close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Fiesta: Tikkend ratelend geluid Endura e Kent motor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,3i

Ford fiesta gekocht voor de hobby met een ratelend tikkend geluid.
Klepspeling gecontroleerd en opnieuw afgesteld geen resultaat.
Dynamo en waterpomp even riemloos nog steeds ratel.
Wanneer hoge toeren dan geen ratel en ook wanneer eenmaal warm stationair geen ratel maar wel op bepaalde toeren en met bijvoorbeeld heuvel op.
Het is niet het typerende KENT naaimachine geratel het is echt tak tak tak.
Heb de tuimelaaras uitgebouwd en de stoterstangen op slijtage gecontroleerd waar naar mijn idee niets mis mee is.
Motor lijkt voldoende vermogen te hebben.
Verder waargenomen dat er een lekkage is geweest bij het thermostaat huis en zelf denk ik daar de motor water lijkt te verbruiken dat er te lang is doorgereden met een te hete motor waardoor de koppakking defect is.
Echter geen witte rook uit de uitlaat en geen water in de olie.
Voordat ik ga beginnen met het demonteren van de kop graag wat advies.
Kan je de nokkenas en de distributieketting controleren wanneer de karterpan is verwijderd?
Bij voorbaat dank
Grtz Don van der Deijl

Geplaatst door

Don van der Deijl (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Denk dat de nokkenas versleten is.
Hiervoor moet je de motor demonteren, dat is het makkelijkst.
Daarna de carterpan.
Als er een aluminium carter onder zit moet de bak er ook nog achter weg.

Suc6

Postie 0
badge

17 jaar

je kunt op meten wat de lift hoogte is van de stoter stangen, waarschijnlijk zijn er 2 of meer die minder hoog leften als de andere.
als dat het geval is dan is de nokkenas"vlak"geworden en dient deze vervangen.
dit wil nog wel eens voorkomen bij deze motoren.

Groet
Bart

Het waterlek heb ik ontdekt is een slang naar de kachel even provisorisch hersteld.
Wat betreft het tikken heb ik de stoterstangen allen uitgenomen en deze gecontroleerd op afslijten.
Van de uitlaat kleppen was de slijtage wat groter maar naar mijn idee niet allarmerend.
Ik heb de in en uit laat klepstoterstangen even met elkaar verwisseld (mag waarschijnlijk niet) maar het probleem blijft dus en dus neem ik direct aan dat de nokkenas vierkant is geworden.
Die hoogte zal ik zeker gaan controleren met 1 stoterstang als referentie.
Is de nokkenas niet van onderaf te demonteren en te vervangen? Het ontbreekt mij aan het juiste gereedschap om de gehele motor met versnellingsbak er uit te krijgen.
Is de motor ook zonder versnellingbak te verwijderen?
Wat is de makkelijkste manier om zonder speciaal gereedschap zoals een takel alleen de motor er uit te nemen.
IS het bijvoorbeeld aan te raden om eerst de kop er af te nemen en is het dan mogelijk om de motor vrij te maken van de versnellingsbak en wat op te schuiven en zo uit de auto te nemen desnoods via de onderkant daar na demontage van de grill en ophanging voor de radiateur en toch behoorlijk wat ruimte vrij komt?
Bij voorbaat dank.
Mvr gr Don van der Deijl

Omdat de klepstoters op de nokkenas rusten kan die nokkenas niet uit het blok getrokken worden.
Daarom moet de motor er uit en op zijn kop.

Edje Raketje 0

17 jaar

Klopt de klepstoters rusten op de nokkenas maar die kunnen er uit door de tuimelaaras te verwijderen waarna ze na demontage van de nokkenas niet meer naar beneden kunnen vallen.
De nokkenas blijkt inderdaad het euvel te zijn van de fiesta,s en Ka,s met endura motor.
Morgen ga ik informeren wat een nokkenas kost maar ik ben bang dat een complete motor goedkoper is.
Is hier iemand met een complete motor (min de inlaat) heeft staan in de aanbieding?
Bvd Don van der Deijl

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.