Ford Focus: telkens opnieuw terugkomende problemen aan linkervoorwiel

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v zetec

Sinds ik de wagen heb, heb ik al volcontinue problemen met het linkervoorwiel.

Dit begon door de cardanmoer die telkens een beetje loste,
ik begon meer en meer een krakend en spokkend geluid te krijgen,
vooral bij het draaien, dus ik dacht aan de cardan.
Verder gereden, in er kwam nog eens piepen bij ook, dit continue als de auto nog niet warmgereden was, eenmaal de auto warm was hoorde je het piepen alleen nog bij het uitbollen van de wagen of het remmen.
Ik begon het kraken en spokken hoorbaar bij het afremmen.
Wagen binnengedaan en de "chappe" was kapot, dit als gevolg van het loskomende cardanmoer. Dus nieuwe cardanmoer, nieuwe chappe en probleem opgelost.

Maar niet voor lang, cardanmoer kwam terug los, dus opnieuw een nieuwe moer erop. doch bleef de wagen een licht kloppend geluid behouden bij het draaien.
Dit verergerde, werd voelbaar door de wagen zelfs bij het gewoon vooruit rijden. Intussen begonnen mijn remmen ook vreemd te doen, ene keer kon ik mijn pedaal normaal induwen, andere keer bijna helemaal tot het einde. Rem olie bijgevuld en ontlucht, maar geen effect, dit probleem verergerde. Wanneer ik de wagen starte, kon ik mijn pedaal niet meer indrukken van de abs die tegendrukte, dus kon nauwelijks remmen, na een 10tal minuten lichte het alarmlichtje van de abssensor op en kon ik terug een beetje "normaal" remmen, maar dit verslechterde tot ik op een gegeven moment van 90km wilde afremmen voor rode lichten en de remmen weigerden. Na enkele keren te pompen hoorde ik 1 wiel die al slippend remde maar de andere niet. Heb gelukkig op tijd kunnen stoppen met behulp van de handrem.
Daarop mijn wagen bij een andere garagist binnengebracht.
Rollement linkervoorwiel in 2 stukken, en abssensor kapot + de cardankop had ook een duw gehad.
1 +punt: Cardanmoer was niet meer gelost.

Nieuw rollement, abssensor, cardankop gevlakt.
grapje kost mij intussen al meer dan genoeg.
Probleem zou moeten opgelost zijn.

Eerste avond gezellig autorijden. Lekker relaxed wat lang geleden was, en eens goed genieten.
2de dag, terug een licht kloppend geluid bij het rijden over putten en bulten op de weg. net of er iets loszat, vergelijkbaar met het geluid van een kapotte silanblok. Geluid verergerd terug, opnieuw het piepen erbij, kraken spokken bij het rijden, vooruit achteruit links rechts...
En intussen hebben mijn remmen terug dezelfde symptomen.

De wagen is voor de linkervoorwielcomplex al bij drie verschillende garages geweest, doch geen enkele heeft het volledig opgelost.

Begin wat ten einde hoop te raken, mss iemand van jullie die weet wat het zou kunnen zijn.

Ga woensdag mijn abssensor linksvoor omzeilen in de hoop om toch wat veiliger en normaler te kunnen remmen, want heeft geen zin nieuwe sensor te plaatsen want binnen 2 maand mag ik terug gaan.

mvg

thrip

Geplaatst door thrip (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

ham (0) PRO, 15 jaar geleden

ik denk dat je wielnaaf door slijtage niet de juiste diameter meer heeft of ovaal is waardoor het wiellager er niet vast genoeg omheen zit en gaat wringen
of de afstand naafmoer aandrijfas is te groot om het wiellager op te sluiten
het is moeilijk met het blote oog te zien je zult het op moeten meten

thrip (0), 15 jaar geleden

wielnaaf is in orde, is reeds opgemeten geweest omdat ze dachten dat deze ging geplooid zijn door de loskomende cardanmoer.
wat er wel vermoed word is dat er idd mss een verkeerde cardan-as geplaatst is, door 1 van de vorige eigenaars.
Was het eerste dat ons opviel als we het wiel afnamen dat er een nieuwe cardan-as in zat.
maar daar is nog geen aandacht aan besteed om dat je niet zomaar een cardan-as van een andere motor kan op monteren normaal gezien.

Of kan dit wel?

Mjah, ga het toch eens laten nakijken

wat ik er ook wil bijvermelden is dat ik hiervan niets voel aan mijn stuur.

Waar men ook al aan gedacht heeft is slijtage op de stuurlat of het stuurhuis, omdat er als je het stuur volledig overdraai een licht piepend/schrepend geluid hoort.
En dat daardoor alles kapotging aan mijn linkerwiel.
Dit betwijfel ik echter ten zeerste.
maar wilde dit toch nog eventjes erbij zeggen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.