Wie o wie kan mij een indicatie geven van de richting waarin ik zou moeten zoeken of heeft vergelijkbaar aan de hand gehad.
Het betreft onze Focus C-max 1.6 tdci van 2004 met nu 256000 km
Probleem; tikken (ofwel ratelen)van de motor nu vanaf 2300 toeren alleen waarneembaar bij geopend raam bijrijder en bij normaal accelereren. Bij gesloten raam alleen in de verte (bijna niet) hoorbaar. Indien heel rustig wordt opgetrokken is het ook bijna niet waar te nemen met geopend raam. Tik/ratel gaat eenparig op met het toerental en verdwijnt direct bij gas los of wanneer snelheid constant wordt.
Het geluid heb ik voor het eerst waargenomen direct na aankoop ca 14 maanden geleden, km 222000 km. Het deed zich toen voor bij accelereren wanneer de koppeling licht werd bijgedrukt voor een iets snellere acceleratie vanuit lagere toeren (merkte het bij toeval). De Ford garage van aankoop vertelde niets bijzonders te horen en vertelde dat het gewoon het diesel geluid was.
Afgelopen zomervakantie Spanje (ramen open) merkte ik dat het geluid nu toch wel heel erg aanwezig was en naar mijn idée toch niet een diesel geluid was. (inmiddels 3 diesels gereden)
Na de vakantie auto naar onze garage gebracht en deze (geen Ford maar wel piet precies) heeft test gereden. Hij heeft de Nokkenasketting nagezien en bijgesteld en de distributieriem opnieuw vervangen. (was reeds ook bij aankoop 222000km). Tevens afdichtingen en brandplaatjes injectoren allen vervangen. Probleem was helaas niet opgelost en volgens hem zijn het de hydraulische klepstoters. Op zijn advies een reiniger van 5in1 toegevoegd speciaal voor hydraulische klepstoters maar dat gaf/geeft niet het gewenste effect, in tegendeel; er zijn nu (ca. 1 maal per week/2 weken) korte momenten alsof het lijkt dat er lagers of knikkers los liggen te rammelen in het motorblok!
We gaan binnenkort weer de olie wisselen voor de standaard 5w30 ford olie (altijd) zodat de toevoeging er weer uit is.
Reeds vervangen afgelopen jaar; Vacuumregelventiel, Luchtmassameter, dynamopoelie. Egr is gesloten dmv plaatje met 6/7 mm gat.
Onderhoud iedere 10.000km
Auto rookt/roet niet, verbruikt gem. 1op 18/19 en schud niet bij start of uitzetten. Turbo is ok met weinig asspeling en zachte fluit in de lage toeren
Aan de ene kant wil ik het naast me neer leggen omdat ik het idee krijg (ook van onze garage) dat het een zoektocht gaat worden waar ik financieel weinig interesse in heb maar anderzijds wil ik een goede en fijne auto (was ook tot nu ook wel de hobby)
Wie heeft een idee waar te zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nokkenasketting bijgesteld???
Dat kan niet volgens mij. Denk tech dat je richting di ketting moet zoeken. Ketting en de spanner vervangen. Tandwielen goed controeren op slijtageen zonodig vervangen (zijn complete nokkenassen met tandwielen)
Hoi Postie,
Bijgesteld waren de woorden van de monteur. Misschien heeft hij de spanner bijgesteld?
Verwacht jij dat de nokkenas ingesleten zou kunnen zijn?
11 jaar
die ketting moet je gewoon vervangen, gaat regelmatig stuk. bijstellen is gelul. vindt trouwens vervangen van een riem die er 36000km om zit ook onzin, maar goed. contr ook zeker of de oliezeef in het carter niet erg vervuild is.
Dag Harry,
Dank je voor je opmerking welke ik met je deel.
Na email wissel vandaag met de monteur blijkt dat deze niet eens de nokkenasketting en spanner heeft gezien (was wel mijn uitdrukkelijk verzoek destijds!!) maar dat hij met bijstellen heeft bedoeld; bijstellen van de distrieriem spanner.
Auto gaat volgende week dinsdag opnieuw naar de garage nu voor definitieve vervanging ketting en spanner.
Als dit de oplossing voor het probleem is zal ik zelf direct olie vervangen en carterzeef reinigen.
Ik houd jullie op de hoogte
11 jaar
Update;
Inmiddels heeft de C-max een 2,5 weken bij de garage gestaan waarbij alle mogelijke componenten zijn vervangen welke het probleem zouden kunnen veroorzaken. Onder andere de nokkenasketting en spanner.
Uiteindelijk werd de oorzaak dus niet gevonden door de monteur waarna hij als laatste over ging op het meten van de retour brandstof vanuit de verstuivers.
Afgelopen vrijdag kon ik de auto weer ophalen, helaas dus niet gerepareerd, met de mededeling dat de verstuiver van de 3e cilinder een ca. 30% meer retour opbrengst gaf dan de overige.
Daarnaast nogmaals een 1000,- lichter samen met de 4 weken eerder uitgegeven 600,- maakt me bijna tot het teruggaan naar een focus 1 tddi!!!
Iemand nog een advies behalve een doosje lucifers??
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar