close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Jeep GRAND CHEROKEE: diesel toevoer

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: VM73B, Motorinhoud (cc): 3200, Vermogen (kw): 103

Hallo, ik ben nieuw hier en heb een vraag.

Ik heb een JEEP GC 3.1TD uit 2000. Ik heb hem een paar jaar en heeft altijd prima gelopen. Nu heb ik hem een jaar in de garage laten staan (tank bijna leeg, is niet slim begrijp ik nu...) en een paar weken geleden weer opgestart. De accu netjes aan de druppellader gehad dus hij wilde wel starten. So far so good.

Na een paar minuutjes stopte hij ermee. Bleek dat het brandstof filter helemaal leeg was gereden.... Brandstof filter gevuld en ontlucht volgens de procedure, startte uiteindelijk weer en weer hetzelfde, na een paar minuten stop, diesel uit het filter leeg. Daarna de brandstofleiding doorgeblazen en procedure herhaalt, weer hetzelfde...

Mijn voorlopige conclusie: diesel toevoer is het probleem.

Mijn vragen:

1) Heeft deze dieselmotor VM 3.1TD 5 cylinder een opvoerpomp? Volgens de documentatie zit er geen pomp in de tank...?

2) Zit er een lage druk (membraam?) pomp op de injectorpomp en zou die lek kunnen zijn/ niet goed meer aanzuigen?

3) Mis ik iets of op welke wijze zou ik verder kunnen onderzoeken waar het probleem zit van de onvoldoende dieseltoevoer?

Vriendelijke groet,

hugo

Geplaatst door

hugo_koopmans (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Filter zit als zodanig niet verstopt ? , de huidige diesel geeft alg en andere soorten van bezinksel in je tank , kans bestaat dat de aanzuig in de tank door deze "rommel" geblokkeerd wordt.
Maak eens een foto van de injectorpomp.

Hallo, dank voor je reactie, de diesel filter is voor de vakantie naar ijsland vervangen en we hebben niet veel gereden(5000 km ofzo), er zit een terugloop klepje boven in het filter. dat is een zwart rubber balletje die de toevoer afsluit.

Hier een paar foto's
[url=http://postimg.org/image/pmn8v0h8r/][img]http://s9.postimg.org/pmn8v0h8r/IMG_2016...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/lc8kzfc5n/][img]http://s9.postimg.org/lc8kzfc5n/IMG_2016...[/img][/url]

Hoe kan ik controlren of het filter zelf verstopt zit? Mijn buurman heeft een losse pomp misschien die eens over het filer heen laten rondpompen?

Ik heb de leiding van de filter naar de tank al doorgeblazen met compressor. Dat leek niet verstopt.Ook heb ik er twintig liter nieuwe diesel bij gegooid nu...

Blazen is de andere kant op , vuil blaas je terug !
Er zit een aanvoerslang op het filter , om een probleem in de tank uit te sluiten , kun je het filter een losse slang geven op het filter en deze in een bus met diesel steken , ontluchten en kijken of hij dan wel blijft lopen.
Wel zorgen dat de slang lek vrij is , ivm valse lucht , dit kan je nu ook parten spelen , een lek in de aanzuigzijde geeft dezelfde klachten.

ok das een goede tip, dan zal ik het filter gelijk vervangen en deze test doen. de toevoer leidingen zijn van metaal(alu denk ik) dus die zouden niet snel moeten kunnen lekken toch?

thx zal hier op het resultaat terug komen.

nog een tip hoe ik de tank kan reinigen?

ok ik heb eerst maar eens een apparte , losse pomp aangesloten op de slang die van de tank komt...
helemaal niets komt er uit, geen druppel...

ook de retour leiding eens onder druk gezet met de compressor, weer niets, als ik de tankdop open sist het dus druk komt wel in de tank maar niets door de slang.

en nu het rare, ik kan de slang wel doorblazen van het filter naar de tank, maar als ik er daarna het 12v pompje op zet komt er geen druppel diesel uit ...

wel een beetje lost nu?

lijkt mij dat als ik het vuil rond de aanzuig opening wegblaas er toch een beetje diesel zou moeten stromen.

vraag is nu of ik dit probleem kan verhelpen zonder dat de tank er onder uit moet...

is leegpompen via de vulopening een optie?
bestaat er een diesel toevoeging ofzo die de zaak weer oplost ofzo? iemand een idee of er een soort pre-filter in de tank zit oids?

Hoor je hem ook borrelen als je blaast , want de aanzuig staat onder het brandstof niveau , als je alleen gesis hoort , denk ik dat je aanzuigleiding er af ligt of gescheurd is.

Hi Kaleido,

Ja idd ik hoor hem borrelen met de tank dop eraf.
Ik heb het een paar keer herhaalt, met perslucht de retour leiding en daarna de leiding zelf weer doorgeblazen.

Nu blijkt dat als ik de tank dop erop hou en de retour leiding onder druk zet er lucht uit de leiding komt met gepruttel en de eerste keer een heel klein beetje diesel met idd ook een beetje prut.

Wat ik nu echt niet begrijp is dat er nu dus LUCHT blaast uit de leiding als ik de retour onder druk zet...

Kan de vlotter blijven hangen? Voor de zekerheid heb ik er nog 10 liter diesel bijgegooid maar hij blijft lucht geven ipv diesel ?

zou het kunnen dat ik iets kapot heb geblazen met de perslucht? In de tank dan ...?

Zoals ik al schreef , vermoedelijk aanzuigbuis/leiding defect .

ok de 'aanzuigbuis' zit die in de tank?
moet de tank er dan dus onderuit of kan ik daar op een andere manier bij?

thx so far

hugo

In de tank , misschien zit er een luik onder de achterbank of in de laadvloer , anders moet de tank er onderuit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jeep Cherokee of stel zelf een nieuwe vraag.