close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Honda CIVIC 2 DR: Lekke koppakking(?)

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat

Goedendag,
Voor kort was ik nog een trotse bezitter van mijn Honda Civic Coupe ES , een 1.7 Vtec met 220000 op de teller.
Nu is er geconstateerd dat de koppakking lek is, temperatuur loopt op bij langere ritten/snelweg en gooit dan vloeistof via koelsysteem eruit. Motorolie ziet er goed uit en blijft op peil.
Volgens Honda dealer zeer uitzonderlijk en denkt meer aan een eventuele oorzaak.
Een andere onafhankelijke garage vind het beter heel het blok te vervangen, want na zo'n koppakking vervanging zal er altijd ellende of lekkages ontstaan. Hij zou aan een ander motorblok kunnen komen met een ton minder aan kilometers...
Wat is nu wijsheid, vind het zonde om de auto naar de sloop te brengen, ziet er verder nog goed uit en rijdt ook gewoon heerlijk.
De pakking laten maken en zouden de kosten daarbij nog flink uit de hand kunnen lopen of meteen een ander blok erin?
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met deze Honda's?

Geplaatst door

Honda liefhebber (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vind het verhaal een beetje onduidelijk , wie heeft er geconstateerd dat de koppakking lek is en hoe , welke testen zijn er gedaan om tot deze conclusie te komen , dat hij het koelwater er uit gooit is niet meteen altijd een gevolg van een lekke koppakking.

Hoi Kaleido 1, ja probeerde m'n verhaal een beetje kort te houden...
Nou, zo'n twee maanden geleden liep plotseling de temperatuur op, en moest ongeveer 1/4 liter koelvloeistof per week bijgevuld worden. Uiteraard dacht en hoopte ik op een radiator/leidinglekkage, maar niets te vinden. Naar de plaatselijke garage gebracht en konden zij na allerlei testen (druk voor en bij motor, ook stroming, electr.) ook niets vinden, ventilator slaat aan en nieuwe thermostaat, ook koppakking test gaf goed aan. Waarschijnlijk een luchtbel oid in koelsysteem dachten we... Maar ik moest blijven bijvullen en liep die soms nog steeds warm.
Weer terug, weer niets en bij een proefritje liep die weer warm en nog een keer de koppakking-test, nu gaf die wel een lekkage aan.. Er zijn ook uitlaatgassen geconstateerd in de koelvloeistof. Geen smurrie bij olie of witte uitlaatgassen oid.
Koelvloeistof gooit die, als de druk te hoor wordt in kleine hoeveelheden uit bij de vuldop of reservoir. Het meerendeel verdampt dan ook en daarom konden we eerder geen lekkage vinden..
Het onderzoeken, plus klein materiaal e.d. heeft daar al €500,- gekost!! Maar ze boden de eventuele reparatie met korting uittevoeren..
Op dat moment leek me dat de beste garage in deze omgeving, de meeste hebben een beetje angst om aan Honda's te sleutelen, want die rtijden hier weinig en denken ze dat het moeilijke techniek is...

Dan is de kennis niet erg hoog van deze garage is mijn gevoel , wordt de kachel nog wel gewoon warm , de overdruk dop op je koelsysteem is die nog wel goed ?

Kachel wordt warm bij genoeg koelvloeistof en dop is ook goed.
Op alles lijkt het toch op een lekke koppakking.
Maar er moet een oorzaak zijn, daarom zijn er hier toevallig mensen met ervaring van deze Honda blokken.? Ben bang dat het na zo'n reparatie weer stuk zal gaan...
Of kan ik beter heel het blok vervangen? Maarja hoe weet je of zo'n tweedehands blok weinig kilometers heeft gelopen?
Ik vertrouw de garages hier in de omgeving (Zeeland) niet, weet even niet waar ik m het beste naar toe kan brengen.

waarom zou de pakking het weer begeven ? als de reparatie op de juiste wijze gedaan wordt kan hij er weer jaren tegen , is echt geen apart iets .
Het enige aandachtspunt is , dat ze goed moeten kijken of de randen van de cilinderbussen niet afgebrokkeld zijn als je zwevende bussen hebt , motortype staat niet aangegeven , dan is het einde blok .

Heb gisteren een offerte gekregen van de garage die de auto eerder getest heeft.
Totale koppakking reparatie: €2650,- waaronder 20 arbeidsuren, dat nog hoger kan worden..
Dat is te veel voor me, en ga ik vanmiddag kijken of er hier nog een garage is die het voor veel minder kan doen.
En anders breng ik de auto naar de sloop voor een paar tientjes....
Erg jammer, maar helaas..

Kaleido, nog bedankt voor je antwoorden!

Vraag een offerte aan op Mijn Garage. Dan kom je waarschijnlijk veel lager uit.Overigens ik hoop dat dit niet nodig is ,maar op de sloop krijg je gegarandeerd 150,- euro.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

2650 euro , dan willen ze er echt niet aan beginnen , ontmoedigings prijs , net wat ferdinand zegt , een second opinion en offertes op vragen , scheelt denk ik heel veel geld.

Hoe is het nu met de coupe? Heb je hem nog en is hij gerepareerd?

Theoke 0

5 jaar

Ja ik zag het ook als een ontmoedegingsprijs..
Dus langs een paar garages geweest die volgens mij wel genoeg kennis en er zin in hebben, en die kosten kunnen inderdaad veel lager, zeker met die arbeidsuren.
Ik kan m niet wegdoen, dus laat ik het toch repareren. De kop zal er toch afmoeten om te zien wat de oorzaak en verdere schade kan zijn.
Ik houd jullie op de hoogte..

Heb je hem ook op Mijn Garage gezet?
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Hoi Ferry,
Ja, heb hem op garagevergelijken.nl gezet, is vergelijkbaar en kreeg binnen twee dagen twee reacties/tel.nrs van dichtstbijzijnde garages.
Naar die en een paar andere geweest en zeggen ongeveer hetzelfde, wegdoen is zonde en denk erover na om te repareren.. Ik denk ook dat ik de garage hier in de buurt neem, hij is enthousiast en niet te duur..

Maar toch blijft mij wat dwars zitten, want zijn koppakking problemen bij Honda zeer onbekend. En zou het misschien eerder gebeurt kunnen zijn, vind beetje kitresten langs kleppendeksel en heeft vorige eigenaar het laatste jaar opvallend weinig kilometers gereden, volgens auto-pas.
De auto reed de eerste twee maanden in mijn bezit probleemloos en ineens was die warm, koppakking krijgt lekkages bij te warm gelopen motor,maar hier lijkt andersom, na warm lopen gooide hij pas vloeistof door overdruk eruit...
Maar eerst zal toch de kop eraf moeten om te zien wat er precies aan de hand is... Ben benieuwd..

1.Wat er ook kan zijn is dat je koelvloeistof valse lucht krijgt en daardoor heet wordt. De reparatie is dan nieuwe koppaking en de kop laten vlakken.
2. Is dat er een scheur zit in de in je blok.

De auto is inmiddels gerepareerd en rijdt weer als een zonnetje..
Het blok lekte tussen twee cilinders en de kop was krom. Gevlakt en meteen ook maar de klepseals vervangen , ook bougies, filters en dergelijke vernieuwd.
Koelvloeistof en motorolie blijven nu mooi op pijl.
Maar houd ongemerkt nog steeds de temperatuurin de gaten, maar dat zal wel langzaam verdwijnen..

Mooi bedankt voor de feedback.

Vanaf zo'n week of vijf geleden merkte ik dat er weer koelvloeistof verloren gaat. Niet meteen in paniek, waarschijnlijk een lekkage maar vind niets terug. Bij het bijvullen ook per ongeluk teveel in het reservoir gestopt, bij deze Honda niet aftelezen wat de inhoud is, maar te veel moet hij eruit gooien dus komt het vanzelf wel weer op pijl dacht ik..
Maar toch, vandeweek in de file bij een lange rit begon ineens de temperatuur op te lopen. Tot hoogstens drie kwart., dus tussen maximaal en normaal in. Ook daarna bij stoplicht loopt het iets op, maar zakt weer snel als de ventilator aanslaat of met rustig rijden.
Rij voornamelijk korte ritten van zo'n 30 km en blijft de temperatuur gewoon strak op normaal staan, dus zonder te schommelen. Olie ziet er goed uit en geen koelvloeistof in de motor. Ook geen witte of ander gekleurde uitlaatgassen...

(Zucht)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.