gebeurd bij een eerste start dat hij dan slecht loopt.

Olie vervangen,maar had helaas niet veel effect.

Koen van Hees 0

16 jaar

Probleem nog steeds aanwezig.
Zie mijn andere topics.

Koen van Hees 0

15 jaar

hey koen hoe is t met je clipper ik heb het zelfde probleem en kan er niet achter komen wat het is mischien heb jij het gevonden inmiddels .
wil je me dat dan laten weten

grt boris

borisboef32 0

15 jaar

Ben er nog (bijna)elke dag mee bezig en krijg het maar niet opgelost.

Wat heb jij al gedaan of nog helemaal niks?

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

hallo ik heb alleen de lmm vervangen en zit elke dag te kijken voor een nieuw antwoord vind het zo zonde om geld uit te geven voor iets wat het helemaal niet is

borisboef32 0

15 jaar

Heb meerdere problemen met mijn zekeringenkast,maar nog geen tijd gehad om een nieuwe te monteren.
Heb inmiddels wel wat bruggetjes gemaakt(ivm niet werkende apparaten)verwarming bijv.
Gister heb ik een brug gemaak voor zekering 13(Ecu etc)en vandaag maak ik er nog een voor de zekerheid voor zekering 14(lamdasonde).Kijk maar eens in je boekje daar staat de betekenis van de zekeringen.

Heb het idee dat het bij mij in de kast zit aangezien ik bijna alles sensors al gehad heb.


Groet,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

Helaas heeft het maken van bruggen niks geholpen.
Zou nog de stappenmotor kunnen zijn,maar om die zomaar even te kopen!!!!Kost ruim 100 euro.

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

wij gaan zaterdag een andere ontsteking proberen want hij begint nu ook al te ploffen hahaha
het houdt niet op je hoort het wel weer


grt boris

borisboef32 0

15 jaar

Ga vanmiddag een andere stappenmotor halen(nieuwe) hoop echt dat dit helpt.

Laat het even weten.

Ga je een andere bobine en kabels kopen?
Laat maar even weten of dit ook invloed heeft op het onregelmatig lopen?

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

Die bobine kan je meten of hij goed is gr Bas

bastiaan43 0

15 jaar

net de stappenmotor vervangen voor een nieuwe,maar vooralsnog is het een wereld van verschil......

Auto slaat niet meer af bij het stoplicht,maar zakt langzaam in toeren(vandaar de naam stappenmotor)
Wegrijden schakelen etc. gaat stukken beter en net kon ik hem zelfs starten zonder dat hij begon te zagen.(wacht morgenvroeg nog even af,omdat hij altijd in de ochtend het meeste zaagt).

Wel paste de stekker er niet op dat vondt ik erg vreemd.
het lijkt met toch dat alles stekkers van ford uni zijn.
heb nu de draden even snel vastgezet met tape,omdat het donker werdt maar moet daar uiteraard nog stekkers op knijpen anders gaat het vast niet goed.

Tot zover morgenvroeg meer info,

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

Auto loopt 1000 keer beter en start ook goed.
Loopt meteen netjes stationair en zaagt niet meer.(joepi!!!)

Heb nu nog wel 1 probleem en dat is dat hij de eerste paar honderd meten..slecht oppakt..(stinkt ook naar benzine)en heeft ondanks de goede stationaire loop toch de neiging om af te slaan.

Welke richting moet ik dit zoeken heeft iemand een idee?

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.