Kia Joice: Kia Joice: gebroken distributieriem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 (Hyundai)

Hoi,

Van mijn KIA Joice uit 2002 met een km-stand van 140.000 km sloeg in juni 2011 tijdens het rijden (korte rit, nog geen 5 km afgelegd, snelheid: 50 km per uur) de motor af.
Starten wilde de motor niet meer.
Wat bleek: de distributieriem was gebroken.
De distributieriem was voor het laatst vervangen bij een km-stand van 98.000 km in november 2008.
Op de riem zijn geen sporen van (overmatige) slijtage terug te vinden.

Er zat voldoende olie in de motor en de motor draaide tot het fatale moment als een zonnetje.

Wie heeft er een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

gr
Fred

drvanderfop

Geplaatst door drvanderfop (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Joice? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jeroen5305 (0), 12 jaar geleden

En wat is er toen vervangen? Enkel de distributieriem of ook alle loop en spanrollen, en heel belangrijk is ook de balansasriem vervangen met spanrol. Als de balansasriem knapt/breekt heb je niet direkt motorschade maar deze komt onherroepelijk tussen de distributieriem zodat deze verspringt of eraf loopt

drvanderfop (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie!

Eén looprol en één spanrol zijn vervangen.
De balansasriem is hoogstwaarschijnlijk niet vervangen. Deze is overigens nog intact.
De waterpomp lekt enigszins.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik heb er al heel wat gezien die gebroken zijn,het hoort een beetje bij deze auto.
Volgens mij staat de termijn ook op 60.000km.
Is tie vervangen door de dealer?.

drvanderfop (0), 12 jaar geleden

Je zegt dat je er al heel wat gezien hebt die gebroken zijn.
Wat was in die gevallen de oorzaak?
Houdt de riem het gewoon veel minder lang uit dan 75.000 km?
Of lag de oorzaak ergens anders. Ik heb al gehoord: waarschijnlijk is er een blokkade in de motor geweest....

Vervanging van de distributieriem wordt nu geadviseerd door de importeur bij 75.000 km. Dit was initieel 90.000 km.
In november 2008 is deze inderdaad vervangen door een garagebedrijf dat op dat moment KIA-dealer was. Inmiddels zijn ze dat niet meer.

slayer1981 (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij dit model vernieuw ik ze altijd tussen de 50000 en 60000.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik heb er 4 in mijn omgeving gezien die voortijdig gebroken zijn.
Aan de riem niks te zien,eentje al bij 38.000km.
Domme pech werd er gezegd,helaas pindakaas.
En dan kom je er dus ook snel achter wat service bij Kia betekent.
Daar waar andere merken nog enige coulance bieden,deden ze bij kia niks.
Let wel,dit is inmiddels al weer een aantal jaren geleden.
Kia zijn kwaliteits systeem is aardig opgewaardeerd en daarom nu ook 7 jaar garantie.
Toen was het motto,veel voor weinig en oude licentie modellen op de markt zetten,maar wel met de aanmaak tolerantie's van kia.

drvanderfop (0), 12 jaar geleden

De kop is er nog niet af. Wat zijn mijn opties?
1. Motor vervangen? In Nederland is zo'n motor nu niet te vinden. Buitenland?
2a. Kop eraf en kijken wat de schade is (kosten ca. EUR 500 in Btw)
2b. Motor reviseren en hopen dat het daarbij blijft +distributieriem vervangen (bijkomende kosten ca. EUR 2000)
3. Inruilen...
4. Is dit nog iets om bij de importeur na te vragen?

Volgens de expert zou er een blokkade in de motor geweest zijn.
"Primera p11" suggereert dat de riem ook spontaan! kan breken. Was dit bij de genoemde 4 gevallen ook het geval?

@"Primera p11": graag je reactie

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Op degene die ik gezien heb zaten ook geen sporen van overmatige slijtage.
Als je er nog geld in wilt steken zou ik de boel reviseren,maar het blijft een zwak punt.
Misschien dat een revisie bedrijf er nog iets zinnigs over kan zeggen.

slayer1981 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb bij een Rio ook weleens alleen de inlaatkleppen hoeven te vervangen, omdat ze maar een fractie krom waren.
Dus.... misschien heb jij ook geluk

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Een riem springt nooit zonder reden.
Of iets tussen gekomen,of idd blokkering of zwaar lopen.
Of spanner kapot.
Maar het komt bij dit type auto iets te vaak voor en dan is het geen toevalligheid meer.
Het is volgens mij een mitsubishi blok,maar wel met de aanmaak toleranties van kia,een licentie motor zogezegd.
Het zou kunnen dat de motor van de mitsubishi space wagon ook zou kunnen passen.
Maar dat weet ik niet,daarop is dit model gebaseerd.
Net zoals bij de hyundai H200,daar past bijv het blok van de mitsubishi L400 in.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Joice of stel zelf een nieuwe vraag.