close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Fiesta: Tandwieltje brand op het dashboard

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 50

heb de wagen uitlegezen en deze foutcodes heb ik gekregen na het uitlezen van de wagen.
P0380-60 Circuit gloeibougies
P0380 gloeibougies.
De wagen rijd ook maar max 70 a 80 km/h
Kan iemand mij helpen? ik heb al gedacht van de gloeibougies eens te vervangen?

Geplaatst door

driver_3 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Driver,

De storing zit inderdaad in circuit van de goeibougies.
Niet gelijk gaan vervangen (die dingen willen nog wel eens afbreken).
Eerst gaan meten of er inderdaad wel spanning op de gloeibougies komt te staan wanneer de auto op contact gezet wordt. Let op, de tijd dat er spanning op komt te staan is relatief kort. Bij een koude omgeving en koude motor zal dit iets langer zijn dan bij warme motor en warme omgeving.
Komt er geen spanning op te staan, eerst deze storing oplossen. Wanneer er geen spanning op komt te staan omdat de zekering stuk is heb je vermoedelijk sluiting in een gloeibougie (zie test hieronder).
Komt er wel spanning op te staan dan de bougies stuk voor stuk controleren in gemonteerde toestand.
Aansluiting van de bougies los nemen en met ampere meter van min. 20A doormeten. Als je geen stroom kunt meten is deze stuk, wanneer de stroom meer is dan 20A heb je sluiting in deze gloeibougie, Wanneer je niet in het bezit bent van een ampere meter kun je het ook doen met een zware proeflamp.
Een lamp van bv een koplamp aansluiten op de plus van de accu en de andere zijde van de lamp verbinden met de te testen gloeibougie. Gaat de lamp branden is gloeibougies in orde, gaat lamp niet branden is gloeibougie defect. Wanneer de lamp net zo fel gaat branden als wanneer je deze aan massa legt heb je hier een gloeibougie met sluiting. Let op, bovenstaande contrlole is globaal maar voldoende om niet nutteloos bougies los te nemen.
Succes

Probeo 0

6 jaar

Beste Probeo,

Dus als ik het goed begrijp eerst de zekering eens nakijken? En dan de bougies uitmeten als ze nog gemonteerd zijn?. Als er een niet goed is of meedere vervangen? Maar wat als ze allemaal goed zijn? Dan is het de module vam de gloeibougies? Als vast bedankt voor je hulp!

driver_3 0

6 jaar

Een weerstandsmeting per gloeibougie kan ook en gaat eenvoudiger. Ze moeten ergens in de buurt van de 12 Ohm zijn als ze goed zijn.

Heino4267 655

6 jaar

okay dank u wel al voor de info, zal ik ze eerst al is beginnen uitmeten.
Waarom gaat de auto in noodlop toch niet omwille van gloeibougies? hij rijd niet meer sneller dan 70 a 80 km/h.

driver_3 0

6 jaar

De gloeibougies worden ook gebruikt tijdens het regenereren van het roetfilter.
Voor het milieu is dat een vrij belangrijke functie, vandaar de noodloop.

oldford 0
badge

6 jaar

Wellicht dat je het regenereren toch kunt afdwingen door een kwartier op de snelweg met warme motor 1 versnelling lager te rijden dan normaal bij dezelfde snelheid. Dan gaat de auto wellicht uit de noodloop.

Heino4267 655

6 jaar

problem opgelost

driver_3 0

6 jaar

Dank u wel voor jullie hulp, gloeibougies vervangen en problem was opgelost en de gloeibougies gingen er heel gemakkelijk uit.

driver_3 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.