Hey
Ik heb een graafmachine (Hitachi ZX180-lc3) en hierin ligt een 3l ISUZU motor (4jj1). machine heeft 10.000 uur gelopen en lijkt al een nieuwe motor te hebben gehad. typekenplaatje op het blok geeft 2011 aan en de machine is van 2008. Ik heb geen historie van de machine dus weet niet wanneer het blok vervangen is.
Na een dag zware arbeid lust de radiator toch wel 3-5l water. olie blijft mooi op peil en is geen mayonaise. dus lijkt me dat de koppaking goed is? en externe lekkages zie ik ook niet. rookt niet, enkel tijdens start wat licht grijze rook, maar injecteurs dienen gereviseerd te worden (zijn getest geweest en halen hun specs niet, voor de rest oke. dus mis wat vermogen nu)
motor heeft een watergekoelde EGR, zou deze hierlangs kunnen lekken?
Staan deze motoren bekend om koelwater verbruik? en wat zou ik nog kunnen nakijken.
alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het koelsysteem is een gesloten systeem. Er mag dus geen koelvloeistof verloren gaan. Om nu direct de cilinderkoppakking te verdenken lijkt mij niet nodig. Kritische plaatsen zijn oa slangaansluitingen. De keerring in de waterpomp kan ook lek zijn. Aan de onderkant van de pomp is ergens een gaatje waardoor de lek weg kan.. Het systeem heeft een zg overdruk dop. Door opwarming van de vloeistof zal er druk op het koelsysteem komen. Die druk zorgt voor betere afdichting langs de slangen... controleer dat eens. Als de dop lekt raaj je daar vloeistof kwijt. De bakken van de radiatuur kunnen ook lekken. Misschien kun je de plaats van de lekkage ontdekken door kranten onder de geparkeerde motor te leggen.
Even ter aanvulling , dat de motorolie geen mayonaise is , wil niet zeggen dat de koppakking niet lek kan zijn .
Hoeveel druk staat er op het koelsysteem als de motor goed warm is ?
Je kunt een snuffeltest doen op je koelvloeistof , als er verbrandingsgassen in het koelsysteem zitten zal deze test dat aangeven.
beide bedankt voor het meedenken.
het lastige is dat ik geen lek kan bespeuren, ik ga het na een dag werken nog eens checken op alle aangehaalde mogelijke punten. ik kan de tip met krantenpapier proberen maar het is een bouwwerf dus staat in weer en wind. en als ik het na de werkzaamheden terug check en afvul dan is dit smorgens nog steeds op niveau.
de dop lekt niet, die kan ik al uitsluiten en bij het verwijderen van de dop hoor je een zuig geluid dus die dicht nog netjes af. ik zie ook geen bubbels als ik de dop voorzichtig verwijder met draaiende motor.
druktest is helaas lastig te beoordelen wegens geen gereedschap hiervoor.
snuffeltest zou nog kunnen, maar wil eerst andere punten kunnen uitsluiten.
6 jaar
Het steeds opnieuw bijvullen met water is een slechte zaak. Er hoort koelvloeistof in het systeem. Water maakt ketelsteen en zorgt daardoor later voor verstoppingen. Als de graafmachine is voorzien van een z.g. expansievat? moet het niveau van de vloeistof in dat vat gecontroleerd worden. De radiateurdop mag nooit losgedraaid worden. Heeft de machine geen expansievat? Dan mag de radiateur niet tot de nok gevuld worden. De bovenste ruimte in de radiateur dien dan als expansieruimte. Steeds opnieuw zal tijdens het opwarmen er van vloeistof door de overloop verdwijnen. Als ik weet welke de situatie is zal ik daarover extra informatie geven, anders wordt het onoverzichtelijk.
er is een expansievat aanwezig. maar als het water in de radiator verdwijnt dan gaat de motor oververhitten dus moet ik wel bijvullen. waar het koelwater heen gaat is me vooralsnog een raadsel.
6 jaar
Het water zakt als de dop wordt verwijderd. De wet van de communiserende vaten doet dat..... Zolang de dop afgesnoten is kan dat niet gebeuren en blijft het systeem vol. Niks aan de hand denk ik. Ter controle doe het volgende. Kijk hoe hoog het niveau is voordat je iets gedaan hebt. Draai nu de radiateurdop eraf en zie het niveau in het expansievat gaat omhoog
het is daarom dat de motor oververhit raakt door gebrek aan koelwater en er na een dag intensief werk 5 liter bij kan. Denk dat ik in totaal al 30l bijgevuld heb op 50h.
6 jaar
Een gesloten systeem werkt net als een stoomketel........ Als de vloeistof warmer wordt dan bv 100 graden zou het gaan koken bij een buitenluchtdruk van 1 bar.atm.kg/cm2. echter de overdrukdop verhindert het koken.... De druk loopt nu op. Het temperatuurverschil wordt groter, dus de koeling wordt effectiever... Afhankelijk van de de ingestelde druk in de overdrukdop kan de temperatuur wel oplopen tot 130 graden zonder koken. De druk is dan ongeveer 1,5 bar er is geen vloeistofverlies. Wees niet bang voor oververhitting daardoor....
Eerst maar vaststellen of er echt verlies is en zo.ja? lokaliseren.
Niet eindeloos blijven bijvullen.. Daardoor komt er ketelsteen in het systeem en dat veroorzaakt verstoppingen...
Ik ben iets heel belangrijks vergeten te vermelden. Mijn verhaal klopt alleen als het systeem ontlucht is. Als op een plaats in het motorblok waar warmte geproduceerd wordt zich lucht bevindt zorgt die lucht ervoor dat er onvoldoende circulatie is waardoor de temperatuur `plaatselijk wel uit de hand kan lopen en de druk explosief kan oplopen. Daarom moet een gesloten koelsysteem altijd ontlucht worden na werkzaamheden..
deze morgen 2-3l toegevoegd om terug op peil te krijgen, reservoir zit tussen min en max.
na 8h kan er terug zoiets bij... reservoir blijft op hetzelfde niveau
wees niet bang voor oververhitting, als thermostaat zonder water komt te staan dan gaat ie toch piepen na een tijd dat ie het te warm heeft. dus bang, zekerwel
EGR koeler moet ik er is tussenuit jongen (is ook watergekoeld), is het makkelijkst te testen. met beetje geluk morgen teste
6 jaar
IK hoop dat we niet langs elkaar heen praten. Maar, als er lekkage is moet een ontlucht systeem zichzelf bijvullen uit het expansie vat...Gebeurt dat niet dan is er niet voldoende ontlucht....
maar als er een fit kan er ook terug lucht in het systeem komen?
al bij al wat langer geduurd dan gehoopt, ondertussen is turbo ook overleden, begon teveel olie naar binnen te duwen en op hol slagen hoeft nu ook weer niet. dus injectoren en turbo eruit gehaald en laten reviseren.
zondag terug in elkaar gestoken en nu 2 dagen hard labeur achter de rug, koelvloeistof blijft nu wel mooi op niveau :)
EGR koeler is gemonteerd met plaatjes tussen, koelwater is onderaan blok gebypassed , zodoende de leiding ook niet via turbo hoeft te lopen (warmte) en tot nu toe gaat dit goed, mocht dit veranderen laat ik dit hier weten.
https://2.bp.blogspot.com/-zeTYCByNHMU/W...
6 jaar
Toch nog even een update, uiteindelijk cilinderkop laten afpersen. Deze bleek toch te lekken, kop van sloopblok erop
Boutje van tandwiel distributieketting was losgekomen, vermalen door tandwielen van distributie en door oliepomp gegaan.
oliepomp en behuizing vervangen
turbo rip door te weinig oliedruk, hoewel geen melding gekregen heb van te lage druk
https://vdbeke.blogspot.com/2019/02/opbo...
https://vdbeke.blogspot.com/2019/02/opbo...
https://vdbeke.blogspot.com/2019/03/opbo...
nu alles terug in elkaar zit, enkele dagen mee gewerkt en lijkt terug inorde te zijn. geen koelvloeistof meer moeten bijdoen.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Isuzu D-Max of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar