Aan de dop van de koelvloeistof zit een klein randje sludge. Er lijkt dus olie in de koelvloeistof te komen. De koelvloeistof moet ook zo nu en dan worden bijgevuld. Dan dek je aan een lekke koppakking, maar er zit geen water of sludge in de olie.
Misschien lekke intercooler o.i.d.?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De oliedruk in een motor is hoger dan de koelwaterdruk , dus er hoeft niet perse water in de olie te komen als er wel olie in het water zit.
Intercooler gaat toch alleen lucht doorheen , of bedoel je een warmtewisselaar ?
Ik ban A-technisch, maar ik heb vroeger met oude auto's wel eens meegemaakt dat de koppakking doorsloeg, dus toen ik die sludge zag dacht ik daar aan. Het is maar heel weinig, maar er wel zo nu en dan te weinig koelwater.
Iemand anders zei dat het ook door een probleem met de intercooler zou kunnen komen, maar misschien bedoelde hij de warmtewisselaar of heb ik het fout begrepen. Het had iets met de turbo te maken dacht ik dat hij zei.
7 jaar
koelwater kan ook door een externe lekkage verdwijnen , het kan dus zijn dat je 2 problemen hebt .
Drijft er ook een laagje olie op je koelvloeistof in je tankje ?
Je ziet geen lekkage sporen van koelvloeistof aan de buitenkant van je motor ?
Gezien het feit dat je zelf aan geeft dat je A technisch bent , gaat dit denk ik een lastige diagnose worden.
Er ligt geen vloeistof onder de auto, het motorcompartiment is schoon als op de dag van de aflevering, en er drijft geen laagje olie op de koelvloeistof. Die is wel wat bruiner dan de groene kleur zoals het er in is gegoten. Ik had lang geleden ook al eens dat er een waarschuwing was van laag peil koelvloeistof. Toen is de waterpomp vervangen. Kennelijk lekte die, ook al zag je toen ook nergens aan de buitenkant of onder de auto koelvloeistof. Je ruikt het ook niet trouwens. Maar het verdwijnt toch. Heel gek. En zeker die mayonaise-achtige rand onder aan de dop van het reservoir lijkt toch wel op olie te duiden.
Enfin, een diagnose zonder de auto te inspecteren zal wel moeilijk zijn. Gelukkig rijdt hij als een zonnetje en nog relatief zuinig ook. Motorisch heeft hij kennelijk geen last van die lekkage of verdamping, of wat het ook is...
7 jaar
Maak alles eens goed schoon , dop en rand in het tankje ,
Misschien de koelvloeistof eens verversen , motorblok spoelen met een reiniger , en dan schone koelvloeistof er in , koelvloeistof wordt geadviseerd om toch eens in de paar jaar te vervangen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar XF of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar