Kia Sorento: Kia Sorento verbruik /kapotte katalysator /olieverbruik /vermoge

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4

Hallo mensen,

wat een fantastisch forum is dit met een hoop informatie, chapeau!
Helaas kom ik hier zelf ook omdat ik een probleem heb.

Ik ben in het bezit van een Kia Sorento uit 2003.
Hij is uitgerust met een 2,4 liter benzine motor.

En hij heeft de volgende symptomen:

* Check engine lampje brand vanwege kapotte katalysator
dit wordt deze week opgelost, er word door een bedrijf op internet een nieuwe "vulling" in geplaatst met 3 jaar garantie.
Dit type zou ook redelijk bestand zijn tegen olie. (in zover een katalysator hier uberhaupt tegen bestand kan zijn..)

* hij gebruikt circa 1 liter olie op 1500 a 2000 km
Volgens mijn dealer is het normaal dat een Kia Sorento olie gebruikt, maar ik vindt het wel erg veel.
iemand die mij kan bevestigen dat dit normaal is?

* Weinig vermogen / verbruik
De auto verbruikt redelijk veel. Zeker bij ritjes op de snelweg loopt het op tot 1 liter op 7 km
Ik ben me ervan bewust dat het een zware auto is met zijn 1800 KG, maar eenmaal op gang moet dit niet zo'n probleem zijn.
Laatst ben ik naar Parijs gereden waarvan bijna alles op de cruise control, dus netjes constant zonder veel remmen en optrekken.
(nachtrit) ook dan kom ik aan 1 op 7...

Wat betreft het vermogen, ik vind het beetje tegenvallen. Ik snap wederom dat 1800 kg zwaar is, maar toch is het allemaal erg erg traag.
Als ik in onze andere auto stap, een Micra met 1.4 Motor lijkt dat wel een vliegtuig.

In hoe ver heeft de kapotte katalysator te maken met het verbruik en het vermogen?
Kan dit beide veroorzaakt worden door de kapotte katalysator, danwel foute lambda sensoren?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

thx

Geplaatst door thx (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sorento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 14 jaar geleden

De oorzaak van de kapotte katalysator is het olieverbruik. De 2.4 benzine staat erom bekent dat ze veel olie verbruiken. Dit komt door het onderblok,hierin zit teveel slijtage,waardoor de kat de olie opslurpt en defect raakt. Het reparen van je kat is dus maar een tijdeijke reparatie!
Zoals je zelf al aangeeft zal het vermogensverlies hier ook mee te maken hebben.
Dus bedenkt goed wat je met je kia doet!

thx (0), 14 jaar geleden

Maarten,

bedankt voor je reactie.
Wat bedoel je precies met onderblok, en wat is er hier mis mee?
Is dit probleem bekend bij de Kia, en is er iets van garantie daarvoor?
En wat zijn eventueel de kosten om dat te laten repareren / vervangen?

graag advies wat ik moet doen, want op dat punt na is de auto wel fijn...

maarten4874 (0) PRO, 14 jaar geleden

het onderblok is het gedeelte waar het 'draaiend gedeelte' in zit. dus krukas,drijfstangen en zuigers... Door de slijtage van de zuigers/cilinderwand zit er een speling,hierdoor verbrand de motor olie die via die speling naar de verbrandingsruimte gaat.
Dit probleem is zeker bekend bij kia! Wat beterft de garantie moet je toch bij de dealer zijn. Ik weet dat er in het verleden nog wel eens wat coulance werd vergoed,maar dat is zo via dit forum niet te voorspellen voor/door ons. Het gaat zeker wel in de kosten lopen. Buiten het onderblok dient ook de kat vv te worden.
dus mijn advies in deze is dus: Ga naar de dealer,vertel het probleem van olieverbuik enz. Laat de kat pas daarna weer repareren/vervangen.
Succes!

thx (0), 14 jaar geleden

Maarten,

wederom bedankt voor je antwoord, very nice!

