Ford Escort: stuurkogel

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hoi,

Ik heb een escort van 94, hij heeft speling op de stuurkogel, die stang kan ik bewegen, bij de andere kant niet.
Wat moet ik allemaal vervangen, moet ik gewoon die geborgde moer losdraaien om 'm los te halen?

golfprobleem

Geplaatst door golfprobleem (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

bastiaan43 (0), 15 jaar geleden

De geborgde moer los en de stuurkogel verwijderen. Wel het aantal slagen tellen om de kogel eraf te draaien en dan het zelfde aantal slagen de nieuwe kogel erop draaien. Zodat de nieuwe kogel op precies dezelfde plaats komt gr Bas

stefan84 (0), 15 jaar geleden

je moet die geborgde moer even merken..anders klopt er dalijk niks meer van de sporing en zal hij opnieuw uitgelijnd moeten worden als je hem verdraait..

Zie tekening

[url=http://img512.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img512.imageshack.us/img512/6378/...[/img][/url]

Gr Stefan

Treb (0), 15 jaar geleden

Als het even wil, moet je die geborgde moer laten zitten en de kogel eraf draaien. Daarna de nieuwe (precies dezelfde!) kogel weer tegen de borgmoer vastzetten. In alle andere gevallen zou ik zelf opnieuw uitlijnen.
Groet,
Bert

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

je draait een stukje tape beetje voorbij de moer op de stuurstang van daaraf meet je onderkant hart stuurkogel tot de tape en de nieuwe moet op dezelfde afstand komen,je hebt namenlijk verschil in lengte van verschillende merken stuurkogels en kopt er niks meer van

golfprobleem (0), 15 jaar geleden

aha, dus dat is wel simpel, en die kogel kan er zo uit lijkt mij, en dan draai je 'm eraf. Dan draai ik er een nieuwe op, ik heb nog niet gekeken, ik zag alleen een moer die geborgt was.

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

als eerste draai je die moer los die op de stuurstang zit gewoon een beetje los,dit doe je als eerste omdat je dit als laatste doet je stuurstang moeilijk kan tegenhouden,dan haal je die borging weg uit de moer van je stuurkogel dan maak je met een staalborstel de draad zuiver dan draaj je de moer los en sla je met en hamer op de zeikant van het huis waar de kogel inzit niet bovenop de draad slaan gewoon een flinke klap op de zeikant huis dan valt hij er zo uit dan dat verhaal met die tape en de rest volg vanzelf

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=golfprobleem]aha, dus dat is wel simpel, en die kogel kan er zo uit lijkt mij, en dan draai je 'm eraf. Dan draai ik er een nieuwe op, ik heb nog niet gekeken, ik zag alleen een moer die geborgt was.[/quote]
Kijk dan even op de tekening..

Met de gegeven antwoorden moet het zeker goed gaan komen,we zijn benieuwd.

Gr Stefan

golfprobleem (0), 14 jaar geleden

zo, gister eraan begonnen, en het is gelukt, hij zit er netjes op. Ik ben van die speling af op mijn wiel ook, en in de bocht geen afwijkingen meer.

Nu heb ik dat wel gemaakt, toch blijft ie op de hobbeltjes van tegenwoordig veel stuitergeluid maken. Ik hoor de schokbrekers inveren en uitveren, maar er is een soort van gekraak, en het is net alsof er iets speling heeft aan de veerpoot. Bij een nieuwe auto hoor je alleen de banden op een hobbelige weg.

Kan een veerpoot los gaan zitten?

Wat is het geluid dat mijn auto maakt op die hobbels, als je over iets heen rijdt dan doet de vering z'n werk, maar bij deze rammelt er iets.

Bedankt voor de tips, groetjes.

bastiaan43 (0), 14 jaar geleden

Dat is vermoedelijk dat reactiestangetje die aan de veerpoot zit naar de stabilisatorstang. Daar zitten 2 kogelgewrichten aan die vermoedelijk ruimte hebben gr Bas

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

heb je die grote moer op de stuurstang zit die de kogel vasthoud weer vastgezet???dit heeft niks met die rammel te maken maar voor de veiligheid

golfprobleem (0), 14 jaar geleden

Die moer zit weer vast, was ik niet vergeten, ik heb nog niet eens aan dat stangetje gezeten, zal er dan toch nog eens onder door gaan. Ik wilde eigenlijk niet aan alles tegelijk denken toen ik met die stuurkogel bezig was.

bastiaan43 (0), 14 jaar geleden

Als je even een zware schroevendraaier onder het uiteinde van de stabilisatorstang doet, kan je de stabilisatorstang omhoog tillen waarmee de eventuele ruimte kan voelen van de reactiestang gr Bas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.