Kia cee'd 2010: Emissiestoring - geloofwaardig verhaal?

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: G4FA-4I, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 66

Met zo'n 145K op de teller kochten wij deze auto voor 5.850. Bij de eerste lange rit (160km) ging het waarschuwingslampje emissie branden. Een door de dealer uitgekozen garage resette eerst de storing; als het probleem zou terugkeren, zou de katalysator worden vervangen.

Bij de tweede lange rit ging het lampje wéér branden. Ik liet dit de dealer weten en hij zegde op korte termijn een vervangende katalysator toe. Intussen kon ik verder rijden.

Bij een volgende rit begon de auto ook nog haperingen en vermogensverlies te vertonen.

De garage kreeg de auto onderhanden. Een paar dagen later was deze klaar. Er was ook nog een (lekkende?) klep vervangen en een nieuwe koppakking geplaatst. De auto reed weer goed en het waarschuwingslampje ging niet meer branden.

Ik liet mijn eigen garage intake doen. Die stelde vast dat er zeker géén nieuw spruitstuk+katalysator was geplaatst. Bovendien zouden volgens mijn garage de emissiewaarden niet goed zijn, en zou de lambdasonde dat moeten signaleren. Volgens hem zou dat betekenen dat er met de lambdasonde was geknoeid om het foutsignaal te onderdrukken.

Terug naar de dealer. Eerst kreeg ik van de verkoper het verhaal dat 'o ja, we hebben een tweedehands geplaatst, geen nieuwe, zonde van het geld',

Na lang doorvragen kreeg ik de chef te spreken, die bevestigde dat de katalysator niet was vervangen. Dit omdat lekkage en drukverlies de verklaring voor het foutsignaal waren, en dat was met vervanging van klep en koppakking opgelost.

De ANWB ook nog gebeld, die zei dat deze Kia de neiging heeft om foutsignalen van de katalysator in eerste instantie te onderdrukken.

En intussen hebben we ook nog gemerkt dat de auto extreem veel olie verbruikt: na een kleine 700km was het oliepeil van goed gevuld naar helemaal leeg en na 2L bijvullen gebeurde hetzelfde nog een keer. (Echt helemaal leeg: peilstok gaf alleen een druppeltje olie aan het uiterste uiteinde.)

De vragen zijn nu:

1. Kan dat verhaal over koppakking en klep kloppen, dat die problemen de emissiestoring veroorzaakten?

2. Kan het verhaal van de ANWB kloppen, dat dit model niet zo snel emissiewaarschuwing geeft?

3. Is er een mogelijke verklaring voor het olieverbruik die eenvoudig op te lossen is? (Mijn idee bij tweedehands auto's met extreem olieverbruik is: oplossen is meestal heel duur, en zonder oplossing wordt het steeds erger, en is het ook nog slecht voor de katalysator.)

(Onze eigen neiging is om het helemaal op te geven met deze dealer en de koop te ontbinden, omdat de motor van deze auto gewoon te gebrekkig is voor het geld.)

florismk

Geplaatst door florismk , lid sinds 4 maanden geleden

5 Reacties

kaleido 1 PRO, 4 maanden geleden

Ik denk dat je een auto gekocht hebt met 1 of meerdere verborgen gebreken , terug naar de garage waar je hem gekocht hebt , of hun de problemen op laten lossen met garantie op de reparatie of geld terug , ik zou voor geld terug gaan.

florismk, 4 maanden geleden

Hoi @kaleido 1, dank voor je reactie. Ik ben het met je eens dat we een auto hebben gekocht met verborgen gebreken, én dat we terug moeten naar de dealer, én dat geld terug de beste oplossing is. Waar ik antwoord op zoek is niet daarop, maar op de genummerde vragen die ik stel.

kaleido 1 PRO, 4 maanden geleden

Oké een lekke klep kan zeker de emissie storing veroorzaken.
Of dit model langer wacht met het melden van emissie storing kan ik niet beamen , er zijn wettelijke voorwaarden en daar moet deze auto gewoon aan voldoen .
Olieverbruik is niet simpel op te lossen zeker niet als het zo hoog is , een flush zou verbetering kunnen geven , maar niet afdoende vermoed ik , ik vermoed dat de zuigerveren verstopt en vast zitten , motor moet hiervoor uit elkaar , kop er af carterpan er onderuit , misschien wel de motor er uit .

florismk, 4 maanden geleden

Dank kaleido, dat zijn behulpzame antwoorden.

florismk, 4 maanden geleden

Oké, morgen gaat de auto terug, de garage moet wettelijk nog een kans krijgen om het op te lossen. Eigenaar/chef heeft vermoeden uitgesproken dat de reparatie (koppakking/klep) niet goed is uitgevoerd en dat de auto daardoor nu behoorlijk olie lekt. We gaan het meemaken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia cee'd of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.