auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort: waterpomp vervangen

Bouwjaar: 1994

kan iemand mij tips geven als ik zelf mijn waterpomp ga vervangen, is dat zowieso te doen "op de straat" als ik alles afteken op het blok, moet het toch te doen zijn?

hoor graag reacties , ben geen monteur maar financieel is het aantrekkelijk om zelf de pomp te vervangen?

bvd Frans

Geplaatst door

frans3257 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Motortype?

Beunhaas 1185
badge vip badge

19 jaar

het is een 1600 clx 16v uit 1994 dohc, tevens heb ik nu ook ontdekt dat de verwarmingknop vast zit, kan deze niet naar warm draaien?? heeft dit verband met de waterpomp??

frans3257 0

19 jaar

Frans,
Met alle respect maar is het wel verstandig van je om het zelf te willen gaan doen.
De waterpomp word aangedreven door de distributie riem als je hier iets verkeerd mee doet en de kleppen zijn daarna krom dan krijg je veel hogere kosten als dat je de waterpomp had laten vervangen.
Beschouw dit niet als kritiek maar neem het aan als een tip.
Die verwarmingsknop heeft niets met de waterpomp te maken waarschijnlijk zit er een klep in je kachel vast.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

als ik alle poelies merk zowel op de poelie als op het blok dan moet het toch te doen zijn?
Ik sleutel best veel en ben erg voorzichtig, vandaar dat ik eerst informatie opzoek voordat ik zomaar iets uitelkaar sloop.

ben blij dat je aangeeft dat het niet zo simpel is, maar zou je me toch wat verder kunnen helpen, tot nu toe heb ik alleen de kappen verwijderd en het rechter voorwiel dus dat schiet al lekker op.
Ik zie dat de vloeistof eruitloopt bij de pomp en volgen mij staat de multisnaar veel te strak, je kan hem niet eens draaien, zou de pomp daardoor stuk getrokken zijn?

Hoe krijg ik die snaar los, dmv dynamo?

bedankt voor je reactie

frans3257 0

19 jaar

Er staan merktekens op zoek die eerst maar eens,er zit een op de krukaspoelie en een op het nokkenastandwiel.
Als de riem te strak staat kan inderdaad de waterpomp kapot gaan ,maar meestal is dat gewoon ouderdom (slijtage).
de riem kan er af door eerst de spanner te lossen twee boutjes losen schuiven.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

kun je me ook zeggen waar die spanner ongeveer zit?
de pomp is nog geen 40000km (2 en een half jaar) vervangen door de dealer

bedoel je merktekens op de poelies? hoe pak je zoiets aan dan, als ik de merktekens heb op de krukas poelie en op de nokkenas poelie , wat doe ik daar dan mee, ik teken ze af?

waterpomp vervangenb kost meer dan 400 euro en die heb ik niet , heb 3 kids en het zit even niet mee

ik vraag dus om hulp niet uit gierigheid maar om nood

frans3257 0

19 jaar

De spanner is dat wieltje wat onder het nokkenas wiel zit.
De merktekens op de poelie's moet je gelijk zetten met de merktekens op de motor.
Probeer anders even een vraagbaak op de kop te tikken dat werkt makkelijker dan zie je wat ik bedoel.
Het is wel verstandig om de dis.riem te vervangen.
Tja kinderen zijn duur wij hebben er ook drie dus ik weet waar je over spreekt.
Waarom je hier om hulp vraagt maakt toch niet uit het we proberen iedereen te helpen.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

bedankt voor je hulp, vanavond gaat ie erin, ik laat nog wel even wat horen.

Nogmaals dank

frans3257 0

19 jaar

Er staan bij deze ford geen merktekens op de tandwielen.

Je hebt speciaal gereedschap nodig om de nokkenassen te blokkeren.
Tevens loopt deze waterpomp niet met de distributie mee,maar met de multi-riem.
Je moet de distr. wel losnemen,om de pomp te vervangen.

Niels

Niels8175 0
badge

19 jaar

Nou lekker dan heeft Frans verkeerde informatie van mij gekregen,dit wist ik niet.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

Maakt niet uit Hans.

Ik lees net ook dat de spanner te strak staat.
Dit is tevens niet mogelijk,omdat deze auto een veerspanner heeft,dus altijd de goede spanning.

Deze waterpompen gaan in de regel níét vaak kapot,zeker niet na 40.000 km.

Dus ik zou eerst goed kijken waar het vandaan komt Frans!

En met je wiel eraf,en 1 kap eraf,ben je er nog láng niet!

Niels
waarom de v-snaar niet gedraait kan worden,is mij een raadsel,omdat je deze met de krukas rond draait.

Niels8175 0
badge

19 jaar

jongens bedankt he hahahah, inmiddels ben ik erachter wat een klus het is, de oude pomp is er nu uit maar klus van een paar uur is het niet nee, het viel best tegen.
Vooral om zonder de juiste gereedschap de zooi los te krijgen , dat was wel effe puzzelen.

Maar na een paar flinke sneeen in mijn arm en een zwarte kop is het aardig gelukt .
De automatische spanner (rol) zorgt voor de juiste spanning , dus dat kan het niet geweest zijn

Met het draaien van de v-snaar , bedoelde ik eigenlijk kantelen , ik dacht dat je deze als het ware moest kunnen kantelen zodat je weet dat hij niet te strak staat.

Al met al ga ik nu de zooi overzetten op de nieuwe pomp en dan proberen om alles juist inelkaar te zetten.

Nokkenas tandwielen heb ik gemerkt en de krukas ook, vergeet ik nog iets? heb je tips om de juiste stand aftelezen?

frans3257 0

19 jaar

waterpomp is gelukt bedankt allemaal, weer een ervaring rijker.

Ik heb nog een probleempje, de escort is al voor die waterpomp gaan inhouden rond de 4000 toeren is het alsof ie geen vermogen meer heeft en hij was echt snel

heb al nieuwe bougies erin gezet, maar nog geen resultaat.

stationair loopt ie soms onregelmatig en af en toe blijft de toerenteller boven de 1100 toeren staan en zakt daarna terug.

kan dit de lamda sonde zijn? of hebben jullie nog meer suggesties?

hij rijdt niet lekker, heb nog een escort clipper 1600 16v te leen die was trager, maar het verschil is nu erg groot.

frans3257 0

19 jaar

Frans,
Mooi dat het gelukt is,en dat inhouden heb je de bougiekabels ook vervangen,het zou kunnen dat deze niet goed meer zijn.
Sorry dat ik niet de juiste informatie heb gegeven over het vernieuwen van de dis.riem,maar ik dacht dat het een 8 klepper was niet goed gelezen wat jij opgeschreven had.
Maar goed dat Niels er is.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

bougiekabels ook vervangen, lamdasonde van andere escort erin , niets helpt.
Het is gekomen nadat de achterdemper is vervangen door de dealer, daarna is de catalisator gaan klepperen, dus ik krijg de indruk dat die cat verstopt zit???

hij trekt redelijk normaal op , maar rond de 4000 toeren wil ie niet echt meer en zuipt veel meer.

cat is al eens eerder stuk geweest, maar toen ging ie niet harder dan 100 km/h (vol gas), toen een lege cat eronder en liep als een speer.
het is nu niet overduidelijk , omdat ie uiteindelijk wel tot hogere snelheden komt, wat een gekloot weer.
help help,

gr Frans

frans3257 0

19 jaar

Waarschijnlijk toch de cat.

Deze gaan nog wel eens stuk bij fords.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.