auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Focus: zeer hoog verbruik na software update

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: QQDB, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Focus 2.2 1.8 16v (GEEN FlexiFuel) heeft al een tijdje problemen met de koude start, vaak valt hij bij de eerste keer ontkoppelen uit. Zodra de motor een beetje op temperatuur is komt dit niet meer voor.
Bij de laatste servicebeurt is er door de dealer de laatste softwareversie op de PCM gezet. Het verschil is erg groot. De motor loopt veel mooier en rustiger, dat is positief.
Het uitvallen na de koude start is ook helemaal verdwenen. Het is echter de andere kant op gegaan..... het toerental blijft nu behoorlijk lang rond de 1800 toeren hangen. Pas nu een minuut of langer soms zakt het toerental naar zo'n 1000 toeren om vervolgens te gaan schommelen tussen de 600 - 1200 toeren. Na nog een paar minuten stabiliseert het zich. Het is dus sterk temperatuur afhankelijk.

Een ander lastig puntje is het "automatisch gas geven"
Bij +/- 2000 toeren in 2 of 3 het gas los laat zakt het toerental naar rond de 1600 - 1800 om vervolgens te blijven hangen, de auto blijft dus ook gewoon doorrijden, afremmen op de motor is er niet meer bij. Het voelt alsof er een zware aanhanger achter zit die aan het doorduwen is.

Rond de 1600-1800 toeren een "schok" voelbaar en blijft de auto gewoon "door duwen" Het voelt dus alsof het gas blijft hangen. Dit doet hij zowel met koude motor als met een warme motor.

Als de motor warm is heeft hij ook veel problemen met het vinden van z'n stationair toerental. Hij staat vaak te schommelen tussen de 800 - 1200 toeren. Dit duurt ongeveer 20 - 30 seconden en dan stabiliseert het rond de 950 - 1000 toeren.

Het verbruik enorm omhoog gegaan. Van ongeveer 1:13 naar 1:9,5 Dat is zelfs voor een Ford 1.8 wel erg dorstig.

De auto is naar de dealer gebracht en helemaal nagekeken, alle slangen zijn goed, geen (vacuum) lekken, het gasklephuis is schoon en geeft geen fouten, de software is goed, niet een storing kunnen vinden. De lambda sondes werken prima, ook hier niets mis.
De software terug zetten naar de vorige versie kan niet, ze hebben daar nu ook geen opties meer.

Iemand hier die een gouden tip heeft waar we de oorzaak van dit vreemde gedrag kunnen vinden?

Geplaatst door

JPS_Tuningshop (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een deel van je klachten nu is wel verklaarbaar, dat is de nieuwe software.
Als je je gas los laat, dan wordr de benzineinspuiting uitgeschakeld. Op een gegeven moment (bij een bepaald toerental) moet die inspuiting weer gestart worden om afslaan van de motor te voorkomen. Dat is nu dus tussen de 1600 en 1800 toeren.
Als je dan ontkoppelt kan de motor mooi gecontroleerd van 1800 toeren naar stationair toerental zakken.
Het is alleen wel een heel groffe aanpassing en eentje waar je last van hebt als je de koppeling niet intrapt (het doorduwen).
Dezelfde oplossing is gekozen voor de koude start, een hoog toerental (1800) om afslaan te voorkomen.

Heb je al eens een 4-gas test gedaan bij opwarmende motor op het moment dat het toerental zo schommelt van 600 tot 1200 toeren?
Wat lees je voor de motortemperatuur uit op dat moment en is dat een koelvloeistof of een kop-temperatuur?
Idem voor de 1e koude start, wat voor temperatuur lees je dan uit?

oldford 0
badge

7 jaar

Er is geen 4-gas test gedaan.
De temperatuur is koelwater temperatuur. We hebben geen exacte temperatuur uitgelezen. Het gebeurd na een gemiddelde rit van zo'n 5 - 10km.

De motor zakt ook niet mooi vanaf 1800 rpm naar stationair. Hij "valt" als het ware omlaag, zakt dan ver onder de 1000 rpm om vervolgens te gaan "zoeken" Het toerental schommeld dan tussen de 600 en 1200 toeren.

Op een andere hoek kwam ik nog een melding tegen dat de MAF sensor het probleem zou kunnen zijn. Uitlezen geeft echter geen vreemde waarde. Heeft het zin om deze te vervangen?

ik weet het niet helemaal zeker maar het lijkt toch echt dat je ecu met verkeerde software is geladen ik weet dat bij een fuelflex er wel vier verschillende updates zijn misschien dat er
voor jouw auto toch nog een andere software update is want het lijkt erg onwaarschijnlijk dat er nu van alles stuk is terwijl je voor de software update deze problemen niet had of hebben ze per ongeluk de software van een fuelflex geinstalleerd

pievo86 0
badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.