Mijn kat word vandaag gerepareerd...
er komt een nieuwe in die dus beter bestand is tegen olie en waar 3 jaar garantie op zit..
wellicht dat ik dus weer even vooruit kan.

Zijn er naast het feit dat je olie bij moet vullen verder nog slechte punten te noemen?

Kan dit bijvoorbeeld gemakkelijk resulteren in een vastgelopen motor ofzo?

En in hoe verre zorgt ver verbranding van olie voor minder vermogen?

maarten4874 (0) PRO, 14 jaar geleden

je motor zal door dit probleem niet vastlopen. Het verminderde motorvemogen komt doordat de lambdasondes in je uitlaat een helemaal verkeerd mengsel meten,waardoor de motor dit weer bij wilt regelenen je verbuik dus ook zal stijgen. tevens zullen je lambdasondes vettig slaan. dit is bij de garage uit te lezen dmv de long term fuel terms uit te lezen. daarover is op dit forum al meer geschreven,dus met de zoekfunctie rechtsbovenin is hierover meer te weten te komen.
Vaak hebben deze motoren ook foutcodes mbt misfire,dit is ook een gevolg van het 'olieverhaal'

thx (0), 14 jaar geleden

De katalysator was dus helemaal kapot gebrokkeld / danwel door een vorige eigenaar moedwillig gesloopt.
Hij zat er vanaf de voorkant gezien nog goed in, vanaf de achterkant bekekeken was het een groot gat en miste 75% van de katalysator vulling.

Deze gaat vandaag met de post en word gereviseerd.

Kan je als hobbyist je lambdasondes ook testen?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Met een voltmeter, maar dan alleen en uitsluitend bij 1 type - de zogenaamde jump-sonde (3 of 4 draden).
Een breedband sonde kan zelfs een professional niet door meten (6 draden).

De achterste sonde (na de kat) is in ieder geval een ouderwetse jump-sonde.
Het probleem is meestal dat je nergens bij kan - alle stekkers zijn geisoleerd.

Volgende methode is uitlezen - b.v. met een PC en de juiste software en een interface naar de auto.

maarten4874 (0) PRO, 14 jaar geleden

en? hoe is het afgelopen?

a.breevaart (0), 13 jaar geleden

Hallo mensen.

Heb dezelfde problemen. Alleen erger olieverbruik 1 op 600. Auto net gekocht met 6 mnd garantie. Geprobeerd wordt het probleem op te lossen door de lambdasondes te vernieuwen ??? Motor management lampje blijft nu continue branden. Cat's schijnen in orde te zijn ??? Hoe controleren ze dat dan !!!
Jammer voorgaande geen antwoord op de vraag hoe is het afgelopen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Olieverbruik los je niet op door sensors te vervangen. Daar heb je een motorrevisie of een ruilmotor voor nodig.
Uit het bovenstaande blijkt dat de kat's erg te leiden hebben van die olie en dan ook regelmatig kapot gaan.
Als een lap-middel/probeersel worden dan de lambdasonde(s) eerst vervangen, maar ook voor dit probleem zal dat niet helpen.

Hoe controleer je een katalysator?
Als de auto voldoende kilometers heeft gereden (meer dan 800km) sinds de laatste keer dat de foutcodes gewist zijn, dan geeft het uitlezen van de foutcodes een indicatie. Geeft de ecu een foutcode met betrekking tot een defecte katalysator dan zijn ze ook defect. Geen foutcode is echter nog geen 100% garantie. Als de achterste lambdasondes kapot zijn (of stekker los) kan de motor-computer het niet constateren. In dat geval moet je dan wel foutcodes krijgen met betrekking tot die defecte sondes.
Anders 4-gas test uitvoeren en kijken of de uitstoot nog aan de apk-regels voldoet - voldoet deze niet meer aan de apk-eis dan heb je een probleem met de kat's. Voldoet de uitstoot nog wel is dat echter geen absolute garantie dat de kat's nog 100% werken.
Beste methode is rijdend uitlezen (80 - 100 km/u) en lambda signalen bekijken (vooral die van de sonde na de kat, zo doet de motor-computer het ook). Hiervoor dienen alle lambda-sondes wel foutvrij te werken.

