auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Iveco Daily: Start probleem 1991 TurboDaily serie2 35.10 2.8L, startmotor dra

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: 8140.23 ID/TC, Motorinhoud (cc): 2800

Mijn Iveco TurboDaily met camper opbouw heeft een probleem met starten.
Het gaat om een Iveco TurboDaily 35.10 uit 1991 (serie2).
Het is een 2.8L met motorcode 8140.23 ID/TC (met directe injectie en turbo).
Hij heeft inmiddels 300.000km op de teller staan. Hiervan zijn de eerst 100.000 als bestelauto, de laatste 200.000 als camper.

De koude start geeft nooit problemen. Start vrijwel direct als de contact sleutel wordt omgedraaid. De “warme” start sinds kort wel.
De startmotor draait netjes rond, alleen hij slaat niet aan.
Een pufje start pilote is voldoende om hem gestart te krijgen.

Het probleem heeft zich voor een aantal jaren geleden sporadisch eens voor gedaan, echter nu lijkt het structureel.
Als na een koude start een rondje van 25km wordt gereden, dan start hij al niet meer.
Als test is er een stuk van 25km gereden met om de 7 a 8km een stop, om te proberen te starten. Bij 8 en 16 km ging het starten goed. Bij de start na 25 km ging het mis.
Echter het is ook wel eens voorgekomen dat als de motor werd afgezet na een succesvolle warme start, dat hij daarna niet meer aansloeg.

De koelvloeistof temperatuur is normaal, tussen 70 en 80 graden C, nooit hoger.
Als hij warm eenmaal gestart is met start pilote loopt hij meteen normaal en er is geen vermogens verlies.

Ik heb “warme” tussen aanhalingstekens gezet, omdat ik er niet van overtuigd ben dat het echt een probleem is wat met de motortemperatuur te maken heeft.

Acties die al gedaan zijn bij de garagehouder:
1. Compressie test -> OK
2. Klep speling -> OK
3. Injectie pomp timing -> OK
4. Injectoren -> OK
5. Het brandstofsysteem is gespoeld met Forté.
6. De elektrische afslagklep op de dieselpomp is vervangen
7. Op de geschakelde PLUS op de afslagklep een bypass aangebracht (met de originele bekabeling was er 11.8V, met de bypass 12.4V)

Bovenstaande acties hebben het probleem niet opgelost.
Motorisch lijkt alles in orde te zijn.
Het lijkt of er soms een probleem is met de brandstoftoevoer, om onverklaarbare reden.

Heeft iemand ooit een vergelijkbaar probleem gehad?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring en tips om de oorzaak van dit probleem te achterhalen.

Geplaatst door

hafmans (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Compressie ook warm gemeten ?
Hoe zijn de verstuivers getest ?
Hoe ziet het brandstoffilter er uit ?
Hoe hoog is de brandstofdruk ?

Hoi kaleido,

Voor zover ik weet was de compressie ook bij warme motor OK.
Het brandstof filter is schoon.

De waarde van de brandstofdruk en hoe de verstuivers getest zijn zal ik eens navragen.
Bedankt voor de tips.

hafmans 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Iveco Daily of stel zelf een nieuwe vraag.