auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Jaguar X-Type: Lambda Sensoren op de uitlaat vervangen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5

Hoi,

Ik heb te horen gekregen dat de beide lambda sensoren vervangen moeten worden bij mijn pas aangeschafte Jaguar.
In de garage werd de fout uitgelezen nadat het motor lampje was gaan branden.
Nieuwe sensoren kosten ruim 200 euro per stuk. Ik heb een paar gebruikte (originele Jaguar) op de kop getikt.
Nu is mijn vraag.
Kan ik deze zelf eenvoudig vervangen of moet ik de halve motor slopen voordat ik er bij kan.
Ik zie ze achterin (onder de motorkap) wel zitten maar kan er nu niet bij.
Wat moet ik allemaal weghalen om deze een beetje handig te vervangen.
Wie heeft een tip?

Geplaatst door

spech00 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Weet je ook wat de uitgelezen foutcodes waren? (Indien mogelijk compleet met nummers.)
Alle lambda-sondes tegelijk kapot zou kunnen, maar ik denk dat er wat anders aan de hand is.
Hoe loopt de motor? Hoe rijdt de auto koud en warm?

oldford 0
badge

12 jaar

Ik heb geen codes. In de garage werd de uitleesapparatuur gekoppeld en deze gaf aan dat de Lambda sensoren beide defect waren. De monteur heeft ze al een paar keer gereset en na een aantal KM springt het lampje weer aan. De laaste keer na 150 km voordat het lampje van de motor weer ging branden.

De motor loopt goed. Zowel koud als warm loopt hij prima. Ook stationair. Ook rijdt hij prachtig (op de cruise) bij 85 km, 100 km, 120 en 130 km per. Daar is niets op aan te merken.
Het benzine verbruik is (pas een volle tank mee gereden) ongeveer 1:9,6. Waarvan zo'n 200 km met 130/uur en de rest korte (11 km) stukjes en wat 30km stukjes.

Ik heb zelf nog geen uitleesapparatuur. Welke kan ik het beste (betaalbaar) kopen als ik toch zoiets wil hebben? Ik zou de foutcodes willen uitlezen en evt. bepaalde codes willen resetten. Er zijn apparaten van 6/7 tientjes maar ook van honderden euro's. Dat laatste is mij te veel.

spech00 0

12 jaar

Zolang je alleen de motor en een eventuele automatische versnellingsbak wilt uitlezen werkt EOBD/OBD2.
Codes lezen is overigens 1 ding. Repareren is een ander.

Enig idee of er 1 code was of dat er meerdere codes waren? Kun je deze niet opvragen?

Als er meerdere sondes tegelijk kapot zijn, ga ik denken aan de verwarming van die sondes.
Aleen het probleem is dat als er echt iets kapot is aan de sondes zelf, krijg je de melding ook veel eerder en niet pas na 150 kilometer.
Die afstand wijst op een niet werkende (lege) katalysator en niet op kapotte lambdasondes.

oldford 0
badge

12 jaar

Volgens mij gaf hij 2 fouten aan op zijn PC. En hij had volgens mij een IDS applicatie draaien.

Nu heb ik ook het bange vermoeden dat niet de lambda's kaduk zijn maar dat er wat anders speelt. 2 Sondes naar de mallemoer is wel een beetje veel toeval (denk ik nuchter als ik ben).
Bijvoorbeeld zoals jij suggereert de katalysator. Dat zou ook een logische verklaring kunnen zijn. Maar het blijft giswerk natuurlijk.
Kan ik dat checken? En zo ja, hoe doe ik dat?

P.s Kan je iets doen met dat verwarmen van de sondes dan?

spech00 0

12 jaar

Zonder de exacte codes is het raden. Je zou opnieuw kunnen laten uitlezen als de foutlamp weer brandt - kan (bijna) overal.
De verwarming van de lambda sensoren is elektrisch. Meestal ook beveiligd met een zekering. Controleer de zekeringen voor de zekerheid.

oldford 0
badge

12 jaar

De zekeringen zijn gecheckt en niet kapot.
Ik zal eens kijken of ik de codes kan achterhalen. Wordt niet eerder dan volgende week.

spech00 0

12 jaar

Hoe staat het ervoor???

Jaggo 0
badge

12 jaar

Er is 1 Lambda vervangen en de 2e zat te vast. Wordt over 2 weken vervangen. Dan wordt de fout ook weer uitgelezen.
Wordt dus nog vervolgd.

spech00 0

12 jaar

Welke is vervangen?
Voor de kat of na de kat?

Jaggo 0
badge

12 jaar

De lambda aan de voorkant onderaan. Kon met een ringsleutel verwisseld worden. Die aan de bovenkant (achter de gril) was niet los te krijgen. Wordt over 14 dagen opnieuw geprobeerd.

spech00 0

12 jaar

En na het vervangen van de lambda sensor voor de kat gaat het motorlampje dan nu nog oplichten?
Grote kans dat het nu al wel klaar is want het een komt vaak van het ander.

Jaggo 0
badge

12 jaar

Het lampje brand nog wel. We hebben hem ook niet gereset na die vervanging van die ene lambda, dus dat is wel logisch.
Maandag 13 februari wordt de 2e lambda vervangen (ik heb hem toch dus dan maar ook vervangen). Dan resetten we hem en kijken wat er gebeurd.
Ook moet er nog een slang van de airco worden vervangen en daarvoor moet de voorbumper er af. Dat gaat dan ook gelijk gebeuren.

spech00 0

12 jaar

Vandaag is de 2e lambda (aan de voorkant, de bovenste) vervangen. Alles is gereset.
Vooralsnog geen probleem meer. Even afwachten. Ik zal over een poosje laten weten of het probleem def. is verholpen.

spech00 0

12 jaar

Probleem nog niet verholpen na vervanging Lambda's aan de voorkant van de motor.
Inmiddels de foutcodes achterhaald.
P0420 en P0430
Iemand een idee wat echt het probleem is zonder dat ik de halve motor heb vervangen?

spech00 0

12 jaar

Beide katalysatoren defect. Waarschijnlijk als gevolg van een storing of storingen voordat je hem kocht.

oldford 0
badge

12 jaar

Betekent dat ik beide kat's moet vervangen?
Of kan ik nog wat anders proberen?

spech00 0

12 jaar

Gebruikte sensoren maken het trekken van conclusies niet makkelijker. Er blijft dan ruimte voor twijvel.

Gezien het hele verhaal denk ik dat je die sondes voor niets vervangen hebt en dat de kats al defect waren.
Wat zegt de verkoper? En diegene die nu uitgelezen heeft?

Kontrole van de kats kan door middel van een 4-gas test. Dezelfde die ook bij de APK gedaan wordt.
Het is mogelijk dat de kats nog net voldoende werken om met deze lichte belasting door de APK te komen.
Een meer weetschappelijke methode is het rijdend uitlezen van de lambdasondes bij zo'n 80 - 100 kilometer/uur.
Bij die snelheid produceer je meer gassen en daar kontroleert de motorcomputer ook of de kats nog werken.

oldford 0
badge

12 jaar

Ik wil proberen rijdend (zoals je voorsteld) naar de gegevens te kijken. Er is een OBDII scanner ( OBDMATE OM580 ) aangesloten. Kan ik hiermee bepaalde informatie die belangrijk is bekijken?
Zo ja op welke waarden moet ik me dan focussen?
Of wil het met zo'n handscanner niet.
Ook heb ik even naar de uitleg van de kats gekeken. Ik weet nog niet precies wat een goede grafiek is. Kun je uitleggen hoe mijn waarden er uit zouden moeten zien tav de kleuren?
Alvast dank voor het antwoord.

spech00 0

12 jaar

Scopebeelden in de link: Bovenste plaatje - Blauw en Rood sensoren VOOR de kat
Groen + Geel - Sensoren NA de kat. Groen is defecte kat, Geel een goed werkende.

Geen idee hoe een OBDMATE werkt, maar als je wat wilt zien moet je het aantal dingen dat je bekijkt beperken.
Hoe minder dingen je vraagt, hoe vaker je iets te zien krijgt.
Kijk in 1e instantie naar Lambdasonde Bank 1, sensor 2 EN Bank 2, sensor 2.
Dat zijn de sensoren NA de kat.

Auto wel even warm rijden voor het testen anders werkt het niet.
Probeer het eerst even met stationair en stilstaand verhoogd toerental om te zien wat er gebeurt.
Pendelen de achterste sensoren daar al, dan zijn de kat(s) defect.
Anders wordt het rijdend uitlezen, liefst met 2 man.

oldford 0
badge

12 jaar

Net een ritje gemaakt met de OBD scanner aangesloten.
Zo'n mooie grafiek zie ik niet van de kat.
Wel kon ik ergens bank 1 Sensor 1, bank 1 sensor 2, bank 2 sensor 1 en bank2 sensor2 selecteren.
Alleen bij Bank 1 sensor 2 kon ik verder selecteren: Min. sensor voltage en max. sensor voltage.
Bij min. sensor voltage kreeg ik de volgende gegevens door
Test ID $07
Test value 0.040
Min. linit 0.300
Max. limit 0.800
Status fail

Bij max. sensor voltage kreeg ik de volgende gegevens door
Test ID $08
Test value 0.885
Min. linit 0.300
Max. limit 0.800
Status fail

Kan ik hier (conclusie) iets uit halen of moet ik verder zoeken?

spech00 0

12 jaar

De waardes die je laat zien komen denk ik uit mode 5 of 6. Dat zijn test gegevens.
Minimum waarde is te laag en maximum is te hoog - althans dat vindt de ecu.

De waardes waar je naar moet kijken staan in mode 01 - live data.
Eerst maar eens wat experimenteren. Je moet bijvoorbeeld de koelvloeistof temperatuur kunnen zien.
Dit is een lijst wat mogelijk is: http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs
Voor de test zijn pid 15 en 19 interessant (dat zijn de sensoren NA de kat).
Denk erom: de waardes zijn alleen interessant bij constant gas geven/constante snelheid.
Bij flink gas geven zullen ze hoog worden en blijven, bij afremmen op de motor worden ze heel laag.

oldford 0
badge

12 jaar

Gezien het aantal lambda sondes dat op de auto aanwezig is, heb je 2 banken.
De tester laat (abusievelijk) ook gegevens zien van bank 3 en bank 4 - de fuel trims. Die betekenen niets en moet je verwaarlozen.

De voorste lambda sondes zijn breedband sensoren. Die zijn moeilijk te interpreteren.
Het signaal is in mili amperes met nog een aantal cijfers achter de komma.
De "equivalence ratio" die erbij staat werkt als een lambda getal. 0.99 is ietsje rijk en 1.01 is ietsje arm.
De motorcomputer zal ervoor zorgen dat die voorste 2 sensoren pendelen tussen ongeveer lambda 0,97 en 1,03.
Vergelijken van het signaal van de voorste sensor en de achterste sensor is in een grafiek helaas niet mogelijk/zeer moeilijk.

Grafiek mogelijkheid van de scanner is nuttig om tijdens het rijden de achterste lambda sondes (B1-S2 en B2-S2) op te zetten.
Bij stationair geven die 2 achterste sonde iets meer dan 0,8 volt.
Als dat een (min of meer) constant voltage is, dan zijn dat (op dat moment) werkende kats.
Interessant wordt het bij 3000 rpm en tijdens rijden met een constante snelheid.

oldford 0
badge

12 jaar

Weer nieuwe ontwikkeling in de Lambda problematiek.
Wegens omstandigheden naar een andere garage gegaan.
Gisteren de voorste (aan de voorzijde vd motor) lmabda's opnieuw vervangen. Om zeker te zijn dat het niet de katalysator is.
Voor de duidelijkheid. Gisteren gaf hij 2 foutcodes: P0420 en P0430.
Stuk gereden en lampje begon na 40km opnieuw te branden. Foutcodes uitgelezen en vooralsnog alleen foutcode P0420 (bank 1).
Kan ook kloppen, volgens mijn monteur is bank 1 de achterste rij.
Ik ga nog even een weekje doorrijden om er zeker van te zijn dat het alleen bij deze ene foutcode blijft. Daarna vervangen we ook de achterste 2 lambda´s. Dan zou het probleem verholpen moeten zijn.

Iemand nog een idee waar je originele lambda´s kunt kopen, evt. gebruikte? Voor een redelijke prijs natuurlijk.

spech00 0

12 jaar

Aangezien ik de discussie met interesse heb gevolgd, en daarbij te vermelden dat ik technisch niet onderlegd ben zoals oldford, wil ik na op het internet te hebben gekeken op uitlaat onderdelen jaguar onder auto uitlaat voor Jaguar x-type en dan bij katalysator de door oldford genoemde feiten gestaafd worden. Hopelijk heb je daar wat aan, speech00

Danny Hall 0

7 jaar

Na ruim 5 jaar denk ik niet dat je nog iets toevoegd aan de discussie.
Net zo min als dat we ooit nog een antwoord gaan krijgen wat de oplossing was.

oldford 0
badge

7 jaar

Beste Danny,
Welkom op Problemcar.nl.
We hebben gezien dat je nieuw bent op deze site en reageerd op een topic. Dat is mooi.
Echter, we verzoeken je wel naar de steldatum van de vraag te kijken.
De vraagsteller zal in de meeste gevallen echt niet maanden of nog langer wachten op een antwoord.
Dus heeft het geen zin om daar nog op te reageren.
Mocht je in de toekomst (weer) een probleem hebben, bent je natuurlijk van harte welkom.

We hopen op uw begrip.
Mvg. Forum admin.

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar X-Type of stel zelf een nieuwe vraag.