auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo 1996: Water/vocht in auto

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo

Sinds enige tijd heb ik aan de voorzijde, zowel aan de bestuurderszijde als aan de passagiers zijde last van water/vocht onder de matten, dit meestal na flinke regenbuien.

In eerste instantie alle afvoeren schoongemaakt, dit bracht geen oplossing.

Toen aan de bovenzijde van de voorruit (buitenzijde) zag ik dat het horizontale rubber boven het raam gekrompen was ( +/- 1 cm) dit dichtgekit, zowel links als rechts.
Dit leek te helpen maar nu zit er toch weer vocht onder de matten.

Nu zou ik de rubbers aan de onderzijde van de zijramen ( daar waar het glas langschuift bij het op en neer gaan) willen vervangen omdat deze behoorlijk versleten zijn, dit ondanks dat het normaal gesproken geen invloed zou mogen hebben op het vocht binnen omdat de deur aan de onderzijde een opening/afvoer heeft aan de buitenzijde, buiten het deurrubber ( dit is nog prima.

2 vragen dus :
A iemand een idee waar ik nog kan kijken waar dat vocht vandaan komt ?
B Waar kan ik die ruitrubbers vinden ( op foto met rode pijl aangegeven)

Bij voorbaad dank voor elke input.

Hans

Geplaatst door

Hansvz (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou de binnenbekleding eens van de deuren afhalen en kijken of de folie die er achter zit nog goed waterdicht is.
De rubberlijsten doen er niet zoveel aan , zijn te verkrijgen bij de dealer.

kaleido 1 7425
badge vip badge

10 jaar

OK bedankt voor het advies, zal ik ook doen, heb ook ergens op engelse site iets gelezen van het interieur of pollenfilter, dat zou na verloop van tijd vergaan waardoor hij daar kan gaan lekken. Die ga ik dus ook even nazien.
Nu alleen hopen op droog weer morgen.

Hansvz 0

10 jaar

Je schrijft dat het rubber boven de voorruit gekrompen is e na afkitten , dit enige verbetering gaf ?
De voorruit is niet een keer vervangen toevallig en lekt hij inderdaad daarlangs ?
Je kunt op de ruit lezen ,merkje met bouwjaar , of hij een keer vervangen is.
Je hebt geen roestvorming rond de ruit ?
Afvoeren in de paravan onder de voorruit ook gereinigd?

kaleido 1 7425
badge vip badge

10 jaar

Of de voorruit ooit vervangen is weet ik niet, niet sinds 2002 toen ik hem aangeschaft heb maar zal het morgen nazien.

Roest is iets dat ik nog nergens tegengekomen ben ,.

Afvoeren in de paravan ?? neem aan de afvoer die doorloopt tot onder de auto aan weerszijde van de gril onder de voorruit? die is open, daar heb ik al naar gekeken. maar mogelijk bedoel je iets anders.

Hansvz 0

10 jaar

Vergat dat van dat afkitten. Dat leek verbetering te geven maar mogelijk was dat omdat het daarna een hele tijd droog was en er op dat tijdstip meer met auto gereden werdt.
Dit is de laatste tijd erg weinig, de auto wordt gebruikt door mijn zoon, een student die de laatste tijd veel weg is.

Hansvz 0

10 jaar

Vandaag de grill onder de voorruit gedemonteerd.
Hier was alles droog, ook het pollenfilter, wel de houder van dit filter verwijderd en extra kit aangebracht.

De deur bleek aan de binnenzijde, onder de luidspreker nat te zijn, vermoedelijk komt dit door de slechte raam rubbers.
Onder de bekleding van de deur zat een soort plastic plaat met daarop schuimrubber, dit schuimrubber was dus nat.

Tijdelijk de raamrubbers zo goed mogelijk "hersteld" en terug gemonteerd.

Geen idee wat het nog kan zijn dus hopen dat het idd een probleem is van de rubbers.
1 rubber kost €28 ex btw maar ze moesten wel besteld worden.

Hans

Hansvz 0

10 jaar

Aan welke kant was het schuimrubber nat ? aan de kant van het deurpaneel of aan de binnenkant van de deur ?
Als deze nat is tussen deurbekleding en schuimrubber , sluit de plastic plaat met het schuimrubber niet goed af op de deurplaat , dient dan opnieuw afgekit/dichtgeplakt te worden .
Raamrubbers lekken altijd en daarvoor zit de schuimrubber/plastic plaat er voor op om te voorkomen dat het water naar binnen kan lekken.

kaleido 1 7425
badge vip badge

10 jaar

Dat raamrubbers altijd lekken klinkt logisch .
Het schuimrubber was nat en was op een paar plaatsen gescheurd, zal daar dus een lap plastic tegen aanlijmen voor ik ze weer monteer.
En idd zal ik de hele plaat opnieuw afkitten.

hartelijk dank voor de hulp.

Hansvz 0

10 jaar

Kijk nu krijgen we dus eindelijk de info waar we wat mee kunnen , 100% dat de scheuren in het schuimrubber de oorzaak zijn .
Maar mooi dat het opgelost is.

kaleido 1 7425
badge vip badge

10 jaar

Nu nog zoeken naar die rubbers. Zoals ik zei , de auto wordt gebruikt door mijn zoon, een student en die hebben nu eenmaal niet zoveel centen.
Hij wil het toch zelf betalen maar €130 voor alle 4 de deuren is voor hem wat veel op dit moment.
Mocht iemand dus een (internet)adres weten dan graag, zelfs als het alleen de voordeuren zijn, de rubbers van de achterdeuren zijn ook slecht maar daar is ( nog) geen lekkage.

Het gaat om een FORD MONDEO I 1.8 I 16V van 1996

Hansvz 0

10 jaar

Zoals ik al schreef , die rubbers lekker laten zitten , schuimrubber en plastic plaat goed dicht plakken en je probleem is opgelost , geloof me nou maar.

kaleido 1 7425
badge vip badge

10 jaar

Ok, bedankt :-) is in ieder geval geen dure oplossing :-)

Hansvz 0

10 jaar

Hallo Hans,

Bij mij lekte het water uit het kachel huis. Alles nagekeken, slangetje van de airco doorgestoken, was open, paravan gereinigd, was droog, maanden gezocht. Op een gegeven moment heb ik de Ford dealer (niet mijn garage) gebeld en het probleem voorgelegd. Het blijkt dat het wel eens voor komt dat condenswater van de airco lekt via het kachelhuis. oplossing. Kachelhuis opnieuw dichtkitten. Dat is een week op 4 geleden bij mij gebeurd. Sindsdien blijft het droog.

Succes.

Leo21 0

10 jaar

Hallo Leo

Het is een idee dus zal daar zeker naar kijken.
Alleen is het bijna zeker geen condens, daar is het teveel voor en bovendien rijdt hij niet vaak. De wagen is ook nat als het regent en er niet gereden is.
Bijkomstigheid is dat op dit moment de airco niet werkt, er zit geen gas meer in.
Vorig jaar zelfde probleem gehad en op vakantie naar buitenland ( en bedoel dan echt ver weg) airco laten nazien, er is toen gas gevuld en filter vervangen maar nu weer hetzelfde .
Alleen is de reparatie van de airco hier een verschrikkelijk stuk duurder als daar dus wachten we nog even.

Hans

Hansvz 0

10 jaar

Oud bekend probleem.
Een nieuwe pakking onder het interieurfilterhuis en klaar.

Edje Raketje 0

10 jaar

Hallo

Nu ben ik in de war ?? Een nieuwe pakking onder interieurfilterhuis ? Is dit voor het vocht of de airco ? Het interieurfilterhuis heb ik verwijderd en voorzien van een flinke laag kit voor ik deze terug gemonteerd heb .

Hansvz 0

10 jaar

Niet in de war raken , je hebt precies gedaan wat ze bedoelen bij het interieurfilter.
Bij het kachelhuis , binnen in de auto , kan bij jou geen condens lekken omdat de airco niet werkt , dit is dus niet van toepassing.

kaleido 1 7425
badge vip badge

10 jaar

Oef :-) Nu dus wachten tot weekend tot het weer genoeg droog weer is om buiten te werken, dan beide voor deuren openen en volledig af kitten ( en bedoel dan dus echt volledig :-) )

Bedankt

Hansvz 0

10 jaar

En alle scheuren goed dicht maken natuurlijk.

kaleido 1 7425
badge vip badge

10 jaar

Dat bedoel ik, vreemd genoeg zijn er maar een paar kleine scheurtjes.
Wel zag ik dat daar waar het schuimrubber nat was (en het schroefje om de onderzijde van de bekleding geroest) , daar zat een onderbreking in de originele kitrand van +/- 3cm. Dit is precies onder de loudspeaker.

Hansvz 0

10 jaar

Hallo

Ik vermoed dat ik de oorzaak gevonden heb.

Doordat de LS is de deur OP en niet ONDER het regenscherm zat was het regenscherm op die plaats niet waterdicht na al die jaren platgedrukt te zijn.
Bij openen van de passagiersdeur na een regenbui bleek dat de LS nat was aan de onderzijde, binnenzijde waarna het vrolijk via het schuimrubber naar beneden liep.
Scherm verwijderd, en rand + LS rand ingekit.
Scherm geplaatst en LS rondom van een kitrand voorzien waardoor dit tot voorbij het waterscherm afgedicht wordt als de LS schroeven aangedraaid zijn.


En nu maar wachten tot de wagen droog is of tot het zeker is dat het nog steeds lekt.

Hans

Hansvz 0

10 jaar

Hoi

Na de zeer overvloedige regenval van de laatste dagen kan ik rustig zeggen dat het probleem opgelost is.
De vloermatten zijn nog wel vochtig maar het duurd nu eenmaal een tijd voor ok deze weer droog zijn.

Hartelijk dank aan een ieder die geadviseerd heeft.

Hans

Hansvz 0

10 jaar

Probleem van 27 oktober.

Probleem opgelost. Kachelhuis opnieuw gekit. Geen wateroverlast meer.

Leo21 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.