close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Kia Sportage: foutcode po170

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo wij hebben een Kia met het volgende probleem auto kwam binnen met 3 fouten .
Twee fouten hadden te maken met luchtmassa probleem luchtmassameter is vervangen deze twee fouten zijn nu weg lampje storing is ook uit .
De klacht die er nu nog is is dat de auto na starten een paar seconden goed loopt en dan te zacht stationair gaat lopen en soms gaat halen naar ongeveer 2000 - 3000 tpm en dan weer langzaam.
Maar haal je accupool eraf dan loopt auto weer even goed daarna weer te langzaam.
Maar foutcode po170 komt terug systeem kontrole op vacuum lek niets te vinden .
De lambda sonde blijft staan op 0.2 volt en dus geen pendel werking.
Nieuwe sonde helpt niets blijft hetzelfde probleem houden.
Accu spanning is ook goed laadspanning ook in orde.
De motor gaat zo langzaam lopen dat het soms lijkt dat er paar cilinders niet meelopen.
Nog even 4 nieuwe bougies erin maar geen verbetering.
Ik hoop dat iemand nog een tip heeft zodat we evt verder kunnen komen.

Vriendelijke groeten,

Wim.

Geplaatst door

honda_accord (0)
badge

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

P0170 is te arm mengsel. Klopt ook met wat je meet op de lambda-sonde.
Lees met EOBD de Long Term Fuel trim uit. Is deze negatief dan codes clearen (of ze er zijn of niet), zodat de zelflerende waardes weer op nul komen.
Lees Lambda-signaal uit met motor nog koud. Is dat 0,45 Volt?
Wat voor signaal geeft de LMM af bij stationair? Eventueel met EOBD krijg je gram/seconde.

Zoek naar valse lucht aan de inlaat kant, Vergeet de carter ventilatie niet. Is de uitlaat volledig dicht? Klein lekje in het spruitstuk kan dit ook veroorzaken.
Kontroleer of alle 4 cylinders voor 100% meewerken.
Wat voor signaal/waarde krijg je van de koelwater en inlaat lucht temperatuur sensors?

Wat voor waardes krijg je met een 4-gas test bij stationair?

oldford 0
badge

14 jaar

Vandaag nog even kunnen meten maar ivm weinig tijd nog geen viergasmeting en meetwaarden van LMM.
Maar wat ik wel even snel heb gemeten is dat motor alleen goed gaat lopen en dat de pendelwerking sonde aanwezig is als je accupool los hebt genomen en start zonder gas te geven.
Dus - pool eraf en er weer op dan geen gas geven lambda 0.2volt tot 0.9 volt en alle cilinders lopen goed mee .
Ga je naar deellast of vollast dan stop sonde met regelwerking en staat weer stil op arm .
Ik zal maandag even meetwaardeblok uitlezen div temperaturen en viergameting doen maar het is wel raar dat motor goed loopt zonder dat je gas geeft.
Zag nu wel foutcode po102 terug komen ik geloof dat dat iets was met luchtmassa maar ivm tijddruk niet verder gekeken.
Storing lampje blijft uit nog steeds maar wel de po102 aanwezig zowel in motor ecu als EOBD.
Ik hoop dat iemand dit wel eens gehad heeft en denkt ja dat had ik toen ook.

Groeten ,

Wim

honda_accord 0
badge

14 jaar

P0102 is Mass Airflow sensor circuit laag.
Als dat signaal naar 0 gaat, dan gaan er gekke dingen gebeuren. Zelf-lerende systeem slaat op hol en gaat dan verrijken bij stationair wanner de air mass weer werkt.
Maar waarom de air mass pas gek doet wanneer je gas geeft? Beweegt de motor? Motor-steun defect of zoiets?
En dan gaan trekken op een iets te strak staande draadboom?

oldford 0
badge

14 jaar

Nee motorsteunen in orde kabelboom zit niet strak los gehad en bewogen geen verschil.
Als je al heel voorzichtig gas geeft gaat lambda gelijk terug en blijft op vaste waarde staan motor loopt dan waardeloos.
Al wis je de fout motor blijft slecht lopen alleen na reset pool eraf weer netjes stationair.

honda_accord 0
badge

14 jaar

Waar wis je de code mee? Kia specifiek of met EOBD?

oldford 0
badge

14 jaar

Twee testers aanwezig wow en bosch kunnen kia aan en EOBD.

honda_accord 0
badge

14 jaar

Maar waarmee heb je de code gecleared? Kia specifiek of EOBD?

oldford 0
badge

14 jaar

Met bosch tester eerst kia specifiek en daarna EOBD later in auto met wow tester EOBD

honda_accord 0
badge

14 jaar

EOBD hoort ook de zelf-lerende waardes te clearen, dys dan begrijp ik niet waarom je de accupool er even af moet halen.

oldford 0
badge

14 jaar

Dat snap ik ook niet helemaal maar na wissen foutcode en weer starten loopt de motor niet goed geen werking lambdasonde .
En nadat je pool van accu hebt gehad paar seconden dan is het weer goed vreemd maar waar.

honda_accord 0
badge

14 jaar

Er kan een slot op dit probleem na div meetwaarden blokken op tester en viergasmeting zijn we er achter.
De lambda werking was alleen goed na starten en geen gas geven het luchtmassa signaal was ook dan alleen goed.
Meetwaarden vergelijk oude luchtmassameter met de nieuwe hele andere meetwaarden dit was een universele moest goed zijn na omzetten nummer .
Toch nog andere luchtmassameter mee laten komen probleem was niet weg.
Nogmaals voeding en massa gemeten waren goed toen toch maar een orginele luchtmassameter van KIA mee laten komen is wel bijna 300 euro duurder maar probleem was gelijk over .
Het slot kan erop en ik hoop dat iemand hier iets aan heeft het beste gewoon orgineel bij deze auto.

honda_accord 0
badge

14 jaar

mooi dat het opgelost is, bedankt voor de feedback.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sportage of stel zelf een nieuwe vraag.