auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Iveco 35-12 KAMPEERAUTO: algehele stroomuitval

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2500

laad de dynamo goed bij? licht aan te veel stroom afname en valt dan uit? Probeer het ook eens door de koelkast en trapje te bedienen van het campergedeelte. Bedoel je met het zekeringspaneel hetzelfde als bij Fiat op de accu of gewoon de zekeringskast in de auto?

Geplaatst door

groo6871 (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb in het verleden al een aantal keren volledige stroomuitval gehad. Niets werkt dan meer. Het gebeurde steeds als ik de ver lichting aan deed of als ik een lichtsignaal moest geven. Na enige tijd en/of wat gerommel aan de bedrading onder de motorkap werkte alles weer en kon ik naar huis rijden. De dealer dacht dat het in het contactslot zat en heeft dat vervangen, maar het gebeurde kortgeleden weer. Omdat het er op leek dat het hele zekeringpaneel stroomloos was heb ik een extra voedingskabel direct van de accu naar de + van het zekeringpaneel gtrokken . Dat lijkt te helpen. Wat zit er normaal tussen de accu en en de rest van de bedrading wat zon complete storing kan veroorzaken? Het betreft een Movilvetta camper op een Iveco 40-12 chassis van 1995

groo6871 0

5 jaar

Een slechte verbinding , in of massa of plus , als je zegt na wat rommelen doet hij het weer , wordt dan toch zoeken naar een slechte verbinding.

accu klemmen goed vast?

Highway 745
badge

5 jaar

uiteraard heb ik accuklemmen en andere stekkerverbindingen gecontroleerd en schoongemaakt. blijft het rare feit dat de boel steeds uitvalt als ik de verlichtig aan doe of als ik een lichtsignaal geef. Kennelijk is dit een plotselige te grote stroomafname waardoor ergens een vebidigif relais utvalt. kan het zijn dat er toch ergens een aanrijdingsbeschermingsrelais zit da insprigt. Staat nergens op de schemas,

groo6871 0

5 jaar

Als die er op zou zitten is die niet zelf herstellend.
Kun je de storing reproduceren , als de storing er in zit kun je gaan meten waar het mis gaat.

OK, geen beveiligingsrelais dus, dacht ik ook al. het vervelende is dat het niet reproduceerbaar is. het gaat honderd(en) keren goed en dan ineens is het weer raak. de dealer wist er kennelijk ook geen raad mee vandaar het contactslot vervangen ( wat het dus niet was) meten is lastig, bij algehele stroomuitval valt er niets te meten. accu geeft 12 volt, daarna niets, waar dan ook

groo6871 0

5 jaar

Dus aan de andere kant van de dikke plus kabel die weg loopt vanaf de accu heb je geen spanning , niet op de dikke plus op de dynamo , niet op de startmotor , niet op de voeding van de zekeringkast , dan kan er niet veel anders aan de hand zijn dan dat de massa naar je chassis of de klem zelf niet in orde is of als je van die dikke zekeringen op je plus accuklem hebt zitten de boel bedotten lijkt me.

kaleido 1, fijn dat je meedenkt.
de dikke kabel naar de startmotor heeft spanning. waar de kabels daarna naartoe gaan is niet duidelijk, maar op de + van het zekeringpaneel heb ik geen spanning (vandaar mijn eigen extra voedingskabel direct van de accu naar de + van het zekeringpaneel). De + van de dynamo kan ik niet goed bij en is dus niet te meten. de - van de accu volgen naar de massa is een goed plan. ik verwacht daar geen problemen maar controleren kan nooit kwaad. Blijft nog altijd het raadselachtige feit dat de storing steeds en alleen optreedt bij het aanzetten van de verlichting. het maakt daarbij niet uit of dat via de aan/uitschakelaar op het dashbord gebeurt of via lichtsignaalpookje.

groo6871 0

5 jaar

Voor de goede orde: we hebben het over de startaccu en het zekeringpaneel van de Iveco. De Iveco heeft 1 groot zekeringenpaneel met ca. 24 zekeringen en een aantal relais links naast het stuur onder het dashboard. De huisaccu's en het schakelpaneel van de camper staan helemaal apart. En ja, de dynamo laadt prima. bovendien wordt de startaccu ook bijgeladen door de 2 grote zonnepanelen als we lang stil staan. De storing is ook opgetreden in het verleden wanneer we elke dag grote stukken moesten rijden. Stroom genoeg dus dacht ik. Ik realiseer me nu dat ik ook een keer storing heb gehad toen ik alleen de stadsverlichting aandeed, dus geen dim- of grootlicht. Grappig dat je het trapje noemt, die staat bij mij inderdaad ook op de startaccu, (je moet tenslotte altijd de camper in en uit kunnen, ook als de huisaccu's een keer uitgeput zijn) maar wel buiten het (Iveco)zekeringpaneel om. Het trapje blijft dan ook gewoon werken.
P.S. ik zag aan je timestamp (1:46uur) dat je nog laat op bent. Ik bezorg je toch hopelijk geen slapeloze nachten?

groo6871 0

5 jaar

nee, hoor, geen slapen loze nachten. Ik zit in de campers dus de dynamo laad de accu en de koelkast van de camper. Trapje niet maar kan ingetrokken worden door als hij loopt. Ik heb nog geen Iveco binnen gehad meestal alleen maar Fiat. Ik dacht dat het gezien het bouwjaar en de samenwerking veel op een ducato van dat jaar zou lijken.
Kun je dat zekeringspaneel goed bekijken? geen oxidatie warm geworden enz enz.

Highway 745
badge

5 jaar

het zekeringen paneel zelf is niet het probleem maar verbinding tussen startaccu en + voeding van het zekeringenpaneel. als dat stroomloos wordt werkt niets meer dus ook geen noodknipperlichten en dan stopt ook de motor omdat de brandstofklep afvalt. Erg slordig als je net een tunnel wilt inrijden zoals me de laatste keer gebeurde. ik heb een bedradingsschema van (een soortgelijke) Iveco daily en daar staat tussen de accu en het zekeringpaneel een soort blokje getekend maar zonder benaming. geen idee wat dat zou kunnen zijn maar daar ergens moet volgens mij wel de storing zitten

groo6871 0

5 jaar

Misschien te simpel gedacht , maar volg de kabel van de accu naar de zekeringkast dan zou je hem tegen moeten komen als hij er in zit.

helaas inderdaad te simpel gedacht. ik had dit in het verleden ook al eens geprobeerd. ik kan de dikke + vanaf de accu volgen tot de startmotor. daar vandaan verdwijnt hij samen met andere kabels in een omwikkelde kabelboom achterlangs de moter de aanjagerbehuizing. wat daar tussenin gebeurt is niet duidelijk en er zal een hoop gedemonteerd moeten worden om daar achter te komen. leuk klusje voor als we weer thuis zijn . we zijn nu nog 2 maanden in spanje. met de tijdelijke extra voedingskabel direct naar het zekeringpaneel hoop ik zonder storingen thuis te komen

groo6871 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Iveco Daily of stel zelf een nieuwe vraag.