Ik zou eens gaan nadenken of je deze auto wel wilt houden. Misschien kun je het koop-contract laten ontbinden.
Lid van de ANWB? Dan kun je advies vragen aan de juridische dienst.

a.breevaart (0), 13 jaar geleden

Inderdaad het koopcontract ontbinden daar zal het denk ik naar toegaan want ik verwacht niet dat er tot reparatie overgegaan zal worden ondanks de garantie. De wagen staat na 3 wkn aankoop en 1450 kms gereden te hebben nog steeds in de garage. De 1ste 600 km was het al raak met de olie ongeveer 0.9 ltr op 600 km. Na nog eens 645 op de snelweg 1.2 op 645 km. Dat is wel duidelijk dacht ik. Het motor manegement lampje begon pas continue te branden na zo'n 1400 kms. Beide keren bevestigd door onafhankelijke garages plus een versleten kopppeling. Uiteraard ook de dealer verwittigd plus garage afspraken. Ik ben ANWB lid en heb contact met de technische en juridische afdeling omtrent de te volgen procedure. Het is nu afwachten wat de Dealer besluit. Maar goed hebben ze daar 10 dgn voor nodig om achter te komen.

a.breevaart (0), 13 jaar geleden

Hallo mensen

Heb de wagen na 10 dgn garage terug.
Zover begrepen zijn de lambdasondes vervangen. Koppeling bijgesteld ??? Motor olie bijgevuld en verder in orde ??? Echter na 160 kms begon het m.m. lampje weer continue te branden. Auto trekt slecht en benzine verbruik zelfde als voorheen. Bijzonder oliepeil zakt niet of amper na goed 300 kms ??? Er is wel een overmaat aan olie bijgevuld dus dit is nog even afwachten. Maar weer een afspraak maken zoals afgesproken met de garage.

svenney (0), 13 jaar geleden

een overmaat aan olie is nooit best,

a. dan verbruikt hij nog meer olie waardoor je kat stukgaat
b. de krukas slaat luchtbellen in de olie waardoor de oliepomp lucht gaat aanzuigen wat resulteert in een gebrekkige smering

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kun je de ANWB de foutcodes laten uitlezen en dan posten?

a.breevaart (0), 13 jaar geleden

Oliepeil gecontroleerd voor wegrijden garage en was opgevuld tot 6 a 7 mm boven F. Na 300 kms snelweg met trailer nagenoeg geen daling. Auto had weinig trekkracht en benzine verbruik rond 1 op 6. Olie verbruik voor garage rond 1 op 600. Ongeveer 20 mm in peilstok bereik L tot F. Beetje vreemd zonder revisie ??? (zie verhaal)
Heb regelmatig contact gehad met ANWB maar volgens de technische dienst heeft de keuringsdienst geen KIA uitleesapparatuur.
Ze kunnen wel een viergastest doen. Komt erop neer dat ik naar een onafhankelijke KIA dealer moet voor het uitlezen. We bieden de wagen eerst weer aan bij de verkoper. (juridisch is dit de correcte weg vanwege de garantie en verkoop art 329)

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Uit lezen met een generieke EOBD/OBD2 scanner voldoet voorlopig (althans voor hier op het forum). En die heeft de ANWB.
Het lampje en de foutcodes die het lampje aanzetten vallen onder de wettelijke EOBD regels, dus uitlezen moet geen probleem zijn.
En ik bedoel dus alleen lezen, niet wissen anders roept de garage dat er niets aan de hand is.

a.breevaart (0), 13 jaar geleden

Goede morgen old ford.
Dat is duidelijk bedankt. Ik neem dat even mee als ik weer met de ANWB in contact treed. Vandaag de wagen weer aanbieden.

a.breevaart (0), 13 jaar geleden

Uitlezing Storing verwarmingsgedeelte lambdasonde voor. Verder geen foutcode.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Of slecht opgelet na het vervangen van de lambda-sonde en verder niets gedaan of de verkeerde lambdasonde (universeel) gebruikt.
Dat laatste lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Masimo (0), 13 jaar geleden

Allemaal lapmiddelen. Ze hebben ook veel te veel olie in je blok gestopt. Die motor is gewoon stuk. Ik heb hetzelfde traject doorlopen met mijn 2003 2.4. Opeens geen vermogen meer, hoog verbruik. Kat kapot. Na reparatie steeds weer lampje aan op het dashboard. Hoog olieverbruik (1 liter op 750 km). Lambdasondes vervangen. Na een weekje weer lampje aan. Weer lambdasondes stuk? Na lang aandringen bij de dealer, blok uit elkaar. En ja hoor , enige optie revisie. Onderblok versleten, precies zoals boven door maarten4874 beschreven.

Uit een ander bericht over hoog olieverbruik:
"euvel is dat de schraapveren te hard zijn (vlgs monteur van kia) dus de oplossing is de motor uit elkaar halen en de schraapveren vervangen en de cilinders op afwijkend hoonbeeld controleren"

a.breevaart (0), 13 jaar geleden

Dat is heel duidelijk. De foutcode is gewist maar kwam terug na zo'n 5 km. Vandaag moesten we terug bellen over hoe verder nu. Dat is nu Maandag geworden. Alleen dat het oliepeil niet meetbaar gezakt is na 370 km is even een vraagteken. Zeker als het de 1ste 1450 zakte met 20 mm op de peilstok per ong 600 km. De wagen loopt ook niet harder meer dan 110 km op de snelweg.
Gaspedaal geheel ingetrapt. Maandag moeten we er weer een heel eind mee rijden. We blijven meten. De garantie van 6 mnd op de motor is nog lang niet voorbij. Met het aantal kms nog te rijden krijgen we zeker een duidelijk beeld wat het olieverbruik betreft. Daar is juridisch gezien het wachten op want de foutcodes zijn allemaal gewist.

a.breevaart (0), 13 jaar geleden

Om het verhaal te complementeren ivm de lopende juridische procedure om de aankoop te annuleren. De motor is op 8 December 2010 door de dealer als overleden bestempeld. Edoch de dealer in dit geval XXXXXXXX weigert ondanks de 6 maanden motor garantie de motor te repareren cq reviseren. Droevig maar waar.

a.breevaart (0), 12 jaar geleden

Zover de oplossing en de waarheid die opvraagbaar is.
13-09-10 Auto ingeruild en auto gekocht met APK en volledige inspectie en 6 mnd motor garantie

09-10-10 Onafhankelijke inspectie na aanleiding extreem hoog olieverbruik, hoog benzine verbruik, geen trekkracht meer, max snelheid 90, m.m. lamp continue brandend en auto meerdere keren in overleg verkoper naar garage xxx was geweest.
Diagnose hogecarter druk en lekke cilinder. Remedie revisie motor of vervanging motor.
Auto terug naar garage xxx (verkoper). Reparatie geweigerd.

27-12-10 Advocaat xxx ingeschakeld


04-05-11 Uitspraak Rechtbank 's-Gravenhage sector civiel recht ontbinding koopovereenkomst xxx
Gedaagde Verkoper
Bij geen enkele zitting op komen dagen.

07-06-11 Gerechtsdeurwaarder

03-09-11 Gerechtsdeurwaarder Niet mogelijk beslag te leggen op roerende zaken van het bedrijf en/of de bankrekening. Auto's ter plaatse in consignatie zo gezegd en bankrekening negatief volgens schrijven Inruil auto's op naam xxx vraagteken.

Resultaat inruilauto kwijt, koopauto kwijt, koopsom kwijt en advocaat kosten kwijt.
Te gek voor woorden in een rechtstaat zoals Nederland

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt voor de info.
Het noemen van namen is niet relevant en hebben wij daarom verwijderd.
Spijtig dat het zo gelopen is.
Topic gesloten.

Het moderatorteam.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.