Jaguar Xj6: olie zuipende 4,2 ltr motor serie 2

Bouwjaar: 1978

wie kan mij een tip geven wat ik kan doen om het olie verbruik te verminderen.
de motor draaid mooi heeft olie druk genoeg volgens mij
start meteen na draaien van sleutel.
motor heeft de laatste 17 jaar bijna niet gelopen (km stand 108000) hij rookt bij gas geven flink en drinkt bijna een liter olie op de 100 km.
wie kan mij helpen is een reinigings middel een optie???
auto rijdt verdeer prachtig is nie lui of zo. maar drinkt bijna meer olie dan benzine.
gr wilco

wilco12029

Geplaatst door wilco12029 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Jaguar XJ? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

wilco12029 (0), 18 jaar geleden

weet het niet maar denk van gewone 15 w 40 olie
merk en dergelijke weet ik niet wat hoorty er in voor olie?
gr wilco

vw-hobby (0), 18 jaar geleden

Je klepsteelrubbers kunnen ingedroogd zijn na al die jaren. Als die vervangen zijn is het waarschijnlijk opgelost.
Succes,

Gr, Roland

wilco12029 (0), 18 jaar geleden

hé bedankt voor de tip, is dit veel werk om deze te vervangen of valt dit wel mee, zal de kop er wel af moeten zeker?
ik wil toch ook noch proberen om de motor olie te vervangen maar dan eerst een teinigings middel in de olie dan poosje laten lopen en dan verversen met schone olie.
hopenlijk helpt dat ook weet namenlijk niet hoelang deze olie er in zat (is inmiddels wel al 6 liter schone olie bij gegoten.
gr wilco

dupl-u-33817-5dd14a6fc9a00+XJ6 (0) PRO, 18 jaar geleden

Misschien laat, maar weet niet of je inmiddels bezig bent. Daarnaast wil ik je niet mismoedig maken maar heb er zojuist een gereviseerd en spreek uit ervaring dat het vaker langs de zuigers omhoog komt dan via klepseals. Klepseals drogen inderdaad snel uit worden erg hard. Zuigerveren is een groter probleem en vooral hun groeven in de zuigers die uit leuteren. Als je toch de kop er af haalt check dan effe of er een stootrand boven in de cilinder bussen zit en of er nog hoonstrepen zichtbaar zijn. JE kunt trouwens met gedemonteerde kop goed zien aan bovenzijde zuigers als olie verbruik via zuigers het probleem is dan zijn namelijk de randen aan bovenzijde zuiger schoon gespoeld. Met zo'n lange slag sjaak en engelse achtergrond is automatische verversing toch een probleem, of het pist er onderuit!!!!

bart jan (0), 17 jaar geleden

hey hallo
heb je al een oplossing voor je olie probleem?
ik heb een xj6 eerste serie ook 4.2 ltr met hetzelfde gedonder
ook heb ik geen olie druk op de meter
heb je er wel de goeie olie in gedaan, ik heb vndaag de olie ververst met 20w50
is beter voor die oude blokken he

hoor graag iets van je

groeten bart jan

320 (0), 17 jaar geleden

rij andrs eens een rit in de buurt; motor even warm rijden en stukje toeren. mogelijk wordt het verbruik na een lange rit minder.
20w50 goede keus.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar XJ of stel zelf een nieuwe vraag.