Jaguar Xj6: olie druk

Bouwjaar: 1973, Brandstof: LPG, Motorcode: 4.2

hallo

ik heb geen olie druk in mn xj6 4.2 serie 1

heb er nu 20w50 in gedaan maar t probleem blijft
als de moter koud is geeft de meter ongeveer 20 aan maar hij zakt al snel naar de 10 of minder
als ik dan een stuk gereden heb en de moter stationair draaid en ik zet hem in de versnelling[automaat]
dan gaat het olie lampje branden[ bij 500/750 toeren]
ook neemt hij veel olie 1 ltr op 250 km ongeveer en rookt enorm bij een koude start
maar dat probleem wil ik eerst maar niet aan denken...

ik heb de wagen nu een week en t is mn eerste oldtimer

weet nie waar alles zit dus, nu zag in het blok links van het olie filter één of andere sensor zitten zonder stekker er aan. is dit mischien de druk meter?

als ik met een multie meter achter op de oliedruk meter meet lijkt hij een beetje gek te worden, waarde's van 2.13volt tot 12.95volt geeft ie dan aan en alles wat er tussen zit zeg maar...

en als de meter werkt gaat hij dan snel van links naar rechts, of werkt dat vrij traag allemaal?
die van mij gaat heel langzaam naar de 20 bij een koude start en dan langzaam naar de 10 of minder.

hoop dat iemand weet wat het kan zijn

groeten bart jan

bart jan

Geplaatst door bart jan (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Jaguar XJ? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

british prularia
englisch made by renault

bart jan (0), 17 jaar geleden

hmm ja zo'n andwoord zat ik echt op te wachten...

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

geintje
zijn bewerkelijke autos die veel onderhoud vragen
meestal hebben dit sort autos last van slijtage op de (zuiger) veren

320 (0), 17 jaar geleden

staat de oliedrukmeter bij het rijden in het midden? dan is er niets aan de hand. dat ie bij stationair draaien terugloopt is vrij normaal.
in ieder geval zou je de compressie kunnen opmeten om een beeld van de motorconditie te krijgen.
de 4.2 is een zeer sterke motor.
om een beeld van het olieverbruik te krijgen moet je eerst eens een lange rit maken.
de seals kunnen hard geworden zijn van stil staan; soms willen een paar lange ritten iets helpen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

k zie dat je woonplats wel overeenkomst vertoont met de auto(qua finacien dan)

bart jan (0), 17 jaar geleden

de meter doet bijna nx [zie mijn eerste text]

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

meet met een mechanische drukmeter
o de plaats van de olie druk zender
dan meet je de werkelijke druk

320 (0), 17 jaar geleden

zou dan eerst de sensor opsporen; je vertelt dat er bij het filter een zit zonder stekker... kun je dan daar ook een losse draad vinden?

bart jan (0), 17 jaar geleden

heb al gezocht naar een los hangende draad maar nx gevonden
garage boek is in bestelling, denk daar wel wat in te vinden.

maar ik meet wel waarde's 8er op de meter in het dashbord, dat vind ik ook zo raar
het kan ook zijn dat die kapot is, maar waarom gaat het olie lampje dan branden bij warme moter en weinig toeren zo'n 500 tot 750

320 (0), 17 jaar geleden

als ik het goed heb geeft de sensor massa en heeft de meter altijd stroom bij lopende motor. of het lampje door de zelfde sensor aangestuurt word... moet het antwoord verschuldigt blijven.

bart jan (0), 17 jaar geleden

hmm nja ik zie wel ff
bedankt voor je reactie in ieder geval.

is het errug schadelijk om zonder olie druk te rijden?

320 (0), 17 jaar geleden

om zonder oliedruk te rijden is schadelijk. valt de oliedruk weg is het meestal gelijk afgelopen met de lagerschalen.

daarom bij twijfel zoals jerry schrijft met mechanische meter druk meten; weet je gelijk waar je moet zoeken.

bart jan (0), 17 jaar geleden

okay thankzz morgen ga ik meteen aan de slag.

max71 (0), 17 jaar geleden

ik zou is bij een specalist gaan vragen of je het goede type motor olie wel hebt 20 w 50 is volgens mij iets wat ze in 1973 niet echt gebruikte deze olie kon wel eens te dun zijn voor dit type motor

320 (0), 17 jaar geleden

deze motor is tot 1986 gebruikt. 15/40 of 20/50 moet goed zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar XJ of stel zelf een nieuwe vraag.